Kursplan

Hörselvetenskap, avancerad nivå, Examensarbete - Magister, 15 högskolepoäng

Audiology, Degree Project, Second Level, 15 Credits

Kurskod: HÖ2014 Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Hörselvetenskap Fördjupning: A1E
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2010-09-01 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 3

Mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • självständigt och kritiskt diskutera olika vetenskapsteoretiska perspektiv, forskningsdesigner och metoder
  • utifrån vetenskapligt förhållningssätt självständigt redogöra för eget samt diskutera andras examensarbete inom huvudområdet
  • på ett fördjupat sätt redogöra för det valda forskningsområdet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att

  • utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt självständigt identifiera och formulera en, för huvudområdet, relevant problemställning samt argumentera för densamma
  • tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer
  • systematiskt söka, kritiskt granska, värdera och sammanställa forskningsresultat
  • självständigt planera och med adekvata metoder genomföra ett examensarbete
  • presentera och kommunicera, skriftligt och muntligt sina resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
  • muntligt försvara och opponera på ett vetenskapligt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  • visa förmåga att värdera och diskutera forskningsetiska aspekter i förhållande till olika problemställningar och metoder
  • visa insikt om och diskutera människors ansvar i förhållande till vetenskapens möjligheter och begränsningar
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Innehåll

  • informationshantering, forskningsetiska överväganden
  • problemformulering, datainsamling, analys och syntes av data
  • självständigt arbete
  • respondentskap
  • opponentskap

Examinationer och betyg

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A004)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

PM-seminarium (Provkod: A007)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs DT på PM-seminarium samt godkänt på det självständiga arbetet.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs DT på PM-seminarium samt väl godkänt på det självständiga arbetet.

Examinationsformer

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A004)
Självständigt arbete som skrivs enskilt eller i par. Det självständiga arbetet presenteras skriftligt och muntligt vid ett slutseminarium där respondentskap och opposition ingår. Efter seminariet ges studenten möjlighet att göra förändringar i det skriftliga arbetet. Det reviderade arbetet ska lämnas till seminarieledaren inom tio arbetsdagar efter seminarietillfället. Vid frånvaro eller underkänt som författare/respondent i samband med slutseminarium sker muntligt försvar av arbetet vid nytt seminarietillfälle. Vid frånvaro eller underkänt som opponent i samband med slutseminarium deltar studenten som opponent vid nytt seminarietillfälle. Det självständiga arbetet samt godkänt respondentskap och opponentskap utgör underlag för betygsättning. Om det självständiga arbetet underkänns kan examinator besluta om möjlighet till komplettering. Sådan komplettering av det skriftliga arbetet ska genomföras inom den tid som examinator anger, dock senast 25 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg. Självständigt arbete som inte lämnas in inom angivna tidsramar bedöms som underkänt.

PM-seminarium (Provkod: A007)
Muntlig examination. Deltagande vid PM-seminarium är en förutsättning för att få presentera sitt examensarbete vid slutseminarium.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

15 högskolepoäng i hörselvetenskap på avancerad nivå där 7,5 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan ges på engelska. Undervisningsmoment kan komma att spelas in och användas under pågående kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Övergångsbestämmelser

Studenter som påbörjat men inte avslutat kursen i enlighet med den version av kursplan som gällde vid registreringen på kursen, har rätt att erbjudas examination enligt den versionen vid sammanlagt minst fem tillfällen. Detta inbegriper ordinarie examinations- och omexaminationstillfälle.

Litteratur och övriga lärresurser

Referenslitteratur

Altman, Douglas G. Practical statistics for medical research (senaste upplagan). London:
Chapman and Hall

Andersson, Ingemar (2006). Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion. Lund:
Studentlitteratur

Brink, Pamela J & Wood, Marilyn J. Advanced design in nursing research (senaste upplagan, 301 sidor). Newbury Park:
Sage Publications Ltd

Dahlberg, Karin, Dahlberg, Helena & Nyström, Maria (2008). Reflective Lifeworld Research (2 ed). Lund:
Studentlitteratur

Ejlertsson, Göran. Statistik för hälsovetenskaperna (senaste upplagan). Lund:
Studentlitteratur

Granskär, Monica & Höglund-Nielsen, Birgitta. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (senaste upplagan). Lund:
Studentlitteratur

Hartman, Jan (2001). Grundad teori: teorigenerering på empirisk grund (120 sidor). Lund:
Studentlitteratur

Kvale, Steinar. Den kvalitativa forskningsintervjun (senaste upplagan). Lund:
Studentlitteratur

Patton, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods (senaste upplagan). London:
Sage

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T. Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice (senaste upplagan, 802 sidor). Philadelphia:
Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins

Svenska språknämnden. Svenska skrivregler (senaste upplagan). Stockholm:
Liber

CODEX - regler och riktlinjer för forskning. Uppsala universitet, codex.uu.se

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestäms i samråd med handledaren och godkännes av examinator.

  • Viss litteratur används inte i sin helhet.
  • Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
  • Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.