Kursplan

Företagsekonomi, Ledarskapets identitet och professionalitet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Leadership Skills and Identities, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: FE421A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2017-11-20 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Den här kursen förbereder studerande som vill ha en ledande roll i framtiden, eller som vill arbeta med chefer och ledare som konsult eller rådgivare. Kursen finns vidare för dem som vill arbeta med människor för att tillsammans nå gemensamma mål.

Kursens övergripande mål är att ge studenten en grund för ett problematiserande och reflekterande förhållningssätt till ledarskap.

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutad kurs ha

  • fördjupade kunskaper om färdigheter, roller och konflikter förknippade med ledarskap
  • ökad förståelse för ledarskap ur ett processuellt och relationellt perspektiv
  • ökad förståelse för och kunskap om komplexiteten i att leda i olika sammanhang
  • fördjupade kunskaper om centrala teorier och om forskningsresultat inom området ledarskap.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • kritiskt och konstruktivt analysera ledarskap
  • koppla och relatera teori till praktikers utövning av ledarskap och vice versa
  • skriftligt såväl som muntligt kommunicera centrala budskap, teman och utgångspunkter i vetenskapliga texter inom området ledarskap.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska den studerande ha ökad förmåga att

  • kritiskt granska och värdera teorier och modeller inom ledarskapsområdet
  • reflektera över praktiska konsekvenser av och problem med olika typer av ledarskap
  • självständigt formulera och hantera olika ledarskapsproblem
  • reflektera över sig själv i rollen som ledare.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är indelad i två moment:

Moment 1 - I momentet 'En ledare i det förflutna' tas utgångspunkten i kursdeltagarnas egna erfarenheter av ledarskap. Dessa erfarenheter problematiseras med stöd i kurslitteraturen.

Moment 2 - I momentet 'Ledarskap som process'' kontrasteras traditionella ledarskapsideal med processuella och kontextuella perspektiv. Detta moment innehåller en 'gästvecka'. Ett antal praktiskt verksamma chefer/ledare deltar i kursen och bjuder på sina erfarenheter och reflektioner. Med hjälp av gästernas erfarenheter, kurslitteraturen och forskningsartiklar vävs ledarskap som teori och praktik samman.

I kursen behandlas klassiska föreställningar och olika alternativa perspektiv på ledarskap. Förutom kursböckerna bearbetas centrala vetenskapliga artiklar.

Studieformer

Kursen är till sin karaktär seminariebaserad. Seminarier förbereds genom olika inlämningsuppgifter; en individuell och en gruppbaserad. Seminarierna är obligatoriska.
Under den s.k. Gästveckan kommer några ledare på besök. Gästerna har erfarenhet från olika typer av verksamheter. Dessa gäster bidrar med personliga berättelser om sitt ledarskap, erfarenheter och reflektioner. Gästföreläsningarna är obligatoriska.

Arbetssättet i kursen ger stort utrymme att träna analys och reflektion både individuellt och i grupp. Arbetssättet innebär även möjlighet för kursdeltagarna att träna förmågan att uttrycka sig i tal och skrift.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Muntlig presentation (Provkod: A001)
Examineras genom muntlig redovisning på ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift 1, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examineras genom skriftlig individuell inlämningsuppgift som behandlas på ett obligatoriskt seminarium.

Inlämningsuppgift 2, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examineras genom skriftlig gruppbaserad inlämningsuppgift som behandlas på ett obligatoriskt seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Muntlig presentation
Som betyg används Deltagit (DT).

Inlämningsuppgift 1
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Inlämningsuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

På de skriftliga inlämningsuppgifterna ges betyget Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänd på båda inlämningsuppgifterna och betyget Deltagit (DT) på den muntliga presentationen, samt deltagande i de obligatoriska seminarierna. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs väl godkänd på båda inlämningsuppgifterna och betyget Deltagit (DT) på den muntliga presentationen, samt deltagande i de obligatoriska seminarierna.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi. Alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Undervisningen kan komma att hållas på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Christensen, Sören & Poul Erik Daugaard Jensen & Lars Lindkvist (2010)
Makt, beslut, ledarskap. Märkbar eller obemärkt makt
SNS förlag, ISBN/ISSN: 978-91-86203-70-2, 111 sidor

Jackson, Brad & Ken Parry (2011)
En mycket kortfattad och ganska intressant och någorlunda billig bok om att studera ledarskap
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-06653-0, 177 sidor

Watson, Tony & Pauline Harris (1999)
The emergent manager
London : Sage, ISBN/ISSN: 0-7619-5842-8, 254 sidor

Tillägg och kommentarer

Ytterligare litteratur motsvarande ca 200 sidor tillkommer.