Kursplan

Företagsekonomi, Verksamhetsförlagd utbildning inom hållbarhetsområdet, avancerad nivå, 22,5 högskolepoäng

Business Administration, Practice Internship within the Field of Sustainability, Second Cycle, 22,5 Credits

Kurskod: FE422A Högskolepoäng: 22,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-11-01 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna

  • diskutera hur hållbarhetsarbete påverkar och påverkas av verksamhetens övergripande inriktning och utveckling
  • redogöra för olika sätt att organisera hållbarhetsarbete inom företag
  • redogöra för praktiska metoder och arbetsuppgifter inom det aktuella yrkesområdet
  • diskutera och redogöra för hur strukturer, strategier, nätverks- och intressentrelationer påverkar hållbarhetsarbete i företag/organisationer.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • självständigt formulera problem och identifiera möjliga lösningar på praktiska problem som uppstår i företags/organisationers arbete med hållbarhet
  • utföra olika hållbarhetsrelaterade arbetsuppgifter inom företag/organisationer
  • självständigt planera, prioritera och fullfölja en uppgift inom en given tidsram
  • med utgångspunkt i erfarenheter och iakttagelser identifiera sina egna kunskapsbehov inom hållbarhetsområdet
  • söka relevant information kring hållbarhet som grund för analys och kritisk reflektion
  • muntligt och skriftligt kommunicera viktiga perspektiv på förhållandet mellan teori och praktik på hållbarhetsområdet
  • initiera, leda och styra hållbarhetsprojekt i en organisation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten ha förmåga att

  • kritiskt reflektera över olika ståndpunkter inom praktiskt hållbarhetsarbete samt normkonflikter kring hållbarhetsarbete i och utanför organisationer
  • reflektera över det egna lärandet och förhållandet mellan teori och praktik i ljuset av de erfarenheter som det praktiska hållbarhetsarbetet ger
  • reflektera över hållbarhetsforskingens relevans för och relation till praktiken
  • reflektera över företagsekonomisk metod för att studera organisationer inifrån.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av en teoretisk och en praktisk del. Den teoretiska delen omfattar en individuell praktikplan och en reflektionsuppgift med anknytning till erfarenheterna från praktiken. Praktikplanen ska ligga till grund för den praktik som sedan genomförs. I reflektionsuppgiften analyseras och diskuteras erfarenheterna från praktiken med utgångspunkt i forskningsbaserad kunskap inom hållbarhetsfältet. Resultatet av reflektionsuppgiften presenteras i en skriftlig rapport och muntligt. Studierna skall utgå från ett helhetsperspektiv där t ex praktikplatsens verksamhetsmål, organisation, ansvarsfördelning, ledning, samverkan, arbetsmetoder och tillämpning av relevant lagstiftning kan blir föremål för reflektion och analys mot bakgrund av hållbarhetsforskningen. Löpande under kursen hålls ett antal seminarier där studenten försvarar sitt arbete samt kritiskt granskar andra studenters arbete.

Under kursens praktiska del (praktiktiden) deltar den studerande aktivt i och observerar det arbete som bedrivs på praktikplatsen. Studenten genomför kontinuerliga studier av verksamheten som dokumenteras i en fältdagbok. Med stöd av handledare på praktikplatsen konkretiserar och fullföljer studenten sin individuella praktikplan fram till kursens slut. Genomförda aktiviteter stäms av i förhållande till praktikplanen och avvikelser noteras.

Studieformer

Kursen kombinerar praktisk erfarenhet och teoretiska studier. De verksamhetsförlagda studierna planeras och genomförs i samråd mellan den studerande, praktikhandledaren och den ansvariga läraren.

Studenten presenterar en individuell praktikplan. Denna ska godkännas av ansvarig lärare och vara i linje med de praktiska möjligheter som praktikplatsen erbjuder. Studenten genomför sedan praktiken på företaget/organisationen. Genom att notera praktikaktiviteterna i en fältdagbok får studenten ett underlag för avstämning och avvikelseanalys i slutet av kursen. Efter genomförd praktik vidimerar praktikhandledaren fältdagboken samt närvaron på arbetsplatsen. Fältdagboken utgör också grunden för den reflektionsuppgift som examineras i slutet av kursen. Genom att ställa praktikplanen mot fältdagboken får studenten ett underlag för att reflektera över den egna aktiviteten och lärandet under terminen.

I reflektionsuppgiften, som utförs individuellt, analyserar och diskuterar studenten en problemställning i skärningspunkten mellan den praktiska erfarenhet som studenten har förvärvat, samt kurslitteratur och forskning inom hållbarhetsfältet. Här använder studenten sin praktiska erfarenhet från fältet och sätter denna i förhållande till litteraturen och teorierna. Reflektionsuppgiften examineras vid slutet av terminen på ett seminarium. Under terminens gång hålls två delseminarier där studenten förutom att presentera hur reflektionsuppgiften framåtskrider också diskuterar och reflekterar kring erfarenheter och insikter från praktiken. Studenten får i samband med dessa seminarier också handledning.

