Kursplan

Företagsekonomi, Företaget och samhället, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Business and Society, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: FE427A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2022-03-08
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-01-21 Litteraturlista fastställd: 2022-03-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Det övergripande syftet med denna kurs är att fördjupa, problematisera, och bredda kunskapen om ämnets historia genom att förstå förekomsten av etablerade discipliner inom företagsekonomin, men att sedan betrakta dessa på avstånd för att ge rum åt den mer samhällsorienterade företagsekonomiska kunskapen (som bygger på en tvärdisciplinär grund) och stärka studenternas förmåga att använda denna kunskap för att förstå och analysera mer allmängiltiga samhällsfrågor. Kursen ska därmed fördjupa studentens förmåga till kritisk reflektion kring företagsekonomins förutsättningar, möjligheter och begränsningar att bidra till samhällsnytta, och i detta sammanhang även reflektera kring företagsekonomens roll i samhället.

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • Sammanfatta och begripliggöra centrala budskap och teman i vetenskaplig litteratur inom området företagsekonomi och dess koppling till globala hållbarhetsmål
  • Redogöra för och problematisera hur företagsekonomisk kunskap bidrar - och kan bidra - till samhällsnytta på olika nivåer.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att:

  • Identifiera och problematisera samhällsproblem med utgångspunkt i de globala hållbarhetsmålen, och därtill självständigt utarbeta förslag på hur samhällsproblem kan analyseras och förstås med hjälp av befintlig företagsekonomisk kunskap
  • Muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera slutsatser utifrån en självständigt genomförd samhällsanalys.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att:

  • Kritiskt värdera praktiska konsekvenser av att analysera och hantera samhällsproblem med hjälp av företagsekonomisk kunskap
  • Resonera på ett bildat sätt om det företagsekonomiska förhållningssättets för- och nackdelar för att analysera samhällsproblem med koppling till övergripande hållbarhetsfrågor
  • Kritiskt reflektera över problemställningar som uppkommer i skärningen mellan företagsekonomi och samhälle
  • Kritiskt reflektera kring företagsekonomens roll och ansvar i samhället.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen tar sin utgångspunkt i interaktionen mellan företagsekonomisk kunskap och samhällsanalys. I takt med att organisationer blir en allt mer integrerad del av viktiga samhällsfunktioner finns en mängd intressanta startpunkter för en företagsekonomisk samhällsanalys; dvs en analys som tar sig an breda samhällsfrågor utifrån olika företagsekonomiska perspektiv. Skiljelinjen mellan företagens värld och det offentliga- och civila - samhället utgörs sällan av en tydligt markerad gräns eftersom företagsekonomiska frågor griper in i, och vävs ihop med, komplexa samhällsfrågor om miljö, jämlikhet, ekonomiskt välstånd och välfärd. I den här kursen ställer vi oss kritiska och nyanserade frågor om hur övergripande aktuella samhällsfrågor kan diskuteras, analyseras och förstås med utgångspunkt i en företagsekonomisk kunskapsdomän. Kursen är uppdelad i fyra moduler med olika kunskapsinnehåll: varje modul innehåller gemensamma gruppdiskussioner kring litteratur och även handledningstillfällen för att koppla respektive modul till det individuella arbetet.

Efter avslutad kurs kommer studenten – med hjälp av erhållen kunskap - att kunna rikta en skärpt blick men även se konstruktivt på företagsekonomins roll i samhället och därtill företagsekonomens ansvar i olika samhällsfrågor.

Studieformer

Kursens upplägg innebär ett främjande av högt studentengagemang och aktivt deltagande i de olika undervisningsformerna. Den lärarledda undervisningen bedrivs huvudsakligen i stödjande form (ex., handledning) för att främja studentens egen drivkraft till förkovran och bildning. Tematiska föreläsningar syftar till att introducera olika ämnen och teman som sedan fördjupas i studentdrivna gruppdiskussioner och genom självständigt arbete. De tematiska föreläsningarna strukturerar och problematiserar olika företagsekonomiska frågor, kopplingen till samhället, vad det får för konsekvenser och vilken roll företagsekonomen har.
Genom de studentdrivna gruppdiskussionerna får studenten själv möjlighet att utveckla sina kunskaper och färdigheter med strävan mot ett dialektiskt förhållningssätt till företagsekonomin. Argument vägs mot varandra och studenten uppmanas problematisera kring samhällsaktuella frågor och även aktivt delta i opponering av sina studiekamraters projekt via peer-to-peer (kamrat) handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig essäuppgift som även inkluderar närvaro på slutseminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde och minst 60 högskolepoäng i huvudområdet företagsekonomi. Dessutom krävs minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå i huvudområdet företagsekonomi samt Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kompletteringsuppgifter skall fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Undervisning genomförs på både svenska och engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tillägg och kommentarer

Ytterligare vetenskapliga artiklar som belyser centrala teoretiska begrepp tillkommer (max 600 sidor)

Artiklarna tillhandahålls av institutionen och meddelas i samband med kursstart.

Om inget annat anges gäller senaste upplagan av aktuell bok

Obligatorisk litteratur

Hasselbladh, H., & Holmqvist, M. (2013)
Företagsekonomin och samhället
Studentlitteratur

Roorda, N. (2017)
Fundamentals of Sustainable Developments
Routledge

Obligatorisk läsning, där studenten väljer en av följande böcker:
Bauman, Z. (2017) Retrotopia, Polity Press
Latour, B. (2018) Down to Earth – Politics in the new climate regime, Polity Press
Sörlin, S. (2018) Antropocen - en essä om människans tidsålder, Weyler