Kursplan

Från nationella till globala dynamiker? Dekonstruktioner av historiska narrativ i Europa under 1800- och 1900-talen, 7,5 högskolepoäng

From National to Global Dynamics? De-constructing Historical Narratives in 19th and 20th Century Europe, 7,5 Credits

Kurskod: HI004A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Historia Fördjupning: A1N
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2023-08-31 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 1

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • Fördjupa kunskap om aktuell forskning inom historiografins forskningsfält,
  • Demonstrera god förtrogenhet med relevanta teorier och metoder inom historiografins forskningsfält,
  • Förbättra förmågan att genomföra historiografiska analyser, och
  • Utveckla förmågan att skapa åtminstone en frågeställning som är relevant inom det historiografiska forskningsfältet.

Innehåll

Kursen syftar till att dekonstruera nationella berättelser inom historiografin. Sedan dess moderna grundande på 1800-talet har ämnet historia spelat en betydande roll i nationsbyggande. Även om framväxten av nationell historia på 1800-talet har studerats grundligt, krävs en detaljerad utforskning av kopplingarna mellan historieskrivning, metodologisk innovation, politik, två världskrig, det kalla kriget, den europeiska integrationsprocessen och globaliseringen under 1900-talet. Ett vägledande perspektiv i denna kurs är därför att analysera politikens utveckling och historiografiska trender, med särskilt fokus på kristider och utmaningar för befintliga berättelser i slutet av 1800-talet och under 1900-talet i Europa. Under kursen kommer vi att diskutera hur relationerna mellan politik och historieskrivning – särskilt strukturella förändringar som inrättandet av allmän rösträtt och olika regimskiften – påverkade historisk forskning och de befintliga historiografiska berättelserna. Kursen fokuserar på att dekonstruera nationella historiska berättelser genom att jämföra och kontrastera utvecklingen i fyra europeiska länder: Tjeckien, Frankrike, Tyskland och Sverige.

Studenter som är antagna till kursen har rätt till undervisning och handledning under kursens genomförande, men inte efter kursens slut.

Examinationer och betyg

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examination II (Provkod: A002)
Som betyg används Deltagit (DT).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Kommentar till betyg

Betyg på hel kurs grundas på betyget på examinationen Examination I, 7,5 högskolepoäng. För godkänt kursbetyg krävs dock DT på övriga examinationer.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig slutuppgift.

Examination II (Provkod: A002)
Deltagande i workshop, seminarier, föreläsningar och grupparbeten.

Kommentar till examinationsformer

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

90 högskolepoäng med successiv fördjupning i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt huvudområde där ett självständigt arbete om 15 hp (G2E) eller motsvarande ingår. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen kan sökas av studenter som är antagna vid lärosäten som är medlemmar i NEOLAiA konsortiet, där Örebro universitet ingår.

Urvalet av internationella studenter görs av varje deltagande lärosäte lokalt. Antalet studenter som kan delta från varje lärosäte regleras enligt överenskommelse.

Örebro ansvarar för genomförande av undervisningen på plats, därutöver ingår digitala undervisningstillfällen.

Undervisningsspråket är engelska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Berger, Stefan & Conrad, Christoph (2015)
The Past as History: National Identity and Historical Consciousness in Modern Europe
Basingstoke: Palgrave Macmillan

Iggers, Georg G. (2005)
Historiography in the twentieth century: from scientific objectivity to the postmodern challenge
Hanover: Wesleyan University Press

Torstendahl, Rolf (2015)
The Rise and Propagation of Historical Professionalism
New York: Routledge