Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Hörselskadeprevention, 7,5 högskolepoäng

Audiology, Second Cycle, Hearing Conservation and Prevention, 7,5 Credits

Kurskod: HÖ004A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-03-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-15 Litteraturlista fastställd: 2021-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

  • Kunna reflektera och diskutera audiologiska riskfaktorer samt självständigt kunna integrera och analysera forskning om hur riskfaktorer kan förebyggas genom beteendemässiga interventioner.
  • Utifrån ett hållbarhetsperspektiv, reflektera över vilka konsekvenser prevention av buller har för hörselnedsättning och andra hälsoeffekter för personer i arbetslivet.
  • Kunna reflektera och diskutera olika hälsopsykologiska modeller samt analysera hur dessa modeller kan tillämpas inom det audiologiska fältet.
  • Kunna integrera kunskap om bullerrisktagande och preventivt beteende till det audiologiska fältet utifrån ett nationellt och internationellt perspektiv.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Forskning om fritidsbuller och dess konsekvenser på hörseln.
  • Forskning om bullerexponering och livsstilsfaktorer och dess effekter för hälsan.
  • Bullerrisktagande på individnivå och samhällsnivå på ett nationellt såväl som ett internationellt perspektiv.
  • Hälsopsykologiska teorier och modeller som kan användas för prevention av bullerinducerade hörselskador.
  • Exempel på interventionsstudier rörande bullerexponering.
  • Samhällets roll för förebyggandet av bullerskador.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och självstudier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Hörselskadeprevention, 6,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom skriftlig rapport.

Respondentskap, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Seminarium, muntligt försvar/respondentskap av den skriftliga rapporten.

Opponentskap, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Seminarium, kritisk granskning/opponentskap av annan students rapport.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Frånvaro vid respondentskap - muntligt försvar av egen skriftlig rapport vid nytt seminarietillfälle som anges av kursansvarig.
Frånvaro vid opponentskap - muntlig opposition av skriftlig rapport vid nytt seminarietillfälle som anges av kursansvarig.

Vid underkänt på den skriftliga rapporten kan studenten ges möjlighet att genomföra skriftlig komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G) om rapportens brister är av mindre karaktär. Kompletteringen görs då efter anvisningar av examinator och inlämnas inom den tid som examinator anger. Vid större brister i rapporten krävs omprov som innebär att en ny rapport behöver författas.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hörselskadeprevention
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Respondentskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Opponentskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: För att erhålla betyget godkänd (G) krävs G på samtliga tre examinationer. Före att erhålla betyget väl godkänd (VG) krävs VG på examinationen Hörselskadeprevention, 6,5, hp samt VG på minst en av de två examinationerna Opponentskap, 0,5, hp eller Respondentskap, 0,5 hp.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i hörselvetenskap/audiologi, logopedi, specialpedagogik eller teknik där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arbetsmiljöverket (2002). Buller och bullerbekämpning.

Coulson, N.S., Ferguson, M.A., Henshaw, H., & Heffernan, E. (2016). Applying theories of health behaviour and change to hearing health research: Time for a new approach. International journal of Audiology, 55: 99-104.

Diviani, N., Zanini, C., Amann, J., Chadha, S., Cieza, A., & Rubinelli, S. (2019). Awareness, attitudes and beliefs about music-induced hearing loss: Toward the development of a health communication strategy to promote safe listening. Patient Education and Counseling, 102(8), 1506-1512. doi:10.1016/j.pec.2019.03.013.

Folkhälsomyndigheten (2019) Om ljud och buller.

Fredriksson, S. (2018). Hearing-related symptoms among women - Occurrence and risk in relation to occupational noise and stressful working conditions. (Thesis, University of Gothenburg, Institute of Medicine. Department of Public Health and Community Medicine)

Gilliver, M., Beach, e.F., & Williams, W. (2015). Changing beliefs about leisure noise: Using health promotion models to investigate young people's engagement with, and attitudes towards, hearing health. International journal of Audiology, 54: 211-219.

Glanz, K., Rimer, B.K., & Wiswanath, K. (2015) Health Behavior Theory, research and practice (5:th edition). San Fransisco: Jossey Bass Publisher Wiley

Gopal, K. V., Champlin, S., & Philips, B. (2019). Assessment of Safe Listening Intentional Behavior Toward Personal Listening Devices in Young Adults. Int J Environ Res Public Health, 16 (17). doi:10.3390/ijerph16173180

Keppler, H., Dhooge I., Degeest S.,& Bart V.(2015). The effects of a hearing education program on recreational noise exposure, attitudes and beliefs toward noise, hearing loss, and hearing protector devices in young adults. Noise & Health, 17(78), 253-262.

Saunders,G.H., Frederick,M.T., Silverman, S., & Papesh, M. (2013). Application of the health belief model: Development of the hearing beliefs questionnaire (HBQ) and its associations with hearing health behaviors. International Journal of Audiology, 52: 558-567.

Widén, S.E. (2013). A suggested model for decision-making regarding hearing preventive behaviour. –A system theoretical approach. International Journal of Audiology, 52: 57-64.

World Health Organization (2018). ENVIRONMENTAL NOISE GUIDELINES for the European Region.

Referenslitteratur

Arlinger, S., Karlsson, H., Hagerman, B., & Ytterlid, Å. (2011). Ljuv musik och öronproppar- om hörsel, musik och hörselskador.

Gelfand. (3 ed.) (2009). Essentials of audiology, kapitel 17: Effects of noise and Hearing Conservation.

Hearing conservation: In occupational, Recreational, Educational and Home settings. Rawool 2011. Thieme. ISBN 9781604062564

Vetenskapliga artiklar tillkommer.