Kursplan

Sociala medier: Historiska perspektiv, 7,5 högskolepoäng

Social Media: Historical Perspectives, 7,5 Credits

Kurskod: HI008G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Historia Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för viktiga utvecklingslinjer i mediernas historia med avseenden på deras sociala aspekter,
  • kritiskt analysera relevanta historiska förändringar med avseenden på mediernas sociala aspekter,
  • placera vår tids så kallade sociala medier i ett historiskt sammanhang,
  • pröva tillämpbarhet och relevans hos olika historiska perspektiv på olika slags empiri och frågeställningar avseende mediers sociala aspekter, och
  • i tal och skrift diskutera och ta ställning till historiska perspektiv på medier med avseende på deras sociala aspekter som har att göra med etnicitet, ideologi, genus och klass.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen diskuteras de viktigaste historiska utvecklingslinjerna med avseende på mediernas sociala aspekter samt centrala perspektiv på dessa; särskild tonvikt läggs på svenska förhållanden och dagens så kallade sociala medier sätts in i ett historiskt perspektiv. Hur olika deltagande medieformer har sett ut historiskt och hur publikbegreppet har förändrats står i fokus.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och workshops.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Sociala medier – historiska perspektiv I, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig redovisning i par eller individuellt.

Sociala medier – historiska perspektiv II, 6 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuellt skriftligt arbete.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociala medier – historiska perspektiv I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Sociala medier – historiska perspektiv II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på 6 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Anderson, Benedict (1993)
Den föreställda gemenskapen: Reflexioner kring nationalismens ursprung och spridning
Göteborg: Daidalos, (valda delar)

Cronqvist, Marie & Järpvall, Charlie (2017)
”Kommunikationsdrömmar: Utvecklingen av och föreställningar om sociala medier efter 1970”. I: Sociala medier: Vetenskapliga perspektiv
Malmö: Gleerups utbildning

Darnton, Robert (2000)
”An early information society: News and the media in eighteenth-century Paris”. I: American Historical Review, vol. 105

Edoff, Erik & Lundell, Patrik (2017)
”Alla/inga medier är sociala medier”. I: Sociala medier: Vetenskapliga perspektiv
Malmö: Gleerups utbildning

Ekström, Anders (2010)
Viljan att synas, viljan att se: Medieumgänge och publik kultur kring 1900
Stockholm: Stockholmia

Ekström, Anders, Jülich, Solveig, Lundgren, Frans & Wisselgren, Per (red.) (2010)
History of participatory media: Politics and publics 1750–2000
New York: Routledge

Lull, James (1980)
”Family communication patterns and the social uses of television”, Communication research, vol. 7, nr 3

Lundell, Patrik (2002)
Pressen i provinsen: Från medborgerliga samtal till modern opinionsbildning 1750–1850
Lund: Nordic Academic Press, (valda delar)

Marvin, Carolyn (1988)
”Inventing the expert: Technological literacy as social currency” i: When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century
New York: Oxford University Press

Olsson, Tobias (2009)
”From the ecology of broadcasting to the ecology of participation: Critical reflections”. I: Nordicom Review: Special issue

Sjöholm, Carina (2003)
Gå på bio: Rum för drömmar i folkhemmets Sverige
Eslöv: Symposion, (valfria 200 sidor)

van Dijck, José (2013)
The culture of connectivity: A critical history of social media
Oxford/New York: Oxford University Press

Tillägg och kommentarer

Litteratur om cirka 200 sidor kan tillkomma.