Kursplan

Genusvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Gender Studies, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: GE009G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Genusvetenskap Fördjupning: G1E
    Senast ändrad: 2022-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2022-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

• redogöra för och diskutera centrala inriktningar och debatter inom feministisk teori och betydelsen av teori för empiriska studier, och
• visa grundläggande förståelse för, och kunskap om, samhällsvetenskapliga metoder och för hur de används och omsätts i genusvetenskapliga studier.

Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

• jämföra genusvetenskapliga teorier och tillämpa dem i analyser av samhällsfenomen på ett självständigt sätt,
• tillämpa kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder,
• planera, genomföra och redovisa en egen genusvetenskaplig undersökning innehållande problemformulering, forskningsfrågor, tidigare forskning och analys av empiriskt material med hjälp av samhällsvetenskaplig metod, och
• formulera sig tydligt i enlighet med vetenskaplig praxi.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

• uppvisa förmåga att på ett reflexivt och självständigt sätt kunna utvärdera och analysera feministisk teori och feministiska debatter i både muntlig och skriftlig form,
• reflektera över sina egna teoretiska, metodologiska utgångspunkter och antaganden, och
• kritiskt granska och konstruktivt kommentera vetenskapliga arbeten.

Kursens huvudsakliga innehåll

Feministiska klassiker, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger fördjupad kunskap om feministisk teori och idéhistoria genom läsning, diskussion och analys av ett urval feministiska klassiker. Verken representerar olika inriktningar inom feministisk teori och avspeglar utvecklingen av feministiskt tankegods från första till tredje vågens feminism. Samtliga verk läses med särskilt fokus på hur följande teman adresseras: kön/genus, makt/frigörelse, biologi/kultur, sexualitet/kärlek, arbete/ekonomi, intersektionalitet.

Feministiska debatter, 7,5 högskolepoäng

Delkursen utgår från forskning om kvinnors roll i försvaret, prostitution, transpersoner och feministisk organisering där feministiska forskare från olika feministiska teoretiska traditioner landar i olika slutsatser. Genom dessa debatter fördjupas kunskaper om feministisk teori och genusvetenskaplig empirisk forskning. Delkursen syftar till att belysa samspelet mellan teori och empiri, samt att belysa hur inomvetenskapliga debatter hanteras i forskning. Delkursen diskuterar också relationen mellan genusvetenskaplig forskning å ena sidan och feministisk organisering och aktivism å den andra.

Samhällsvetenskapliga metoder, 7,5 högskolepoäng

I delkursen ges kunskap om grundläggande vetenskapliga överväganden och metoder för datainsamling och samhällsvetenskaplig analys med inriktning mot genusvetenskap. Grunderna i kvalitativt och kvantitativt metodologiskt tänkande och analys introduceras och övas praktiskt. Vidare förmedlar delkursen kunskap om hur en vetenskaplig studie designas och grundläggande vetenskapsteori. Delkursen utgör en viktig grund för det självständiga arbetet.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen författas, under vägledning av en handledare, ett självständigt arbete i form av en uppsats. Under handledningstillfällen och vid seminariebehandlingen av de färdiga uppsatserna tränas även förmågan att kritiskt granska och diskutera genusvetenskapliga problemställningar, forskningsmetoder och analyser.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, grupparbeten, seminarier, onlineseminarier samt individuell och gruppvis handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Feministiska klassiker

Feministiska klassiker I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Hemtentamen.

Feministiska klassiker II (Provkod: A002)
Obligatoriska moment i form av seminarier.

Feministiska debatter

Feministiska debatter I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Hemtentamen samt inlämningsuppgifter.

Feministiska debatter II (Provkod: B002)
Obligatoriska moment i form av seminarier.

Samhällsvetenskapliga metoder

Samhällsvetenskapliga metoder I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C003)
En inlämning i kvantitativ metod och en inlämning i kvalitativ metod.

Samhällsvetenskapliga metoder II (Provkod: C004)
Inlämnande av uppsatssynopsis samt obligatorisk närvaro på seminarier.

Självständigt arbete

Självständigt arbete I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Författande av självständigt arbete och opponering på en annan students självständiga arbete.

Självständigt arbete II (Provkod: D002)
Obligatoriska moment i form av uppsatsseminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Feministiska klassiker I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Feministiska klassiker II
Som betyg används Deltagit (DT).

Feministiska debatter I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Feministiska debatter II
Som betyg används Deltagit (DT).

Samhällsvetenskapliga metoder I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Samhällsvetenskapliga metoder II
Som betyg används Deltagit (DT).

