Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Barn med hörselskador - kommunikation, kognition och intervention, 7,5 högskolepoäng

Audiology, Second Cycle, Children with Hearing Impairments - Communication, Cognition and Intervention, 7,5 Credits

Kurskod: HÖ012A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-12-07 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 2

Mål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • diskutera barns typiska talspråkliga- och kognitiva utveckling utifrån aktuella utvecklingsteorier
  • diskutera hur hörselskador påverkar den talspråkliga- och kognitiva utvecklingen hos barn i unga åldrar
  • framställa en poster, och diskutera dess innehåll, rörande interventioner relevanta för barn med hörselskador utifrån vetenskaplig struktur

Innehåll

  • Teorier och modeller relevanta för barns talspråkliga- och kognitiva utveckling
  • Typisk utveckling av talspråk och kognition
  • Konsekvenser av hörselskada på utveckling av talspråk och kognition
  • Familjens roll
  • Professionernas roll
  • Kognitiva förklaringsmodeller till störningar i språk-, läs- och skrivutveckling hos barn med hörselskada utifrån aktuell forskning
  • Talspråklig, kognitiv och teknisk intervention vid hörselskada
  • Hållbar utveckling utifrån ett socialt perspektiv

Examinationer och betyg

Barns talspråkliga och kognitiva utveckling, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Interventioner för barn med hörselskada, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg: För det sammanvägda betyget väl godkänd (VG) krävs betyget VG på båda examinationerna. För betyget godkänd (G) krävs minst betyget G på båda examinationerna.

Examinationsformer

Barns talspråkliga och kognitiva utveckling, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig tentamen. Om den skriftliga examinationen underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan ska genomföras inom 10 arbetsdagar.

Interventioner för barn med hörselskada, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntlig examination. Vid betyget Underkänd (U) på skriftlig inlämningsuppgift finns möjlighet till komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G). Komplettering ska vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att studenten erhållit betyg. Vid betyget Underkänd (U) eller frånvaro vid muntlig examination görs examinationen om vid tillfälle som anvisas av kursansvarig.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i hörselvetenskap/audiologi, logopedi, specialpedagogik eller teknik där ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Obligatorisk litteratur

Clark, Eve. (senaste upplaga). First language acquisition. New York: Cambridge University Press.

Madell, Jane, R. & Flexer, Carol, Wolfe, Jace, & Schafer Erin C. (senaste upplaga). Pediatric Audiology. Diagnosis, Technology and Management. Thieme

Referenslitteratur

Madell, Jane R., Flexer, C.F. & Wolfe, J. (senaste upplaga). Pediatric Audiology Casebook

Vetenskapliga artiklar tillkommer.