Kursplan
Hörselvetenskap, avancerad nivå, Integrerad kunskapssammanställning, 7,5 högskolepoäng
Audiology, Integrated Review, Second Level, 7,5 Credits
Kurskod: | HÖ2008 | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Hörselvetenskap | Fördjupning: | A1N |
Senast ändrad: | 2019-03-14 | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2009-09-18 | Litteraturlista fastställd: | 2019-03-14 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2019 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna
- redogöra för metoder för kunskapssammanställning och aktuell forskning inom ämnet
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att
- sammanställa resultat från vetenskapliga studier i form av en kunskapssammanställning
- muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att
- analysera och värdera kunskapsläget inom specifikt problemområde
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- identifiera behov av ytterligare kunskap och kunskapsutveckling
Kursens huvudsakliga innehåll
- informationssökning
- identifiering av forskningsbara problem
- analys av teori/begrepp och forskning inom ämnet
- granskning och värdering av den framkomna kunskapens giltighet och tillförlitlighet
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, egna studier och handledning.
Informationssökning
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Examination kunskapssammanställning, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig kunskapssammanställning som ska presenteras och kritiskt granskas vid ett obligatoriskt seminarium före examination. Efter seminariet har studenten 5 arbetsdagar på sig att inkomma med en slutversion av kunskapssammanställningen som examineras.Vid betyget Underkänd (U) på examination kunskapssammanställning kan finnas möjlighet till komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G) om examinator bedömer det. En kompletterad slutversion ska lämnas inom den tid som examinator anger, dock senast 20 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg.
Arbetsseminarium 1 (Provkod: A002)
Vid frånvaro på arbetsseminarium ska skriftlig ersättningsuppgift göras och lämnas till kursansvarig senast 10 arbetsdagar efter seminarietillfället.
Arbetsseminarium 2 (Provkod: A003)
Vid frånvaro på arbetsseminarium ska skriftlig ersättningsuppgift göras och lämnas till kursansvarig senast 10 arbetsdagar efter seminarietillfället.
Slutseminarium (Provkod: A004)
Vid frånvaro vid slutseminarium med kritisk granskning av examination kunskapssammanställning, ska respondentskap avseende den egna kunskapssammanställningen och opponentskap genomföras vid nytt seminarietillfälle alt. bestämmer examinator om skriftlig ersättningsuppgift.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Examination kunskapssammanställning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Arbetsseminarium 1
Som betyg används Deltagit (DT).
Arbetsseminarium 2
Som betyg används Deltagit (DT).
Slutseminarium
Som betyg används Deltagit (DT).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs G på Examination kunskapssammanställning,7,5 hp samt deltagande vid de obligatoriska arbetsseminarierna och slutseminariet. För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på Examination kunskapssammanställning, 7,5 hp samt deltagande vid de obligatoriska arbetsseminarierna och slutseminariet.
Särskild behörighet och andra villkor
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i hörselvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Referenslitteratur
Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning
Broome M (2000)
Integrative literature reviews for the development of concepts. I Rodgers B.L, Knafl K. Concept Development in Nursing. Foundations, techniques and Applications
Philadelphia: WB Saunders Co.
Chinn Peggy L, Kramer Maeona K (2011) 8th. edition
Integrated theory and knowledge development in nursing.
St. Louis, Missouri: Mosby Elsevier, 272 sidor
Cutcliffe John R & McKenna Hugh P (2005)
The essential concepts of Nursing
Philadelphia: Elsevier Churchill Livingstone, 361 sidor
Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne 2013 / 3:e upplagan
Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Stockholm: Natur och kultur, 219 sidor
Henricson, Marie (2012)
Vetenskaplig teori och metod
Lund: Studentlitteratur, 590 sidor
Meleis, Afaf I (2011) 5th ed.
Theoretical Nursing: Development & Progress
Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 672 sidor
Olszewski Walker, Lorraine & Kay Coalson, Avant (2011), 5th ed.
Strategies for theory construction in nursing
Prentice Hall, 243 sidor
Polit Denise F & Beck Cheryl T (2012)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 796 sidor
SBU (2014) 2 upplagan
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: En handbok.
Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 187 sidor
Segesten, Kerstin (2012) (andra upplagan)
Att göra en begreppsanalys
Lund: Studentlitteratur AB
Svenska språknämnden (senaste upplagan)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 216 sidor
Whittemore ,Robin & Knafl, Kathleen (2005)
The integrative review: updated methodology
Journal of Advanced Nursing 52 (5), (546-553)
Wiklund Gustin Lena & Bergbom Ingegerd (red). (2012)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur AB, 512 sidor
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.