Kursplan

Företagsekonomi, Strategisk företagsutveckling i praktiken, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Strategic Business Development in Practice, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: FE410A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-09-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-17 Litteraturlista fastställd: 2019-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten

  • kunna redogöra för aspekter som generellt kan anses kritiska i strategisk företagsutveckling och hur dessa är relaterade till varandra
  • kunna redogöra för hur olika teorier och modeller inom strategiområdet kan tilllämpas i praktiskt utvecklingsarbete och vilken förståelse de bidrar med
  • kunna redogöra för hur ekonomiska- och finansiella förutsättningar inklusive ägarförhållanden inverkar på strategiska möjligheter och hur detta kan hanteras.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupad förmåga att

  • självständigt kunna identifiera vilka aspekter som är av betydelse för den strategiska utvecklingen i ett företag
  • självständigt kunna välja modeller och analysverktyg för tillämpning i en strategisk analys
  • självständigt kunna utföra en strategisk analys på ett företag, utvärdera och dra slutsatser från analysen och baserat på analysen och utvärderingen utveckla förslag på åtgärder
  • självständigt kunna argumentera för gjorda analyser, bedömningar, slutsatser och åtgärdsförslag samt för konsekvenser av gjorda val och deras alternativ
  • muntligt och skriftligt redogöra för ett kvalificerat utredningsarbete och diskutera resultat och slutsatser av detsamma
  • kritiskt granska och ge konstruktiv återkoppling på andras strategiska analyser, utvärderingar och förslag.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att

  • kunna urskilja och värdera vad som kan anses vara kritiskt för ett företags fortsatta utveckling
  • kritiskt kunna utvärdera och förhålla sig till olika konsekvenser föreslagna åtgärder får ur ett affärsmässigt och etiskt perspektiv.

Kursens huvudsakliga innehåll

Syftet med kursen är att ge förutsättningar att aktivt medverka i arbetet med att utveckla strategier i företag. Detta kräver både förmåga och färdigheter i att göra en strategisk analys, utvärdera resultatet, identifiera eventuella problem och ge förslag på lösning samt utarbeta förslag på strategi i ett både kortsiktigt och ett mer långsiktig perspektiv med implikationer för implementeringen. Som grund för detta ligger kunskap om och förståelse för teorier och modeller inom strategiområdet. Den strategiska analysen och utvärderingen omfattar både interna förhållanden som resurser och förmågor och externa förhållanden som omvärldsfaktorer, branschutveckling, konkurrenter och samarbeten. Vidare handlar det om att identifiera nuvarande strategi inklusive värdeerbjudande och vad som genererar intäkter.

I strategiarbetet är kunskap om och förståelse för relationen mellan ekonomiska- och finansiella förutsättningar och strategiska möjligheter central, vilket gör att detta område ägnas speciell uppmärksamhet i kursen. Här spelar också förståelse för ägarförhållanden och dess konsekvenser för förväntningar, krav och resurser roll. Även andra intressenters uppfattningar och påverkan är av betydelse.

Eftersom kursen är inriktad på att utveckla förmåga och färdigheter att bedriva strategiskt utvecklingsarbete i praktiken genomförs kursen som ett projektarbete där ett företag analyseras utvärderas och förslag på åtgärder läggs fram. För att möjliggöra en grundläggande helhetsförståelse för den problematik som behandlas ligger fokus på mindre- och medelstora företag inom såväl industri- som tjänsteverksamhet.

Slutligen läggs vikt vid att utveckla förmågan att bedriva och redovisa kvalificerat utvecklingsarbete på ett professionellt sätt.

Studieformer

Studieformen är i huvudsak ett projektarbete under vilket seminarier och workshops där studenterna lär av varandra med bistånd av lärare är ett centralt inslag. Som stöd för genomförandet finns föreläsningar med syfte att ge fördjupning och perspektiv på bakomliggande teorier samt föreläsningar där praktiker delar med sig av sina erfarenheter inom de områden kursen behandlar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Strategisk företagsutveckling i praktiken, Projektarbete, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Gruppuppgift som examineras skriftligt och muntligt. Aktivt deltagande på seminarier är obligatoriskt.

Strategisk företagsutveckling i praktiken, Inlämningsuppgift, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell uppgift som examineras skriftligt samt muntligt vid ett obligatoriskt seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Strategisk företagsutveckling i praktiken, Projektarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Strategisk företagsutveckling i praktiken, Inlämningsuppgift
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Slutbetyg
För betyget Godkänd på kursen krävs godkänt projektarbete och godkänd inlämningsuppgift. Betyget Väl Godkänd på kursen baseras på ett Väl Godkänt betyg på projektarbetet samt godkänd inlämningsuppgift.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kompletteringsuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar som belyser centrala teoretiska perspektiv inom strategiområdet med huvudsaklig inriktning mot konkurrensstrategi och interorganisatoriska relationer. Denna utgör en gemensam referensram. (max 200 sidor)

Öberg, Christina
Bättre ekonomi: klokare beslutsfattande genom bättre analys av nyckeltal och ekonomiska rapporter, (senaste upplagan)
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Greve, Jan (senaste upplaga) Modeller för finansiell planering och analys
Lund : Studentlitteratur, ca 330 sidor
För den initiala finansiella analysen kan också i första hand kapitel 10 "Finansiell planering" ur Greve (senaste upplagan) användas (eller någon motsvarande litteratur).

Tillägg och kommentarer

För projektarbetet och inlämningsppgiften tillkommer vetenskapliga artiklar, annan litteratur och material som dels anvisas av lärare och dels väljs av studenterna. Omfattningen av detta material uppgår till max 400 sidor. Denna litteratur är anpassad för respektive grupps projektarbete. Öberg (senaste upplagan) används för den initiala analysen av företagen i projektarbetet. Se också Referenslitteratur" nedan.

En översikt över strategifältet ges exempelvis av nedanstående böcker. De behandlar bl a begrepp, modeller och metoder som kan användas i en strategisk analys. De är författade av väletablerade forskare inom området och de finns i flera upplagor där de senaste rekommenderas. Eftersom det är referenslitteratur behövs inte de versioner som uttryckligen innehåller en sk "case"-del.

Grant, Robert M. (senaste upplagan)
Contemporary strategy analysis.
John Wiley & Sons Inc, ca 500 sidor

Hitt, Michael A., Ireland, R. Duane & Hoskisson, Robert E. (senaste upplagan)
Strategic management: competitiveness & globalization: Concepts.
Stamford: Cengage Learning, ca 500 sidor

Johnson, Gerry, Whittington, Richard, Scholes, Kevan, Angwin, Duncan & Regner, Patrick (senaste upplagan).
Exploring strategy
Pearson Education Limited, ca 600 sidor

Rothaermel, Frank T. (senaste upplagan).
Strategic management McGraw-Hill Education, ca 500 sidor

En kortfattad presentation av olika perspektiv och modeller inom strategifältet ges i
Bengtsson, Lars & Skärvad, Per-Hugo (senaste upplagan)
Företagsstrategiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur, ca 300 sidor