Kursplan

Mäns våld mot kvinnor, 15 högskolepoäng

Men's Violence against Women, 15 Credits

Kurskod: GE008G Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Genusvetenskap Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2024-03-13    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2024-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 5

Mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs kan den studerande redogöra för grundläggande kunskap om

  • hur problemet mäns våld mot kvinnor är kopplat till kön och intersektionalitet,
  • olika förståelser för, orsaker till och åtgärder mot mäns våld mot kvinnor, och
  • om samspelet mellan politiska beslut, lagstiftning, centrala, regional och lokala aktörer, samt olika yrkes- och intressegrupper.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs kan den studerande

  • tillämpa och jämföra centrala perspektiv och begrepp på problemet mäns våld mot kvinnor inom olika empiriska områden, och
  • på en grundläggande nivå tillämpa grundläggande konventioner för vetenskapligt skrivande, inklusive vetenskaplig referensteknik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • diskutera våldsproblematikens komplexa bakgrund och de samhälleliga konsekvenserna av denna, och
  • söka och värdera information som grund för kunskapsbildning och förståelse.

Innehåll

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser, 5 högskolepoäng

Delkursen ger grundläggande kunskaper om mäns våld mot kvinnor som ett samhällsproblem, historiskt och i nutid. Relationen mellan våld och kön samt intersektionella perspektiv på våld tas upp. Särskild vikt läggs vid könsmaktsperspektivet och kritisk mansforskning. Ett centralt tema är olika perspektivs bidrag och förhållningssätt till feministiskt tänkande och jämställdhet mellan könen.

Stat, samhälle och individ – norm och avvikelse, 5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att ge kunskaper om normsättning och åtföljande föreställningar och praktik på samhällsnivå och individnivå gällande mäns våld mot kvinnor. Teman som behandlas är olika grupper av kvinnor, ett vidgat perspektiv på våld mot kvinnor, våld i privat och offentlig miljö, ett barnperspektiv, ett kulturellt/etniskt perspektiv, samt möjligheter och svårigheter med idealet om samverkan.

Projektarbete, 5 högskolepoäng

Under delkursen fördjupar studenten sig i ett projektarbete.

Examinationer och betyg

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser I, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser II, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Stat, samhälle och individ – norm och avvikelse

Stat, samhälle och individ – norm och avvikelse I, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Stat, samhälle och individ – norm och avvikelse II, 2 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Projektarbete

Projektarbete I, 3 högskolepoäng (Provkod: C002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektarbete II, 2 högskolepoäng (Provkod: C003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 6 högskolepoäng.

Examinationsformer

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser I, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Bakgrund, perspektiv och problemförståelser II, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntliga examinationer.

Stat, samhälle och individ – norm och avvikelse I, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Stat, samhälle och individ – norm och avvikelse II, 2 högskolepoäng (Provkod: B003)
Muntliga examinationer.

Projektarbete I, 3 högskolepoäng (Provkod: C002)
Självständigt arbete.

Projektarbete II, 2 högskolepoäng (Provkod: C003)
Muntliga examinationer.

Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Baianstovu, Rûna, Strid, Sofia, Särnstedt Gramnaes, Emmie, Cinthio, Hanna & Enelo, Jan-Magnus (2019)
Heder och samhälle [Elektronisk resurs] det hedersrelaterade våldets och förtryckets uttryck och samhällets utmaningar. (1)
Örebro: Örebro University Press, (valda delar)

Gunnarsson, Lena (2020)
Samtyckesdynamiker – sex, våldtäkt och gråzonen däremellan
Lund: Studentlitteratur. ”Inledning”, s. 5–44,
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1379982/FULLTEXT01.pdf

Heimer, Gun, Björck, Annika & Kunosson, Chrystal (2019)
Våldsutsatta kvinnor: samhällets ansvar
Stockholm: Studentlitteratur, (valda delar)

Holmberg, Carin, Enander Viveka, & Lindgren Anne-Li (2015)
Ett litet ord betyder så mycket: Alliansregeringen, Handlingsplanen och betydelseförskjutningar av begreppet mäns våld mot kvinnor. Sociologisk Forskning, 52(3), 257–278. http://www.jstor.org/stable/24898942

Nilsson, Gabriella & Lövkrona, Inger (2020)
Våldets kön – kulturella föreställningar, funktioner och konsekvenser
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen
Artiklar och annat material om max 500 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.