Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Magister, 15 högskolepoäng

Audiology, Degree Project, Second Level, 15 Credits

Kurskod: HÖ2014 Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1E
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2010-09-01 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • självständigt och kritiskt diskutera olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner och metoder
  • utifrån vetenskapligt förhållningssätt självständigt redogöra för eget samt diskutera andras examensarbete inom huvudområdet
  • på ett fördjupat sätt redogöra för det valda forskningsområdet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att

  • utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt självständigt identifiera och formulera en, för huvudområdet, relevant problemställning samt argumentera för densamma
  • tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
  • systematiskt söka, kritiskt granska, värdera och sammanställa forskningsresultat
  • självständigt planera och med adekvata metoder genomföra ett examensarbete
  • presentera och kommunicera, skriftligt och muntligt sina resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
  • muntligt försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att värdera och diskutera forskningsetiska aspekter i förhållande till olika problemställningar och metoder
  • visa insikt om och diskutera människors ansvar i förhållande till vetenskapens möjligheter och begränsningar
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Kursens huvudsakliga innehåll

  • informationshantering, forskningsetiska överväganden
  • problemformulering, datainsamling, analys och syntes av data
  • självständigt arbete
  • respondentskap
  • opponentskap

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av egna studier, handledning och seminarier. Informationssökning. Seminarierna är obligatoriska.

Handledning sex timmar per examensarbete. Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A004)
Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt vid ett slutseminarium där försvar samt opposition ingår. Slutseminariet är obligatoriskt. Vid underkänt på det självständiga arbetet ges studenten möjlighet att genomföra skriftlig komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G). Kompletteringen görs efter anvisningar av examinator och inlämnas inom den tid som examinator anger, dock senast 25 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg. Vid omfattande kompletteringar vilket bedöms av examinator kan tiden för inlämnande utökas.

Respondentskap (Provkod: A005)
Muntligt försvar av självständigt arbete. Vid frånvaro som respondent vid slutseminarium görs muntligt försvar av eget självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anges av kursansvarig.

Opponentskap (Provkod: A006)
Kritisk granskning av annat självständigt arbete. Vid frånvaro som opponent vid slutseminarium görs muntlig opposition av självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle som anges av kursansvarig.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Respondentskap
Som betyg används Deltagit (DT).

Opponentskap
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på det självständiga arbetet.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkända examinationsmoment samt väl godkänt på det självständiga arbetet.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng i hörselvetenskap på avancerad nivå där 7,5 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan ges på engelska

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Altman, Douglas G. Practical statistics for medical research (senaste upplagan). London:
Chapman and Hall

Andersson, Ingemar (2006). Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion. Lund:
Studentlitteratur

Brink, Pamela J & Wood, Marilyn J. Advanced design in nursing research (senaste upplagan, 301 sidor). Newbury Park:
Sage Publications Ltd

Dahlberg, Karin, Dahlberg, Helena & Nyström, Maria (2008). Reflective Lifeworld Research (2 ed). Lund:
Studentlitteratur

Ejlertsson, Göran. Statistik för hälsovetenskaperna (senaste upplagan). Lund:
Studentlitteratur

Granskär, Monica & Höglund-Nielsen, Birgitta. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (senaste upplagan). Lund:
Studentlitteratur

Hartman, Jan (2001). Grundad teori: teorigenerering på empirisk grund (120 sidor). Lund:
Studentlitteratur

Kvale, Steinar. Den kvalitativa forskningsintervjun (senaste upplagan). Lund:
Studentlitteratur

Patton, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods (senaste upplagan). London:
Sage

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T. Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice (senaste upplagan, 802 sidor). Philadelphia:
Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins

Svenska språknämnden. Svenska skrivregler (senaste upplagan). Stockholm:
Liber

CODEX - regler och riktlinjer för forskning. Uppsala universitet, codex.uu.se

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.

  • Viss litteratur används inte i sin helhet.
  • Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
  • Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.