Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng

Audiology, Leadership and Teamwork as the Basis for Improvement in Health Care, Second Level, 7,5 Credits

Kurskod: HÖ2006 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-03-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-09-18 Litteraturlista fastställd: 2021-03-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
• analysera gruppprocesser vid tvärprofessionellt sammarbete i samband med förbättringsarbete
• analysera olika typer av ledarskap i relation till förbättringsarbete
• förklara och analysera olika modeller för förbättringsarbete

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att:
• granska och tillämpa olika verktyg vid förbättringsarbete
• kritiskt granska och tillämpa lagstiftningen för patientsäkerhet vid förbättringsarbete
• upprätta en projektplan för ett förbättringsarbete inom sin verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
• kritiskt värdera sina egna insatser och identifiera eget behov av ytterligare kunskap inom ledarskap för tvärprofessionellt samarbete
• reflektera över betydelsen av attityder, intersektionalitet samt verksamhetens värderingar i relation till förbättringsarbete
• kritiskt reflektera över team som organisationsform vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter.

Kursens huvudsakliga innehåll

• Tvärprofessionellt samarbete
• Team
• Grupprocesser
• Ledarskap
• Verktyg för förbättringsarbete
• Lagstiftning
• Struktur och process
• Intersektionalitet

Studieformer

Distansundervisning. Studieformen är studentcentrerad vilket innebär att lära med, om och av varandra. Den studerande tar ansvar för den egna lärprocessen och förbereder sig inför varje seminarium genom att läsa kurslitteratur och övriga texter som ingår i kursen. I denna lärprocess inkluderas den studerandes tidigare erfarenheter och kunskap. Utrymme ges för dialog och reflektion där studenten tränas i att inta ett kritiskt, reflekterande och vetenskapligt förhållningssätt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Projektplan för förbättringsarbete, 5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell skriftlig examinationsuppgift som seminariebehandlas. Examinationen innebär att upprätta en skriftlig projektplan som muntligt presenteras vid seminarium i form av en poster. Projektplanen lämnas in före seminariet. Projektplan som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd (U). Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i vid annat seminarietillfälle under terminstid eller när kursen ges vid nästa tillfälle.

Ledarskap som grund för förbättringsarbete, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Studenten deltar i gruppdiskussioner i samband med seminarium. I samband med seminariet summerar varje grupp sina diskussioner och lämnar in summeringarna till seminarieledare. Vid frånvaro i samband med seminarium sker deltagande vid annat tillfälle under terminstid eller när kursen ges vid nästa tillfälle.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektplan för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap som grund för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget Väl Godkänd (VG) på examinationen Projektplan för förbättringsarbete, 4,5 hp.

Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i hörselvetenskap/audiologi, logopedi, specialpedagogik eller teknik där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Alvesson, Mats & Cizinsky, Stella (2018)
Organisation och ledning i sjukvård – en reflekterande ansats
Lund: Studentlitteratur, 302 sidor

Berlin, Johan & Kastberg, Gustaf. (2011)
Styrning av hälso- och sjukvård (uppl.1.)
Malmö: Liber, 240 sidor

Edvinsson, Anita. (2016)
Processorienterat ledningssystem för patientsäker vård (1 uppl.), 128 sidor.
Stockholm: Liber

Jacobsson-Ekman, Lindahl, Nordin (2015)
Nationella kvalitetsregister i hälso- och sjukvården
146 sidor, e-bok: ISBN 9789185565757

Lätt, Carina senaste upplagan
Att coacha grupper. Fokusera på gruppers positiva krafter
Malmö: Liber AB

Wheelan, Susan A (2010)
Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Biblioteksguiden
http://www.ub.oru.se/

Svenska språknämnden senaste upplagan
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 216 sidor

https://patientsakerhet.socialstyrelsen.se/

https://www.vardgivarguiden.se/Behandlingsstod/Patientsakerhet/Lagar/

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/patientsakerhetslag-2010659_sfs-2010-659

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Texter omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.