Kursplan

Företagsekonomi, Miljömanagement, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng

Business Administration, Environmental Management, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: FE431A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Företagsekonomi Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-03-08
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-11-01 Litteraturlista fastställd: 2022-03-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • redogöra för och diskutera centrala utmaningar, globalt och nationellt, för att uppnå en hållbar utveckling, särskilt med avseende på miljö
  • identifiera och analysera centrala hållbarhetsproblem avseende miljö som påverkar och påverkas av företagens verksamheter
  • beskriva, jämföra och analysera de verktyg som företag kan använda för att hantera miljöfrågor och som behandlats under kursen.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • analysera och tillämpa grundläggande begrepp kopplade till miljö med relevans för företagens verksamheter
  • planera och föreslå en miljöledningsplan för relevanta miljöaspekter för ett företag samt analysera dess styrkor och svagheter.
  • skriftligt och muntligt diskutera och analysera miljöaspekter av hållbar utveckling och miljöledning riktat mot både akademisk och professionell publik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • reflektera över miljöfrågornas roll för organisationer ur ett företagsekonomiskt hållbarhetsperspektiv
  • värdera och analysera effekter av åtgärder knutna till miljöledningssystem och -styrning
  • reflektera över det egna lärandet och värdera andras arbete.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen omfattar två delar, en del med introduktion till grundläggande miljöfrågor, standardisering och styrning av miljöfrågor samt förändringsarbete inom organisationer. Första delen avslutas med en individuell inlämningsuppgift. I den andra delen skall studenterna gruppvis tillämpa kunskaperna från den första delen på ett verkligt case som vi tillsammans med ett fallföretag arbetar med. Del två avslutas med en case presentation och inlämning av gruppuppgift.

Studieformer

Kursen bygger på hög studentaktivitet och undervisningen läggs upp för att stödja studentens självständiga lärande. Den första kursdelen introducerar ett antal centrala teman inom miljöstyrning genom kurslitteratur, föreläsningar och seminarier där studenterna bygger upp en förståelse inom ämnet. Föreläsningarna förklarar och diskuterar litteraturen och har en orienterande karaktär, som syftar till att underlätta studenternas egen kunskapsinhämtning inför seminarier. Seminarierna ger studenterna tillfälle att applicera kunskapen på specifika problem/frågeställningar samt reflektera över sitt eget och andras lärande. Inför kursens tre första seminarier lämnar studenten in korta individuella skriftliga rapporter på seminariets tema och utför peer assessment av en annans students skrivna rapport. Dessa tre rapporter samt peer assessments utgör obligatoriska kursmoment. Efter sista föreläsningen lämnar studenterna in en utvecklad skriftlig individuell rapport, inlämningsuppgift 1, som bygger på de tre tidigare skriftliga rapporterna.

På den andra delen av kursen arbetar studenterna med en gruppuppgift som appliceras på ett verkligt case och som bygger på kunskaper som studenterna har tillägnat sig under den första delen av kursen. Under arbetet med uppgiften ges handledning. Inför handledningstillfällena skall gruppen lämna in ett kort dokument t.ex. en innehållsförteckning och/eller arbetsfördelning som redogör för hur grupparbetet fortskrider. Detta är ett obligatoriskt kursmoment.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Miljöstyrning, 4 högskolepoäng (Provkod: A003)
Inlämningsuppgift 1. Kursavsnittet examineras genom fyra skriftliga rapporter varav den sista utgör underlag för betyg. Dessutom examineras momentet genom aktivt deltagande i peer-review och muntlig redovisning vid obligatoriska seminarier.

Att leda förändring, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Inlämningsuppgift 2, slutuppgift. Kursavsnittet examineras genom en skriftlig rapport som skrivs i grupp och betygsätts. Dessutom examineras momentet genom avrapportering inför handledning samt muntligt redovisning av gruppuppgiften vid ett obligatoriskt slutseminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Omexamination infaller tidigast två veckor och senast fem veckor efter expediering av betygsbeslutet för ordinarie examination. Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursmomentet får utföra kompletterande uppgifter i stället för omexamination. Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Miljöstyrning
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Att leda förändring
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A). För att få godkänt på kursen krävs att studenten uppnått minst betyg (E) på både inlämningsuppgift 1 (kod A001) samt inlämningsuppgift 2 (kodA002). Helkursbetyg sätts genom ett att räkna ut ett viktat medelvärde av de två uppgifternas betyg, inlämningsuppgift 1 (kod A001) samt inlämningsuppgift 2 (kodA002).

Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på kandidatnivå i företagsekonomi alternativt Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng, Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng och kurs på kandidatnivå i annat huvudområde om 30 högskolepoäng där 15 högskolepoäng självständigt arbete ingår. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Viss undervisning kan komma att ges på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Steffen, Will & Katherine Richardson & Johan Rockström & Sarah E. Cornell & Ingo Fetzer & Elena M. Bennett & Reinette Biggs & Stephen R. Carpenter & Wim de Vries & Cynthia A. de Wit & Carl Folke & Dieter Gerten & Jens Heinke & Georgina M. Mace & Linn M. Persson & Veerabhadran Ramanathan & Belinda Reyers & Sverker Sörlin (2015)
Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet
Science, 347(6223).

Kapitel 9 till 10 i Brunsson, Nils & Bengt Jacobsson m.fl. (senaste upplagan)
A World of Standards
Oxford: Oxford University Press, 198 sidor

Ytterligare litteratur, max 250 sidor, tillkommer i form av artiklar.