Självständigt arbete I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på en hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

22,5 högskolepoäng från Genusvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Utbildningen kan även ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Feministiska klassiker, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Butler, Judith (2007)
Genustrubbel: Feminism och identitetens subversion
Göteborg: Daidalos

Combahee River Collective (1977)
“The Combahee River Collective Statement”. Online:
https://www.blackpast.org/african-american-history/combahee-river-collective-statement-1977/

de Beauvoir, Simone (2012)
Det andra könet
Stockholm: Norstedts

Engels, Friedrich (2010)
The Origin of the Family, Private Property, and the State
London: Penguin

Firestone, Shulamith (2015)
The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution
London: Verso

Hooks, Bell (2014)
Ain’t I a Woman?
New York: Routledge

MacKinnon, Catharine A. (1982)
"Feminism, Marxism, Method, and the State: An Agenda for Theory", Signs: Journal of Women in Culture and Society, 7(3): 515–544.

Poddavsnitt: The Partially Examined Life (2016)
Episode 139: bell hooks on Racism/Sexism”, 9 maj,
https://partiallyexaminedlife.com/2016/05/09/ep139-1-bell-hooks

Smith, Sharon (1997)
“Engels and the Origin of Women’s Oppression”, International Socialist Review, (2), https://isreview.org/issues/02/engles_family/

Truth, Sojourner (1851)
“Ain’t I A Woman” Online:
https://thehermitage.com/wp-content/uploads/2016/02/Sojourner-Truth_Aint-I-a-Woman_1851.pdf

Wollstonecraft, Mary (2017)
Till försvar för kvinnans rättigheter
Stockholm: Ordfront förlag

Tillägg och kommentarer
Litteratur om 300 sidor kan tillkomma.

Feministiska debatter, 7,5 högskolepoäng

Arfini, Elia AG (2020)
"Transfeminism", lambda nordica 25(1): 160-165

Bettcher, Talia M. & Garry, Ann (2009)
"Transgender studies and feminism: Theory, politics, and gender realities". Hypatia: A Journal of Feminist Philosophy, 24(3): 1–10

Brantner, Cornelia, Lobinger, Katharina, & Stehling, Miriam (2020)
"Memes against sexism? A multi-method analysis of the feminist protest hashtag #distractinglysexy and its resonance in the mainstream news media". Convergence, 26(3):674-696

Chisholm, Jennifer (2019)
“Seduction as Power? Searching for Empowerment and Emancipation in Sex Work.” Wagadu: A Journal of Transnational Women’s and Gender Studies, 20: 32-56

Dowler, Lorraine (2012)
"Gender, Militarization and Sovereignty", Geography Compass, 6(8): 490-499.

Eduards, Maud (2011)
"Vad har ett badlakan med säkerhetspolitik att göra?", Freidenvall & Jansson (eds) Politik och Kritik. En feministisk guide till statsvetenskap
Lund: Studentlitteratur

Ewig, Christina & Ferree, M. Myra (2013)
“Feminist Organizing; What’s Old, What’s New? History, Trends, and Issues”. The Oxford Handbook of Gender and Politics, pp 1-31. eBook

Hines, Sally (2019)
"The feminist frontier: On trans and feminism", Journal of Gender Studies, 28(2): 145-157

Hines, Sally (2020)
"Sex wars and (trans) gender panics: Identity and body politics in contemporary UK feminism", The Sociological Review, 68(4): 699-717

Jansson, Maria & Eduards, Maud (2016)
"The politics of gender in the UN Security Council resolutions on women, peace and security", International feminist journal of politics, 18(4): 590-604

Megarry, Jessica (2018)
"Under the watchful eyes of men: theorising the implications of male surveillance practices for feminist activism on social media", Feminist Media Studies, 18:6

Onwuachi-Willig, Angela (2018-2019)
"What About #UsToo: The Invisibility of Race in the #MeToo Movement", Yale Law Journal Forum, 128: 105-120

Phipps, Alison (2017)
"Sex Wars Revisited: A Rhetorical Economy of Sex Industry Opposition", Journal of International Women's Studies, 18(4): 306-320.

Puechguirbal, Nadine (2010)
"Discourses on Gender, Patriarchy and Resolution 1325: A Textual Analysis of UN Documents", International Peacekeeping, 17:2: 172-187

Pyne, Jake (2015)
"Transfeminist Theory and Action: Trans Women and the Contested Terrain of Women’s Services", O'Niell, Swan, Mule (eds) LGBTQ people and social work: Intersectional perspectives, 129-149

Westerstrand, Jenny (2012)
"'Prostitutionsfrågan': perspektiv och nycklar till en grumlig debatt", Tidskrift för genusvetenskap, (3): 101–123.

Tillägg och kommentarer
Texter om ca 300 sidor kan tillkomma.

Samhällsvetenskapliga metoder, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Ahrne, Göran & Svensson, Peter (2015)
Handbok i kvalitativa metoder
Malmö: Liber

Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran (2015)
Statistisk verktygslåda
Lund: Studentlitteratur, (första upplagan)

Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik, Towns, Ann & Wängnerud, Lena (2017)
Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad
Stockholm: Norstedts

Tillägg och kommentarer
Kompletterande texter om ca 300 sidor tillkommer.

Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Dysthe, Olga (2002)
Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.