Kursplan
Genusvetenskap, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Gender Studies, Intermediate Course, 30 Credits
Kurskod: | GE009G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Genusvetenskap | Fördjupning: | G1E |
Senast ändrad: | 2023-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2020-12-01 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 4 |
Mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för och diskutera centrala inriktningar och debatter inom feministisk teori och betydelsen av teori för empiriska studier, och
• visa grundläggande förståelse för, och kunskap om, samhällsvetenskapliga metoder och för hur de används och omsätts i genusvetenskapliga studier.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• jämföra genusvetenskapliga teorier och tillämpa dem i analyser av samhällsfenomen på ett självständigt sätt,
• tillämpa kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder,
• planera, genomföra och redovisa en egen genusvetenskaplig undersökning innehållande problemformulering, forskningsfrågor, tidigare forskning och analys av empiriskt material med hjälp av samhällsvetenskaplig metod, och
• formulera sig tydligt i enlighet med vetenskaplig praxi.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• uppvisa förmåga att på ett reflexivt och självständigt sätt kunna utvärdera och analysera feministisk teori och feministiska debatter i både muntlig och skriftlig form,
• reflektera över sina egna teoretiska, metodologiska utgångspunkter och antaganden, och
• kritiskt granska och konstruktivt kommentera vetenskapliga arbeten.
Innehåll
Feministiska klassiker, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger fördjupad kunskap om feministisk teori och idéhistoria genom läsning, diskussion och analys av ett urval feministiska klassiker. Verken representerar olika inriktningar inom feministisk teori och avspeglar utvecklingen av feministiskt tankegods från första till tredje vågens feminism. Samtliga verk läses med särskilt fokus på hur följande teman adresseras: kön/genus, makt/frigörelse, biologi/kultur, sexualitet/kärlek, arbete/ekonomi, intersektionalitet.
Feministiska debatter, 7,5 högskolepoäng
Delkursen utgår från forskning om kvinnors roll i försvaret, prostitution, transpersoner och feministisk organisering där feministiska forskare från olika feministiska teoretiska traditioner landar i olika slutsatser. Genom dessa debatter fördjupas kunskaper om feministisk teori och genusvetenskaplig empirisk forskning. Delkursen syftar till att belysa samspelet mellan teori och empiri, samt att belysa hur inomvetenskapliga debatter hanteras i forskning. Delkursen diskuterar också relationen mellan genusvetenskaplig forskning å ena sidan och feministisk organisering och aktivism å den andra.
Samhällsvetenskapliga metoder, 7,5 högskolepoäng
I delkursen ges kunskap om grundläggande vetenskapliga överväganden och metoder för datainsamling och samhällsvetenskaplig analys med inriktning mot genusvetenskap. Grunderna i kvalitativt och kvantitativt metodologiskt tänkande och analys introduceras och övas praktiskt. Vidare förmedlar delkursen kunskap om hur en vetenskaplig studie designas och grundläggande vetenskapsteori. Delkursen utgör en viktig grund för det självständiga arbetet.
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen författas, under vägledning av en handledare, ett självständigt arbete i form av en uppsats. Under handledningstillfällen och vid seminariebehandlingen av de färdiga uppsatserna tränas även förmågan att kritiskt granska och diskutera genusvetenskapliga problemställningar, forskningsmetoder och analyser.
Examinationer och betyg
Feministiska klassiker
Feministiska klassiker I, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Feministiska klassiker II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Feministiska debatter
Feministiska debatter I, 5 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Feministiska debatter II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Samhällsvetenskapliga metoder
Samhällsvetenskapliga metoder I, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Samhällsvetenskapliga metoder II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C006)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Samhällsvetenskapliga metoder III, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C007)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Självständigt arbete
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget Väl godkänd på en hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 17,5 högskolepoäng.
Examinationsformer
Feministiska klassiker I, 5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Hemtentamen.
Feministiska klassiker II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Muntliga examinationer och/eller skriftliga inlämningsuppgifter.
Feministiska debatter I, 5 högskolepoäng (Provkod: B003)
Hemtentamen.
Feministiska debatter II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Muntliga examinationer och/eller skriftliga inlämningsuppgifter.
Samhällsvetenskapliga metoder I, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Skriftlig inlämningsuppgift.
Samhällsvetenskapliga metoder II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C006)
Skriftlig inlämningsuppgift.
Samhällsvetenskapliga metoder III, 2,5 högskolepoäng (Provkod: C007)
Muntliga examinationer och/eller skriftliga inlämningsuppgifter.
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D003)
Självständigt arbete samt muntliga examinationer.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
22,5 högskolepoäng från Genusvetenskap, grundkurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Utbildningen kan även ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Övergångsbestämmelser
Studenter som påbörjat men inte avslutat kursen i enlighet med den version av kursplan som gällde vårterminen 2023, har rätt att genomföra kursens examinationer under 12 till 18 månader från och med 2024-01-15.
