Kursplan

Historia, Perspektiv på Förintelsen, 7,5 högskolepoäng

History, Perspectives on the Holocaust, 7,5 Credits

Kurskod: HI009G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Historia Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för och diskutera begreppet Förintelse i samband med den kulturhistoriska utvecklingen i Europa under mellankrigstiden,
  • med avstamp i valda litterära och cinematiska exempel återge Förintelsens huvuddrag och resonera kring hur Förintelsens vardagsliv uttrycks,
  • utifrån valda litterära och cinematiska exempel presentera och diskutera försöken att knyta individens erfarenhet av Förintelsen till efterkrigets vardag,
  • analysera, pröva och ta ställning till etiskt problematiska teman i relation till Förintelsen med avstamp i litterära framställningar och historievetenskapliga studier av Förintelsen, och
  • hantera vetenskapligt skrivande på grundläggande nivå.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen tar upp frågor som behandlar Förintelsen som historisk händelse, som en del av det kollektiva minnet och som gestaltad i romaner, dikter och spelfilmer. Genom begreppen förövare, offer och iakttagare sätts Förintelsen in i sin historiska kontext. Genom begreppen problematiseras också bilden av Förintelsen i olika cinematiska och litterära framställningar och genrer. Genom att kursen ges som ett samarbete mellan historiker och litteraturvetare är perspektivet tvärvetenskapligt. Det öppnar för diskussioner om vad de skiftande uttryckssätten kan bidra med när det gäller vår förståelse av Förintelsen – och vilka etiska dilemman som de kan ge upphov till.

Studieformer

Kursen ges på distans med tre campusträffar per termin. Undervisning kan ske genom webbstödda föreläsningar, nätbaserade läraktiviteter och campusträffar med seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Perspektiv på Förintelsen I, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig presentation.

Perspektiv på Förintelsen II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Perspektiv på Förintelsen III, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig presentation.

Perspektiv på Förintelsen IV, 4 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Perspektiv på Förintelsen I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Perspektiv på Förintelsen II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Perspektiv på Förintelsen III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Perspektiv på Förintelsen IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 4 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Cassirer, Peter (2004)
"Förintelsen såsom i en skrattspegel - om Imre Kertész Mannen utan öde", i Samlaren, s.172-203
(finns tillgänglig digitalt på http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:516087/FULLTEXT01.pdf

Dahl, Izabela & Lorenz, Einhart (2009)
Jødene i Polen
Oslo: HL-senteret, Unipub AS

Englund, Peter (2001)
Blick och förbländning – Om vittneslitteraturen problem och möjligheter (finns tillgänglig digitalt på https://peterenglundsnyawebb.wordpress.com/2015/09/02/blick-och-forblandning-om-vittneslitteraturen-problem-och-mojligheter/)

Lorenz, Einhart, (2008)
”Mordet på sex miljoner judar” i Judehatets svarta bok: Antisemitismens historia från antiken till i dag, red. T Berg Eriksen, H Harket & E Lorenz
Stockholm: Bonnier

Marrus, Michael R. (2011)
The Nazi Holocaust. Part 1 Perspectives on the Holocaust
London: De Gruyter

Tillägg och kommentarer

Coetzee, J.M. (2003)
Problemet ondska
Stockholm: Bromberg

Kertész, Imre (valfri upplaga)
Mannen utan öde

Nalkowska, Zofia (2017)
Medaljonger
Stockholm: Bokförlaget Faethon

Singer, Isaac Bashevis (2017)
Yentl: Yeshivapojken
Johanneshov: Tenenbaum

Ytterligare skönlitterära verk och facklitteratur om ca 300 sidor tillkommer.
Ett antal filmer kan tillkomma och innebära extra kostnader.