Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Kvalitativ och kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng

Audiology, Qualitative and Quantitative Method, Second Cycle, 7,5 Credits

Kurskod: HÖ002A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1F
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-05 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs

  • kunna visa fördjupad kunskap om och förståelse för vald metod för datainsamling och dataanalys utifrån en tydligt formulerad forskningsfråga.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs

  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar för en vetenskaplig studie inom huvudområdet samt planera för och tillämpa datainsamling med adekvata metoder
  • visa förmåga att inom givna tidsramar analysera insamlad data med hjälp av adekvata metoder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs

  • visa förmåga att kritisk granska och värdera val av samt användning av vetenskaplig metod för datainsamling och analys
  • visa förmåga att kritiskt reflektera över etisk problematik vid genomförande av vetenskapliga studier inom huvudområdet
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta eget ansvar för sin kunskapsutveckling.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • forskningsdesign
  • metoder för datainsamling
  • metoder för dataanalys
  • forskningsetik

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Även praktiska tillämpningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Kvalitativ och kvantitativ metod, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig uppgift i par som muntligt redovisas och diskuteras vid ett seminarium. Efter seminariet ges studenten möjlighet att revidera den skriftliga uppgiften, vilken skickas åter till seminarieledare inom två veckor och sedan är underlag för betygsättning. Vid betyg Underkänt ges möjlighet till komplettering för att uppnå betyg Godkänt. Komplettering ska lämnas in inom två veckor från det att betyg meddelats. Vid frånvaro ska studenten delta vid seminarium vid annat tillfälle. Examinator beslutar om studenten kan lämna in en skriftlig ersättningsuppgift som alternativ till deltagande vid seminarium.

Kvalitativ alternativt kvantitativ metod, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig individuell vetenskaplig rapport som muntligt redovisas och kritiskt granskas vid ett seminarium. Efter seminariet ges studenten möjlighet att revidera den vetenskapliga rapporten, vilken skickas åter till seminarieledare inom två veckor och sedan är underlag för betygssättning. Vid betyg Underkänt ges möjlighet till komplettering för att uppnå betyg Godkänt. Komplettering ska lämnas in inom två veckor från det att betyg meddelats. Vid frånvaro vid seminarium skall studenten delta vid seminarium vid annat tillfälle. Examinator beslutar om studenten kan lämna in en skriftlig ersättningsuppgift som alternativ till deltagande vid seminarium.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvalitativ och kvantitativ metod
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kvalitativ alternativt kvantitativ metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs Godkänt för examination Kvalitativ och kvantitativ metod, 3 hp, samt Väl godkänt på Kvalitativ alternativt Kvantitativ metod 4,5 hp.

Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i hörselvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod på grundnivå och 7,5 högskolepoäng vetenskaplig metod på avancerad nivå. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är valbar i Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bring, Johan & Taube, Adam (2006)
Introduktion till medicinsk statistik
Lund: Studentlitteratur, 197 sidor

Patton, Michael Quinn (senaste upplagan)
Qualitative Research & Evaluation Methods
London: Studentlitteratur

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (2016)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 814 sidor

Referenslitteratur

Allwood C Martin & Erikson Martin G (2010)
Vetenskapsteori för psykologi och andra samhällsvetenskaper
Lund: Studentlitteratur, http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9144062826&id_type=ISBN&lib=L

Allwood C Martin & Erikson Martin G (2010)
Vetenskapsteori för psykologi och andra samhällsvetenskaper
Lund: Studentlitteratur, 495 sidor

Brink Pamela J & Wood Marilyn J (1998)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications, 301 sidor

Dahlberg Karin, Dahlberg Helena & Nyström Maria (2008)
Reflective Lifeworld Research. 2 ed
Lund: Studentlitteratur

Ejlertsson, Göran (2014)
Enkäten i praktiken
Lund: Studentlitteratur, 163 sidor

Kvale, Steinar & Brinkman Svend (2014)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur, 412 sidor

Trost, Jan & Hultåker, Oscar (2012)
Enkätboken
Lund: Studentlitteratur, 178 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.