Kursplan
Hörselvetenskap, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
Audiology, Supervision and Evaluation in Workplace Education, 7,5 Credits
Kurskod: | HÖ402G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Hörselvetenskap | Fördjupning: | G2F |
Senast ändrad: | 2024-03-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2023-12-05 | Litteraturlista fastställd: | 2024-03-12 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2024 | Revision: | 1 |
Mål
Delkurs 1: Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för olika modeller för handledning i verksamhetsförlagd utbildning i relation till möjlighet för lärande och kunskapsutveckling
- redogöra för organisatoriska ramar, lagar och styrdokument som reglerar verksamhetsförlagd utbildning
- redogöra för handledarens olika roller i verksamhetsförlagd utbildning
- redogöra för olika sätt att bedöma kunskaper och färdigheter i verksamhetsförlagd utbildning
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- genomföra och utvärdera olika handledningssituationer
- tillämpa systematisk reflektion
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- reflektera över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
- reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs 2: Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning kommunikation, 2,5 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- tillämpa teoretiskt perspektiv i en undervisningssituation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- granska och reflektera kritiskt över betydelsen av handledarens kunskapssyn
Delkurs 3: Kommunikation och återkoppling, 2 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kommunikation
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- analysera samtal med fokus på återkoppling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- granska och kritiskt reflektera över betydelsen av förhållningssätt och attityder i samband med återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
- granska och kritiskt reflektera över betydelsen av makt, genus och kulturella aspekter vid kommunikation vid handledande möten
Innehåll
Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3 högskolepoäng
- olika modeller för handledning
- rollen som handledare
- reflektionsmetodik
- lagar och styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning
- interprofessionellt lärande
- bedömning i Verksamhetsförlagd utbildning
Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng
- teoretiska perspektiv på begreppen kunskap och lärande
- lärstilar
Kommunikation, 2 högskolepoäng
- teorier om kommunikation och samtal
- förhållningsätt och attityder
- formativ bedömning och återkoppling
- makt- och genusaspekter i samtalssituationer
Examinationer och betyg
Handledning i verksamhetsförlagd utbildning
Analys av handledningssituation, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kommunikation
Analys av återkopplande samtal, 2 högskolepoäng (Provkod: A003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Examinationsformer
Handledning i verksamhetsförlagd utbildning 3 högskolepoäng, delkurs 1
Analys av handledningssituation (Provkod A001) - Muntlig examination
Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 högskolepoäng, delkurs 2
Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning (provkod A002) - Individuell skriftlig examinationsuppgift.
Kommunikation 2 högskolepoäng, delkurs 3
Analys av återkopplande samtal (provkod A003) - Muntlig examination
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
Yrkesexamen/generell examen med inriktning mot hörselvetenskap/audiologi eller logopedi.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
För samtliga examinationer gäller följande: examination med betyget Underkänd ges två tillfällen till komplettering inom kursen samt tillfälle att examineras vid ett uppsamlingstillfälle efter kursen.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Obligatorisk litteratur
Cajvert, Lilja (2021)
Studenthandledning - under verksamhetsförlagd utbildning
Ekebergh, Margaretha (2022)
Studenthandledning i vårdande verksamhet