Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng

Audiology, Theory of Science and Research Methodology, Second Level, 7,5 Credits

Kurskod: HÖ2011 Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2009-09-18 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • Vetenskapsteori
  • Kvantitativ metod (datainsamling, statistisk analys)
  • Kvalitativ metod (datainsamling, analys)
  • Informationshantering
  • Forskningsetik

Vetenskapsteori tillämpas i en forskningsplan med relevans till studentens specifika huvudområde. Respondent- och opponentskap av forskningsplan ingår.

Studieformer

Arbetssättet är problemorienterat och är baserat på studentens aktiva ansvarstagande för planering av innehåll och tidsåtgång. Arbetet utgörs av sex metodseminarium under tre dagar som utgår från kurslitteraturen. Seminarierna bygger på problemorienterat lärande och studenterna förväntas vara förberedda och delta aktivt med relevanta frågeställningar under seminariet. För att uppnå detta (kursens mål) krävs stora delar av eget arbete i form av informationssökning. Kursen avslutas med ett examinationsseminarium där den egna såväl som annan forskningsplan behandlas. Forskningsplanerna skrivs oftast parvis.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Forskningsplan, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig uppgift som genomförs parvis. Uppgiften redovisas även muntligt vid ett seminarium. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga uppgiften. Studenten ska lämna in den reviderade uppgiften inom 2 veckor till seminarieledaren, för betygsättning.

Seminarium Forskningsplan, 0,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig försvar av egen forskningsplan samt muntlig opponering på annan students forskningsplan vid ett seminarium. Vid frånvaro i samband med redovisningen deltar studenten i första hand vid ett nytt seminarietillfälle. I andra hand lämnar studenten en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet för redovisningen. Examinator beslutar vilket alternativ som ska tillämpas.

Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig salstentamen. Omexamination sker inom tidsram enligt lokala bestämmelser för Örebro universitet

Vetenskapsteori och etik (Provkod: A004)
Vid frånvaro i seminarium deltar studenten i första hand vid ett nytt seminarietillfälle. I andra hand lämnar studenten en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet för redovisningen. Examinator beslutar vilket alternativ som ska tillämpas.

Kvalitativa studier (Provkod: A005)
Vid frånvaro i seminarium deltar studenten i första hand vid ett nytt seminarietillfälle. I andra hand lämnar studenten en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet för redovisningen. Examinator beslutar vilket alternativ som ska tillämpas.

Kvantitativa studier (Provkod: A006)
Vid frånvaro i seminarium deltar studenten i första hand vid ett nytt seminarietillfälle. I andra hand lämnar studenten en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet för redovisningen. Examinator beslutar vilket alternativ som ska tillämpas.

Statistik (Provkod: A007)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Kvalitativ Analys (Provkod: A008)
Seminarium. Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.

Handledning Forskningsplan (Provkod: A009)
Vid frånvaro i seminarium deltar studenten vid ett nytt seminarietillfälle.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Seminarium Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskapsteori och etik
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvalitativa studier
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvantitativa studier
Som betyg används Deltagit (DT).

Statistik
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvalitativ Analys
Som betyg används Deltagit (DT).

Handledning Forskningsplan
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Kriterier för sammanvägningsbetyg:
För betyget Godkänd (G) på kursen, krävs godkänt resultat på samtliga examinationer i, samt deltagande (DT) vid samtliga obligatoriska metodseminarier.
För betyget Väl Godkänd (VG), krävs VG på Forskningsplan 2,5 hp, G på Forskningsplan 0,5 hp, VG på Vetenskapsteori och forskningsmetod 4,5 hp samt deltagande (D) vid samtliga obligatoriska metodseminarier.

Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om 180 högskolepoäng i hörselvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Examinator kan bestämma att studerande som inte godkänts på Examination forskningsplan får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor (studier på helfart) respektive fyra veckor (studier på halvfart).

Kursen är obligatorisk i:
Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter
Specialistsjuksköterskeprogrammet - akutsjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - företagssköterska
Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - anestesisjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska
Specialistsjuksköterskeprogrammet - hälso- och sjukvård för barn och ungdom
Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (senaste upplagan)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins

Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed (Vetenskapsrådets Rapportserie 1:2011)
Stockholm: Vetenskapsrådet

Referenslitteratur

Allwood, Carl Martin & Erikson, Martin G (senaste upplagan)
Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och beteendevetenskaper
Lund: Studentlitteratur AB

Altman, Douglas G (senaste upplagan)
Practical statistics for medical research
London: Chapman and Hall

Andersson, Ingemar (senaste upplagan)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur

Bring, Johan & Taube, Adam (senaste upplagan)
Introduktion till medicinsk statistik
Lund: Studentlitteratur

J Rothman, Kenneth (senaste upplagan)
Epidemiology - an introduction
OUP,USA

Patton Michael Quinn (senaste upplagan)
Qualitative research & evaluation methods: integrating theory and practice
London: Sage

Trost, Jan & Hultåker, Oscar (senaste upplagan)
Enkätboken
Lund: Studentlitteratur

Wiklund Gustin, Lena & Bergbom, Ingegerd (Red) (senaste upplagan)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledare och godkännes av examinator.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Artiklar och vetenskaplig publikationer tillkommer
Publikationer om aktuella lagar, förordningar och författningar tillkommer:
http://www.regeringen.se
http://kunskapsguiden.se (http://www.kunskapsguiden.se/foreskrifter/Sidor/default.aspx)
http://www.av