Kursplan

Företagsekonomi, Makt, styrning och organisering, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

Business Administration, Power, Control and Organizing, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: FE411A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-17 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 3

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • beskriva, förklara och kritiskt reflektera, på ett djupgående sätt, skriftligt och muntligt, över olika former av styrning, framför allt byråkratisk och normativ, dess uppbyggnad, effekter, likheter och olikheter
  • självständigt identifiera, formulera och analysera olika problem förknippade med styrning och makt i moderna organisationer
  • ta del av och självständigt värdera forskning inom området makt och styrning i organisationer och även motivera egna val av fördjupade studier av denna forskning
  • kritiskt reflektera kring styrningens möjligheter och begränsningar i moderna organisationer och hur olika former av styrning påverkas av och kan utformas i förhållande till olika intressen i organisationen.

Innehåll

Kursens centrala tema är makt och styrning i organisationer. Avsikten med kursen är att skapa en förmåga att kritiskt reflektera kring styrningens möjligheter och begränsningar i organisationer och hur olika former av styrning påverkas av och kan utformas i förhållande till olika intressen i organisationen.

Kursen är uppdelad i två moment. Det första momentet fokuserar på olika typer av styrning, hur man kan identifiera och analysera maktutövning och hur olika former av styrning samspelar i formella organisationer. Momentet inleds med en fördjupning i den rationellt-legala byråkratins grunder och hur den tillämpas i styrning även i det moderna arbetslivet. Särskild uppmärksamhet ägnas åt att belysa hur formella roller fortfarande skapas efter dessa principer. Därefter behandlas den socio-ideologiska styrningen som riktas mot individens inre drivkrafter och identitet. Populära föreställningar om ”företagskultur” kritiseras och belyses med hjälp av klassisk och modern forskning om styrning som försöker påverka individens inre drivkrafter.

Under det andra momentet kommer studenten att fördjupa sig inom ett eget valt område. Detta kan röra effekterna av en viss typ av styrning, dess drivkraft eller hur man får anställda att identifiera sig med och agera i enlighet med organisationens målsättningar. Fördjupningen kommer att ske genom att studenten läser, sammanställer och analyserar ett antal artiklar, som delvis anvisats av läraren. Arbete och återkoppling sker i flera steg, och studenten får löpande möjlighet att utveckla sitt arbete. Momentet avslutas genom att studenten författar en större individuell promemoria.

Både moment ett och två examineras genom skriftliga och muntliga prestationer av studenten. Under det första momentet, som examineras genom inlämningsuppgift 1-2, arbetar studenterna i grupper. Under det andra momentet, som examineras genom skrftlig inlämningsuppgift 3, med tillhörande diskussionsseminarium och handledning, arbetar studenterna individuellt

Examinationer och betyg

Inlämningsuppgift 1, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A008)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Inlämningsuppgift 2, 4 högskolepoäng (Provkod: A009)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Diskussionsseminarium (Provkod: A010)
Som betyg används Deltagit (DT).

Handledning (Provkod: A005)
Som betyg används Deltagit (DT).

Inlämningsuppgift 3, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla slutbetyget G skall samtliga examinationsmoment ha fått minst betyget G samt betyget Deltagit på momenten Diskussionsseminarium och Handledning. För att erhålla slutbetyget VG skall Inlämningsuppgift 3 och minst en av de andra inlämningsuppgifterna ha fått betyget VG, övriga inlämningsuppgifter betyget G samt betyget Deltagit på momenten Diskussionsseminarium och Handledning.

Examinationsformer

Inlämningsuppgift 1, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A008)
Skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift 2, 4 högskolepoäng (Provkod: A009)
Skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.

Diskussionsseminarium (provkod: A010)
Muntlig examination.

Handledning (Provkod: A005)
Obligatoriskt handledningstillfälle.

Inlämningsuppgift 3, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Skriftlig inlämningsuppgift som behandlas vid ett obligatoriskt seminarium.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Övergångsbestämmelser

Studenter som påbörjat men inte avslutat kursen i enlighet med den version av kursplan som gällde från hösttermin 2022, har vid tre tillfällen under en period om 12-18 månader med start efter vårterminens slut 2024, rätt att examinera:

Inlämningsuppgift 1, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Inlämningsuppgift 2, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Inlämningsuppgift 3, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Inlämningsuppgift 4, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A007)
Inlämningsuppgift 5, 7 högskolepoäng (Provkod: A006)

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Alvesson, Mats & Dan Kärreman (2004)
Interfaces of control: Technocratic and socio-ideological control in a global management consultancy firm
Accounting, Organizations and Society 29(3-4), 423-444. DOI:10.1016/S0361-3682(03)00034-5 [Tidskriftsartikel]

Kallinikos, Jannis (2004)
The Social Foundations of the Bureaucratic Order
Organization 11(1) 13-36, DOI: 10.1177/1350508404039657 [Tidskriftsartikel]

Kunda, Gideon (2006)
Engineering Culture: Control and Commitment in a High-Tech Corporation
Philadelphia : Temple University Press, ISBN/ISSN: 159-213-546-3, 320 sidor

Monteiro, Paolo & Adler, Paul S. (2022)
Bureaucracy for the 21st century: Clarifying and expanding our view of bureaucratic organization.
Academy of Management Annals, 16(2): 427-475, DOI: 10.5465/annals.2019.0059 [Tidskriftsartikel]

Thompson, Paul & Alvesson, Mats (2005)
Bureaucracy at work: Misunderstandings and mixed blessings.
I ”The Values of bureaucracy”, s. 89-113, Paul du Gay (red.), Oxford: Oxford University Press. [Bokkapitel, fritt nedladdningsbar från nätet]

Tillägg och kommentarer

Tre till fyra artiklar tillkommer, väljs utifrån ett av läraren specificerat tema.
Dessa kommer att presenteras före kursstart via Blackboard och studenterna kommer således få tillgång till artiklarna i samband med registrering på kursen.

Ytterligare litteratur kan tillkomma, max 200 sidor.