Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Personcentrering inom audiologisk rehabilitering, 7,5 högskolepoäng

Audiology, Second Cycle, Person Centered Care within Audiological Rehabilitation, 7,5 Credits

Kurskod: HÖ010A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-08-24 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • Utifrån personcentrerade perspektiv diskutera olika rehabiliteringbegrepp och teorier med utgångspunkt i audiologisk rehabilitering
  • Reflektera över olika personcentrerade begrepp i relation till e-hälsa inom audiologisk hälso-och sjukvård
  • Analysera och diskutera personcentrerade aspekter av professionella samtal utifrån ett audiologiskt rehabiliteringsperspektiv

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Rehabiliteringsteori
  • Personcentrering inom hälso-och sjukvård
  • Personcentrering inom audiologisk rehabilitering
  • Professionella samtal utifrån ett personcentrerat perspektiv
  • E-hälsa
  • Personcentrering i relation till e-hälsa inom audiologi
  • Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa (ICF)

Studieformer

Föreläsningar, seminarium, eget arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Personcentrering inom audiologisk rehabilitering, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen. Vid betyg U ges möjlighet till komplettering för att uppnå betyg G. Kompletteringen räknas då som omprov. Tiden för komplettering bestäms av kursansvarig i samråd med examinator.

Personcentrering inom e-hälsa, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Seminarium. Vid frånvaro/underkänt betyg vid ordinarie seminarietillfälle ges möjlighet till ytterligare ett seminarietillfälle inom ramen för kurstiden.

Profesionella samtal utifrån ett personcentrerat perspektiv, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Samtalsanalys. Vid betyg U ges möjlighet till komplettering för att uppnå betyg G. Kompletteringen räknas då som omprov. Tiden för komplettering bestäms av kursansvarig i samråd med examinator.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Personcentrering inom audiologisk rehabilitering
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Personcentrering inom e-hälsa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Profesionella samtal utifrån ett personcentrerat perspektiv
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: För att erhålla betyg G på hela kursen krävs betyg G på samtliga examinationer. För att erhålla betyg VG på hela kursen, krävs betyg G på Personcentrering inom e-hälsa 2,5 hp, samt VG på examinationerna Personcentrering inom audiologisk rehabilitering 2,5 hp och Professionella samtal utfifrån ett personcentrerat perspektiv 2,5 hp.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i hörselvetenskap/audiologi, logopedi, specialpedagogik eller teknik där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lexell, Jan & Rivano Fischer, Marcelo. Rehabiliteringsmetodik (senaste upplagan). Lund:
Studentlitteratur.

Hofflander, Malin (2020). Grundbok i E-hälsa. Stockholm:
Liber.

Ekman, Inger (Red.). Personcentrering inom hälso-och sjukvård - från filosofi till praktik (senaste upplagan). Stockholm:
Liber.

Dahlberg, Karin (Red., 2020). Läkande samtal. Stockholm:
Liber.

Manchaiah, Vinaya & Danermark, Berth (Eds., 2020). The experience of hearing loss. Journal through aural rehabilitation. London and New York:
Routledge.

Referenslitteratur

Dahlberg, Karing & Ekman, Inger (Red, 2020). Vägen till patients värld och personcentrerad vård. Att bli lyssnad på och förstådd. Stockholm:
Liber.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar tillkommer.