Under praktiken deltar studenten i det praktiska arbetet på en arbetsplats. På ett aktivt sätt tillgodogör sig studenten förekommande arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Deltagandet i vardagsarbetet inom hållbarhetsområdet ger studenten erfarenheter och kunskaper om olika aspekter av hållbarhetsarbete. Inriktning och arbetsuppgifter preciseras i praktikplanen.

(För utförlig information, se studieplan och schema.)

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Individuell praktikplan, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination av planering av eget praktiskt arbete. Examination sker på basis av skriftlig individuell praktikplan som lämnas in innan praktiken påbörjas.

Reflektionsuppgift, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination av reflektionsuppgift på basis av individuell praktikplan, genomförd praktik och fältdagbok. Examination sker skriftligt och muntligt genom att arbetet försvaras på ett obligatoriskt slutseminarium. Vid slutseminariet ingår även muntlig och skriftlig opposition på andra studenters självständiga arbeten i bedömningsunderlaget. Även deltagande i obligatoriska seminarier under terminens gång ingår i underlaget. Reflektionsuppgiften genomförs individuellt.

Närvaro och aktivt deltagande på praktikplatsen, 20 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination av praktiskt genomfört arbete. Examination sker genom aktivt genomförd praktik i omfattning motsvarande 20 högskolepoäng, vilket vidimeras av praktikhandledare i närvarointyg och fältdagbok.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Individuell praktikplan
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Reflektionsuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Närvaro och aktivt deltagande på praktikplatsen
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För kursbetyget Godkänd (G) krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl Godkänd (VG) krävs betyget Väl Godkänd på reflektionsuppgiften samt Godkänd på övriga examinationsmoment.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, CSR och företagsetik, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng, Företagsekonomi, Hållbarhetsredovisning, styrning och kommunikation, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng, Företagsekonomi, Hållbara försörjningssystem, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng och Företagsekonomi, Miljömanagement, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Studenten ansvarar själv för att ordna praktikplats och praktikhandledare. I förekommande fall söks platser som erbjuds av samarbetande företag och organisationer i konkurrens. Universitetet godkänner praktikplatsen.

Rätten till betyg föreligger för den student som fullgjort den individuella praktikplanen och reflektionsuppgiften på kursen med minst godkänt resultat, deltagit på de obligatoriska seminarie- och examinationstillfällena och aktivt närvarat på praktikplatsen.

Examination sker på grundval av de av universitetet utsedda examinatorernas bedömning av de enskilda arbetena samt av praktikhandledares utlåtande om studenten. Handledarutlåtande ska innehålla uppgift om närvaro och vidimering av fältdagbok. Inom kursens ram (momentet Närvaro och aktivt deltagande på praktikplatsen) utgör praktik på arbetsplats 26,7 timmar/vecka (på helterminsbasis), motsvarande 534 timmars total praktiktid under kursen. Arbetstidens förläggning beslutas av praktikhandledaren i samråd med studenten och ansvarig lärare. Denna ska anpassas till obligatoriska examinationsmoment samt andra åtaganden för studenten inom ramen för utbildningen. Merkostnader kan uppstå för studenten vid praktik, till exempel vid praktik på annan ort än Örebro. Universitetet är inte ansvarigt för dessa.

Frånvaro under praktikperioden får inte överstiga 40 timmar av total praktiktid. Vid frånvaro mer än 40 timmar, och/eller om handledarutlåtandet saknas eller visar att fältdagbok inte föreligger och har vidimerats, görs momentet om vid nästa kurstillfälle.

Examinator har rätt att besluta om att underkänna en student under pågående praktikperiod i de fall denna uppvisar sådana brister avseende kunskap, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under placeringen missköter sina arbetsuppgifter. Studenten avbryter då sin praktikperiod i förtid och får betyget underkänt.

För betygskriterier, se studieplan och schema.

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Viss undervisning kan komma att ske på engelska.

Kursen läses parallellt med kursen Företagsekonomi, Företagsekonomisk samhällsanalys, 7,5 hp. Förläggningen av arbetstiden under terminen anpassas så att det är möjligt att läsa kurserna parallellt.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Blasco, Maribel (2012).
Aligning the Hidden Curriculum of Management Education with PRME. An Inquiry-Based Framework.
Journal of Management Education, 36(3), 364-388.

Borglund, Tommy et al. (senaste upplagan).
CSR och hållbart företagande,
Sanoma Utbildning, Stockholm.

Edwards, Mark G. et al. (2012).
“Giving Voice to Values: A New Perspective on Ethics in Globalised Organisational Environments”,
in C. Wankel & S. Malleck (eds.), Ethical Models and Applications of Globalization: Cultural, Socio-Political and Economic Perspectives, IGI Global, Hershey, PA, 160-185.

Jackall, Robert (senaste upplagan).
Moral mazes: The world of corporate managers.
Oxford University Press, Oxford.

Van de Ven, Andrew H. (senaste upplagan).
Engaged scholarship: A guide for organizational and social research.
Oxford University Press, Oxford.

Vetenskaplig litteratur och artiklar, i enlighet med studentens ämnesval och tema för verksamhetsförlagd utbildning tillkommer, max 300 sidor.