Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Störningar i den centrala auditiva processen, 7,5 högskolepoäng

Audiology, Central Auditory Processing Disorders, Second Level, 7,5 Credits

Kurskod: HÖ2003 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2020-03-11
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2008-11-14 Litteraturlista fastställd: 2020-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande skall efter avslutad kurs kunna

  • beskriva de centrala hörselbanorna och den centrala auditiva processen
  • beskriva de generella symtomen för störningar i den centrala auditiva processen
  • reflektera över olika definitioner av störningar i den centrala auditiva processen
  • beskriva de psykoakustiska tester som ingår i ett testbatteri för diagnostisering av störningar i den centrala auditiva processen, samt beskriva hur dessa tester är relaterade till talperceptionen
  • diskutera konsekvenser och möjlig (re)habilitering av störningar i den centrala auditiva processen hos barn och vuxna

Kursens huvudsakliga innehåll

  • De centrala hörselbanorna och den centrala auditiva processen
  • Störningar i den centrala auditiva processen
  • Metoder för diagnostisering av störningar i den centrala auditiva processen
  • Metoder för (re)habilitering av störningar i den centrala auditiva processen

Studieformer

Kursen bedrivs via datorkommunikation. Undervisningen omfattar webbaserade föreläsningar och gruppdiskussioner. Obligatoriska moment är gruppdiskussionerna

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Störningar i den centrala auditiva processen, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Störningar i den centrala auditiva processen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Högskoleutbildning om 180 högskolepoäng inom något av områdena hörselvetenskap/audiologi, logopedi, medicin eller psykologi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Chermak, Gail D. & Musiek, Frank E. (senaste upplagan)
Handbook of (central) auditory processing disorder. Vol. 2, Comprehensive intervention
San Diego, CA : Plural Pub.

Musiek, Frank E. Chermak, Gail D. (2007)
Handbook of (central) auditory processing disorder. Vol. 1, Auditory neuroscience and diagnosis
San Diego, CA : Plural Pub.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar kan tillkomma.