Kursplan

Företagsekonomi, Makt, styrning och organisering, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

Business Administration, Power, Control and Organizing, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: FE411A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-17 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • beskriva, förklara och kritiskt reflektera, på ett djupgående sätt, skriftligt och muntligt, över olika former av styrning, framför allt byråkratisk och normativ, dess uppbyggnad, effekter, likheter och olikheter
  • självständigt identifiera, formulera och analysera olika problem förknippade med styrning och makt i moderna organisationer
  • ta del av och självständigt värdera forskning inom området makt och styrning i organisationer och även motivera egna val av fördjupade studier av denna forskning
  • kritiskt reflektera kring styrningens möjligheter och begränsningar i moderna organisationer och hur olika former av styrning påverkas av och kan utformas i förhållande till olika intressen i organisationen.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens centrala tema är makt och styrning i formella organisationer. Organisationer är system för maktutövning men den makt som ledning och huvudman kan utöva är villkorad och begränsad av en rad interna och externa förhållanden. Samhället sätter inte bara legala gränser utan påverkar och begränsar hur man kan organisera och styra olika verksamheter genom olika former av normbildning som formar uppfattningar om vad som anses vara legitima former av styrning. Styrningen villkoras också av arbetets krav i förhållande till privatlivet och av balansen mellan karriär och individens övertygelser och prioriteringar. Det ligger i dessa frågors natur att enkla svar och riktlinjer inte kan formuleras. Däremot kan man lära sig att strukturera olika typer av problem, för sig själv och för andra, och därigenom erhålla verktyg för att förstå olika typer av styrning. Genom detta kan man formulera genomtänkta ståndpunkter som kan ligga till grund för att hantera, snarare än lösa, dessa problem.

Kursen är uppdelad i sex olika moment. Det första momentet fokuserar på olika typer av styrning, hur man kan identifiera och analysera ett företags maktutövning och hur olika former av styrning samspelar i en och samma organisation. Under det andra momentet studeras boken 'Engineering Culture' av Gideon Kunda. Boken är en djupgående studie av hur design av en företagskultur kan användas som en kontrollstrategi. Under det tredje momentet studeras boken 'Moral Mazes' av Robert Jackall. Boken är en studie av karriär och moral i ett antal amerikanska storföretag och av hur en moralisk regim formar chefer och deras verkelighet på ett mycket påtagligt sätt.

De tre ovanstående momenten ger studenten möjlighet att förstå olika typer av styrning på ett fördjupat plan, dess struktur, effekter och moraliska dimensioner. Under det fjärde momentet kommer studenten, baserat på de tre första momenten, att fördjupa sig inom ett valt område. Detta kan röra effekterna av en viss typ av styrning, dess drivkraft eller hur man får anställda att identifiera sig med och agera i enlighet med organisationens målsättningar. Fördjupningen kommer att ske genom att studenten läser, sammanställer och analyserar ett antal artiklar som anvisats av läraren. Det femte momentet innefattar att ett förslag till inriktning av den avslutande uppgiften formuleras och presenteras för kursansvarig lärare. Det sjätte och avslutande momentet är en individuell promemoria där studenten väljer och formulerar en fråga i samråd med läraren som knyter an till kursens övergripande struktur.

Alla moment kräver både skriftliga och muntliga prestationer av studenten. Det första, andra och tredje momentet sker i grupp medan det fjärde, femte och sjätte momentet sker individuellt.

Studieformer

Kursen bygger på en stegvis progression, från den inledande breda introduktionen av kursens teman över de följande fördjupningarna och den fritt valda fördjupningen till det avslutande större egna arbetet. Vidare, förutom att fördjupa sina ämneskunskaper under kursens gång kommer studenterna också att utveckla sin förmåga att skriva självständigt och i skrift kunna gestalta egna ställningstaganden och val, att redovisa sin förståelse av tidigare forskning och att genomföra begränsade analyser. Kursen bygger på en hög grad av studentaktivitet i inläsning av litteraturen, i deltagande under seminarier och i författandet av flera olika uppgifter, individuellt och i grupp. För att stödja studenternas lärande tillhandahålls återföring i anslutning till alla seminarier och även individuell handledning inför den avslutande uppgiften.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Inlämningsuppgift 1, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination genom en gruppbaserad skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift 2, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination genom en gruppbaserad skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift 3, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination genom en gruppbaserad skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift 4, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Examination genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.

Handledning (Provkod: A005)
Examination genom ett obligatoriskt handledningstillfälle med tillhörande skriftligt underlag.

Inlämningsuppgift 5, 7 högskolepoäng (Provkod: A006)
Examination genom större individuell skriftlig uppsats som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Inlämningsuppgift 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Inlämningsuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Inlämningsuppgift 3
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Inlämningsuppgift 4
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Handledning
Som betyg används Deltagit (DT).

Inlämningsuppgift 5
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla slutbetyget G skall samtliga examinationsmoment ha fått minst betyget G samt betyget Deltagit på momentet Handledning. För att erhålla slutbetyget VG skall Inlämningsuppgift 5 och minst en av inlämningsuppgifterna (Inlämningsuppgift 2, 3 eller 4) ha fått betyget VG, övriga inlämningsuppgifter betyget G samt betyget Deltagit på momentet Handledning.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Alvesson, Mats & Dan Kärreman (2004)
Interfaces of control: Technocratic and socio-ideological control in a global management consultancy firm
Accounting, Organizations and Society 29(3-4), 423-444. DOI:10.1016/S0361-3682(03)00034-5 [Tidskriftsartikel]

Barker, James R. (1993)
Tightening the Iron Cage: Concertive Control in Self-Managing Teams
Administrative Science Quarterly 38(3) 408-437, DOI: 10.2307/2393374 [Tidskriftsartikel]

Jackall, Robert (1989)
Moral Mazes: The World of Corporate Managers
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 019-972-988-3, 303 sidor

Kallinikos, Jannis (2004)
The Social Foundations of the Bureaucratic Order
Organization 11(1) 13-36, DOI: 10.1177/1350508404039657 [Tidskriftsartikel]

Kunda, Gideon (2006)
Engineering Culture: Control and Commitment in a High-Tech Corporation
Philadelphia : Temple University Press, ISBN/ISSN: 159-213-546-3, 320 sidor

Tillägg och kommentarer

Tre till fyra artiklar tillkommer, väljs utifrån ett av läraren specificerat tema.
Dessa kommer att presenteras före kursstart via Blackboard och studenterna kommer således få tillgång till artiklarna i samband med registrering på kursen.