Litteratur och övriga lärresurser
Feministiska klassiker, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Butler, Judith (2007)
Genustrubbel: Feminism och identitetens subversion
Göteborg: Daidalos
Combahee River Collective (1977)
“The Combahee River Collective Statement”. Online:
https://www.blackpast.org/african-american-history/combahee-river-collective-statement-1977/
de Beauvoir, Simone (2012)
Det andra könet
Stockholm: Norstedts
Engels, Friedrich (2010)
The Origin of the Family, Private Property, and the State
London: Penguin
Firestone, Shulamith (2015)
The Dialectic of Sex: The Case for Feminist Revolution
London: Verso
Hooks, Bell (2014)
Ain’t I a Woman?
New York: Routledge
MacKinnon, Catharine A. (1982)
"Feminism, Marxism, Method, and the State: An Agenda for Theory", Signs: Journal of Women in Culture and Society, 7(3): 515–544.
Poddavsnitt: The Partially Examined Life (2016)
”Episode 139: bell hooks on Racism/Sexism”, 9 maj,
https://partiallyexaminedlife.com/2016/05/09/ep139-1-bell-hooks
Smith, Sharon (1997)
“Engels and the Origin of Women’s Oppression”, International Socialist Review, (2), https://isreview.org/issues/02/engles_family/
Truth, Sojourner (1851)
“Ain’t I A Woman” Online:
https://thehermitage.com/wp-content/uploads/2016/02/Sojourner-Truth_Aint-I-a-Woman_1851.pdf
Wollstonecraft, Mary (2017)
Till försvar för kvinnans rättigheter
Stockholm: Ordfront förlag
Tillägg och kommentarer
Litteratur om 300 sidor kan tillkomma.
Feministiska debatter, 7,5 högskolepoäng
Arfini, Elia AG (2020)
"Transfeminism", lambda nordica 25(1): 160-165
Bettcher, Talia M. & Garry, Ann (2009)
"Transgender studies and feminism: Theory, politics, and gender realities". Hypatia: A Journal of Feminist Philosophy, 24(3): 1–10
Brantner, Cornelia, Lobinger, Katharina, & Stehling, Miriam (2020)
"Memes against sexism? A multi-method analysis of the feminist protest hashtag #distractinglysexy and its resonance in the mainstream news media". Convergence, 26(3):674-696
Chisholm, Jennifer (2019)
“Seduction as Power? Searching for Empowerment and Emancipation in Sex Work.” Wagadu: A Journal of Transnational Women’s and Gender Studies, 20: 32-56
Dowler, Lorraine (2012)
"Gender, Militarization and Sovereignty", Geography Compass, 6(8): 490-499.
Eduards, Maud (2011)
"Vad har ett badlakan med säkerhetspolitik att göra?", Freidenvall & Jansson (eds) Politik och Kritik. En feministisk guide till statsvetenskap
Lund: Studentlitteratur
Ewig, Christina & Ferree, M. Myra (2013)
“Feminist Organizing; What’s Old, What’s New? History, Trends, and Issues”. The Oxford Handbook of Gender and Politics, pp 1-31. eBook
Hines, Sally (2019)
"The feminist frontier: On trans and feminism", Journal of Gender Studies, 28(2): 145-157
Hines, Sally (2020)
"Sex wars and (trans) gender panics: Identity and body politics in contemporary UK feminism", The Sociological Review, 68(4): 699-717
Jansson, Maria & Eduards, Maud (2016)
"The politics of gender in the UN Security Council resolutions on women, peace and security", International feminist journal of politics, 18(4): 590-604
Megarry, Jessica (2018)
"Under the watchful eyes of men: theorising the implications of male surveillance practices for feminist activism on social media", Feminist Media Studies, 18:6
Onwuachi-Willig, Angela (2018-2019)
"What About #UsToo: The Invisibility of Race in the #MeToo Movement", Yale Law Journal Forum, 128: 105-120
Phipps, Alison (2017)
"Sex Wars Revisited: A Rhetorical Economy of Sex Industry Opposition", Journal of International Women's Studies, 18(4): 306-320.
Puechguirbal, Nadine (2010)
"Discourses on Gender, Patriarchy and Resolution 1325: A Textual Analysis of UN Documents", International Peacekeeping, 17:2: 172-187
Pyne, Jake (2015)
"Transfeminist Theory and Action: Trans Women and the Contested Terrain of Women’s Services", O'Niell, Swan, Mule (eds) LGBTQ people and social work: Intersectional perspectives, 129-149
Westerstrand, Jenny (2012)
"'Prostitutionsfrågan': perspektiv och nycklar till en grumlig debatt", Tidskrift för genusvetenskap, (3): 101–123.
Tillägg och kommentarer
Texter om ca 300 sidor kan tillkomma.
Samhällsvetenskapliga metoder, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Ahrne, Göran & Svensson, Peter (2015)
Handbok i kvalitativa metoder
Malmö: Liber
Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran (2015)
Statistisk verktygslåda
Lund: Studentlitteratur, (första upplagan)
Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik, Towns, Ann & Wängnerud, Lena (2017)
Metodpraktikan: Konsten att studera samhälle, individ och marknad
Stockholm: Norstedts
Tillägg och kommentarer
Kompletterande texter om ca 300 sidor tillkommer.
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Dysthe, Olga (2002)
Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning
Lund: Studentlitteratur
Tillägg och kommentarer
Övrig litteratur väljs i samråd med handledaren.