Kursplan

Företagsekonomi, Innovationsskapande i ekosystem, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

Business Administration, Shaping Innovation in Ecosystems, Second Cycle, 15 Credits

Kurskod: FE423A Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-10-18 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Det övergripande syftet med denna kurs är att fördjupa, problematisera, och bredda kunskapen om företaget som en del av det omgivande ekosystemet och hur detta har bäring på innovation. Kursen ska därmed fördjupa studentens förmåga till kritisk reflektion kring förutsättningar, möjligheter och begränsningar kring innovation i ekosystem och hur det kan bidra till ökad hållbarhet.

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten

  • Sammanfatta och begripliggöra centrala budskap och teman i vetenskaplig litteratur inom området affärsekosystem och innovation.
  • Redogöra för och problematisera hur innovation bidrar - och kan bidra - till samhällsnytta på olika nivåer.
  • Kunna genomföra ett vetenskapligt utredningsarbete i praktiken.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupad förmåga att

  • Identifiera och problematisera innovation i affärsekosystem och självständigt utarbeta förslag på hur innovation i affärsekosystem kan analyseras och förstås med hjälp av befintlig företagsekonomisk kunskap
  • Omsätta relevanta principer och modeller till praktisk problemlösning
  • Kritiskt granska och ge återkoppling på andras arbete
  • Muntligt redogöra för och diskutera resultat, slutsatser och förslag.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sin förmåga att

  • Kritiskt värdera praktiska konsekvenser av innovation inom ekosystemets gränser
  • Resonera på ett bildat sätt om ett ekosystems relevans och begränsningar
  • Kritiskt reflektera över problemställningar som uppkommer i skärningen mellan innovation och hållbarhet (såväl social som ekologisk hållbarhet)
  • Kritiskt reflektera kring sociotekniska transitioner

Innehåll

Innovation är en drivkraft för ekonomisk utveckling samtidigt som det möjliggör förbättring av samhällets förutsättningar för en godlevnadsstandard. Innovation ses som en avgörande process för utvecklingen av den globala såväl som den nationella ekonomin för att klara vår tids stora samhällsutmaningar. EU och flera nationella myndigheter har satt upp "innovationsstrategier" för att stärka innovation i allmänhet, men även inom specifika ämnesområden (inte minst relaterade till globala målen för hållbar utveckling)¨.

Kursen behandlar aktuell forskning som relaterar till innovation i affärsekosystem och du övas på att omsätta teorier i praktik. Du kommer få insikter och förståelse för forskningsfronten och för hur innovation har empiriskt studerats. Du kommer även få lära dig hur du kan analysera innovation i affärsekosystem från flera olika perspektiv. Med hjälp av dessa teoretiska perspektiv kommer du få en verktygslåda med teorier och modeller som du har till hjälp för att analysera och förstå hur innovation formas från perspektivet av ett affärsekosystem.

Examinationer och betyg

Projektarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examinationsformer

Projektarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig och muntlig examination.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Vetenskapliga artiklar om max 600 sidor. Artiklarna tillhandahålls av institutionen och meddelas i samband med kursstart.