Kursplan

Företagsekonomi, Ekonomi- och verksamhetsstyrning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Management Accounting and Control, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: FE414A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-17 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • Beskriva och redogöra för controllerns olika roller, funktioner och efterfrågade kompetenser i organisationer och i samhället i stort
  • Redogöra för hur controllerrollen har utvecklats och förändrats över tid.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupad förmåga att

  • I rollen som controller analysera och lösa problem kopplat till organisatoriska förändringsprocesser och ekonomiska orsak-verkan samband
  • Skriftligt såväl som muntligt kommunicera konsekvenser av användningen av ekonomisk information och styrmodeller i olika organisatoriska sammanhang och för olika organisatoriska grupper och aktörer.

Värdering och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att

  • Kritiskt reflektera kring konsekvenser av användningen av ekonomiska information och styrmodeller vid verksamhetsutveckling och förändringsprocesser i företag och organisationer.

Kursens huvudsakliga innehåll

När controllerrollen beskrivs i nationell och internationell litteratur betonas allt oftare hur controllern gått från att vara en ’siffertrillare’ till att bli en ’affärspartner’. En rollförändring som bland annat pekar på hur controllern blivit alltmer involverad i strategiska frågor så som verksamhetsutveckling och förändringsprocesser, och som samtidigt ställer nya krav på hur controllern arbetar med ekonomisk information och ekonomiska styrmodeller. Kursen utgår från denna rollförändring och består av tre sammanhangängande moment som på olika sätt berör controllerns roll som affärspartner.

Kursens första moment introducerar den övergripande kontexten, dvs controllerprofessionens roll i samhället och organisationer och den förändring och utveckling rollen genomgått. Vidare introduceras controllerns funktion som affärspartner och innebörden av att arbeta med ekonomiska styrmodeller för att bistå och stödja chefers strategiska och operativa beslut.

Kursens andra moment fördjupar diskussionen av affärspartnerrollen. Först behandlas arbetet med att med hjälp av ekonomisk information skapa bilder av hur en verksamhet hänger ihop och fungerar. Speciellt betonas arbetet att tillsammans med andra, eller för andra aktörsgrupper, skapa förståelse av hur verksamheten och den ekonomiska informationen utgör förutsättningar för, och påverkar, varandra. Därefter behandlas controllerns roll och identitet som affärspartner vid ekonomistyrnings- och verksamhetsförändring. Denna del fördjupar förståelsen av faktorer och processer som kan utgöra hinder eller möjligheter vid förändringsarbete så som rollkomplexitet, identitetskonflikter och skilda förväntningar på rollen och arbetets innehåll.

Kursens tredje moment utgör ett kritiskt reflekterande moment. Framför allt behandlas det ansvar och de utmaningar som följer av att arbeta med ekonomiska mätningar i organisationer och samhället i stort. Vidare ges möjlighet att reflektera kring dels vad som händer när man själv blir föremål för mätningar och styrning, dels vilka konsekvenser det kan få när individer, organisationer och samhället i stort mäts i allt större utsträckning.

Ett återkommande inslag under de tre momenten är muntlig och skriftlig diskussion av case/fallbeskrivningar.

Studieformer

Undervisningen bygger i hög grad på självständigt arbete och aktivt deltagande i de olika undervisningsformerna. Den lärarledda undervisningen bedrivs huvudsakligen i stödjande form. Under ett antal introducerande föreläsningar presenterar, strukturerar och problematiserar lärare kursens olika teman som sedan fördjupas i olika aktiviteter som tex. seminarier, casearbeten och läslogg. I seminarier presenterar och diskuterar studenterna avgränsade uppgifter utifrån kursens centrala teman. I gruppdiskussioner i mindre grupper ges studenterna utrymme att med lärare diskutera specifika frågor och erhålla löpande (formativ) återkoppling. I casearbeten ges studenterna utrymme att arbeta med praktikfall. I läsloggen ges studenten utrymme att självständigt reflektera kring centrala frågeställningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Controllerns roll som affärspartner, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig gruppbaserad rapport som examinerar moment 2 på kursen. Rapporten presenteras och diskuteras vid ett obligatoriskt seminarium.

Kritisk reflektion kring controllerrollen, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig individuell rapport som examinerar moment 1 och 3 på kursen. Rapporten presenteras och diskuteras vid ett obligatoriskt seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Controllerns roll som affärspartner
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kritisk reflektion kring controllerrollen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd krävs Godkänd på båda examinationsmomenten, samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier. För betyget Väl Godkänd krävs Väl godkänt på båda examinationsmomenten samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Moment 1
Baldvinsdottir, G.H., Burns, J., Nørreklit, H. and Scapens, R.W. (2009), “The image of accountants: from bean counters to extreme accountants”, Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 22 No. 6, pp. 858-882.

Moment 2
Abrahamsson, G., Englund, H., & Gerdin, J. (2016). On the (re) construction of numbers and operational reality. Qualitative Research in Accounting & Management.

Karlsson, B., Kurkkio, M., & Hersinger, A. (2019). The role of the controller in strategic capital investment projects: bridging the gap of multiple topoi. Journal of Management and Governance, 23(3), 813-838.

Tillmann, K., & Goddard, A. (2008). Strategic management accounting and sense-making in a multinational company. Management accounting research, 19(1), 80-102.

Goretzki, L. and Messner, M. (2019), “Backstage and frontstage interactions in management accountants’ identity work”, Accounting Organizations and Society, Vol. 74, pp. 1-20.

Goretzki, L., Strauss, E. and Weber, J. (2013), “An institutional perspective on the changes in management accountants’ professional role”, Management Accounting Research, Vol. 24 No. 1, pp. 41-63.

Horton, K.E. and de Araujo Wanderley, C. (2018), “Identity conflict and the paradox of embedded agency in the management accounting profession: adding a new piece to the theoretical jigsaw”, Management Accounting Research, Vol. 38, pp. 39-50.

Taylor, L.C. and Scapens, R.W. (2016), “The role of identity and image in shaping management accounting change”, Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 29 No. 6, pp. 1075-1099.

Moment 3
Ansvar
Goretzki, L., Lukka, K. & Messner, M. (2018), Controllers’ use of informational tactics, Accounting and Business Research, 48(6).

Power, M.: 2004, ‘Counting, Control and Calculation: Reflections on Measuring and Management’, Human Relations 57(6), 765–783.

Referenslitteratur

Merchant, Kenneth A. & Wim A. Van der Stede (senaste upplagan) Management Control Systems: Performance Measurement, Evaluation and Incentives New York : Financial Times/Prentice Hall, 850 sidor.

Nilsson, Fredrik & Nils-Göran Olve (2013) Controllerhandboken Malmö : Liber, 687 sidor.

Tillägg och kommentarer
Ytterligare litteratur tillkommer (max 500 sidor).