Kursplan

Företagsekonomi, Hållbarhetsredovisning, styrning och kommunikation, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Sustainability Reporting, Control and Communication, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: FE417A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-20 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för centrala begrepp, modeller, metoder, ramverk och lagstiftning som kan knytas till redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet.
  • förstå olika sätt att betrakta och studera redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet, i syfte att själv kunna följa kunskapsutvecklingen på området.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • tillämpa och integrera olika teoretiska perspektiv för att analysera redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet
  • identifiera och analysera problem som berör hållbarhetsredovisningens, hållbarhetsstyrningens och hållbarhetskommunikationens utformning och innehåll, samt behärska metoder och modeller för att hantera sådana problem
  • utföra analyser och grundläggande praktiskt arbete inom områdena hållbarhetsredovisning, hållbarhetsstyrning och hållbarhetskommunikation
  • kommunicera såväl skriftligt som muntligt kring redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet anpassat till olika målgrupper och situationer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • reflektera över och kritiskt förhålla sig till redovisningens, styrningens och kommunikationens roll i förhållande till företagens faktiska hållbarhetspåverkan och etik
  • värdera existerande forskning och praxis kring redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet utifrån olika teoretiska utgångspunkter samt i förhållande till eget och andras kompetensbehov.

Kursens huvudsakliga innehåll

För att kunna identifiera och analysera aktuella problem kring redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet, såväl nationellt som internationellt, behandlar kursen redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet utifrån dess utveckling över tid samt dess standardisering, reglering, praktik och utformning. För att uppnå en fördjupad förståelse av dessa teman behandlas olika teoretiska perspektiv.

Kursen omfattar följande teman

  • former, utvecklingstendenser och historik kring hållbarhetsredovisning
  • aktuell forskning och teori kring redovisning, styrning och kommunikation av hållbarhet
  • standardisering och reglering av hållbarhetsredovisning samt nationella och internationella institutioners framväxt och betydelse för standardisering och reglering
  • former för och användning av hållbarhetsstyrning
  • strategisk användning av redovisning och kommunikation av hållbarhet
  • integrerad rapportering.


Kursens består av två delmoment. Det första delmomentet ger en ingång till samtliga teman på kursen och examineras med en tentamen. Här examineras begrepp, teori, standardisering och reglering (motsvarande de fyra första kursmålen). Det andra delmomentet examinerar värdering, analys, praktisk kunskap samt skriftlig och muntlig färdighet (motsvarande de fyra sista kursmålen). I detta andra delmoment ingår en inlämningsuppgift som examineras på tre på varandra följande seminarier.

Studieformer

Kursen bygger på att studenten aktivt söker kunskap och utvecklar färdigheter, förmågor, förståelse och förhållningssätt inom hållbarhetsredovisning, -styrning och -kommunikation. Till stöd för detta används relevant kurslitteratur. Studentens lärande underlättas och fördjupas genom föreläsningar, lektioner och seminarier. Undervisningen är studentaktivt orienterad och bidrar till att fördjupa studentens förmåga att identifiera och lösa problem i verkliga fall utifrån befintliga modeller, metoder och ramverk, samt diskutera och presentera sitt arbete. Detta kan göras i samarbete med företag som medverkar på kursen. Resultaten av arbetet diskuterar studenten i grupp och värderar också kritiskt andras arbeten. Detta görs skriftligt och muntligt.

För att underlätta studentens inlärning genomförs

  • Föreläsningar där läraren strukturerar materialet, problematiserar och exemplifierar med utgångspunkt från kurslitteraturen. Föreläsningarna har huvudsakligen en orienterande karaktär, som syftar till att underlätta studenternas egen kunskapsinhämtning inför tentamen och seminarier. Föreläsningar omfattar även gästföreläsningar av representanter för näringslivet och andra organisationer.
  • Lektioner, där olika frågeställningar inom kursens ram diskuteras och bearbetas genom att uppgifter av olika karaktär genomförs av studenterna. Lektionerna rymmer övningar där studenten aktivt löser problem och arbetar med frågor inom kursens ram. Förutom ordinarie lärare kan representanter för näringslivet och andra organisationer komma att närvara. Lektioner kan i fall då läraren finner det lämpligt komma att genomföras i form av webbövningar, workshops eller motsvarande.
  • Seminarier, där studenterna diskuterar olika frågeställningar inom kursens ram. Inför varje seminarium specificeras en huvudfrågeställning som grund för diskussionen. Tre seminarier är obligatoriska och knyts till examination av inlämningsuppgiften. Förutom ordinarie lärare kan representanter för näringslivet och andra organisationer komma att närvara.

Under seminarierna examineras kursens inlämningsuppgift muntligt och skriftligt. Inlämningsuppgiften är tredelad och motsvarar kursens teman. Uppgiften behandlar tematiskt hållbarhetsredovisning (seminarium 1), hållbarhetsstyrning (seminarium 2) och hållbarhetskommunikation (seminarium 3). Inlämningsuppgiften genomförs i mindre grupper enligt anvisningar i lektionsplan.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Begrepp, teori, standardisering och reglering, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig salstentamen.

Värdering, analys, praktisk kunskap samt skriftlig och muntlig färdighet, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Inlämningsuppgift som genomförs i grupp och behandlas skriftligt och muntligt vid tre obligatoriska seminarier. Betyg ges enskild student endast om aktivt deltagande vid samtliga obligatoriska seminarier föreligger.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Begrepp, teori, standardisering och reglering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Värdering, analys, praktisk kunskap samt skriftlig och muntlig färdighet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För kursbetyget Godkänd krävs att skriftlig tentamen samt inlämningsuppgift är bedömda som minst godkända. För kursbetyget Väl Godkänd krävs att skriftlig tentamen och inlämningsuppgift är bedömda som väl godkända.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Undervisning kan komma att hållas på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Frostenson, Magnus & Sven Helin (senaste upplagan)
Hållbarhetsredovisning: Grunder, praktik och funktion
Stockholm: Liber, 124 sidor

Ytterligare litteratur, max 600 sidor, tillkommer i form av artiklar och hållbarhetsredovisningar.

Referenslitteratur

Borglund, Tommy m.fl. (senaste upplagan)
CSR och Hållbart företagande
Stockholm: Sanoma Utbildning, 372 sidor

Engelsk version: CSR and Sustainable Business, Sanoma Utbildning