Kursplan

Historia: Fakta, fiktion och faktion förr och nu, 7,5 högskolepoäng

History: Fact, Fiction and Faction Then and Now, 7,5 Credits

Kurskod: HI010G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Historia Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för och diskutera hur det förflutna konstrueras och rekonstrueras i olika medier,
  • med avstamp i valda exempel redogöra för olika vetenskapliga perspektiv på berättande,
  • analysera och diskutera bruk av historia i populärkultur, litteratur och film,
  • med avstamp i valda exempel, kritiskt förhålla sig till de etiska problem som kan uppstå i spänningen mellan fakta och fiktion, och
  • hantera vetenskapligt skrivande på grundläggande nivå.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger ett tvärvetenskapligt perspektiv, där historia och litteraturvetenskap samarbetar, på frågor som rör gestaltning av både det förflutna och samtiden i fakta och fiktion. Kursen belyser hur sakprosa förhåller sig till skönlitteratur och dokumentär till spelfilm liksom hur konst och medier relaterar till varandra. Olika teorier om berättande och fiktion granskas och sätts i spel i analyser av enskilda texter, filmer och TV-produktioner. Vidare diskuteras och problematiseras berättelser som meningsskapande och hur, och i vilka syften, historien brukas i en aktuell kontext. I fokus står även frågor kring etiska överväganden som spänningen mellan fakta och fiktion kan ge upphov till.

Studieformer

Kursen ges på distans med tre campusträffar per termin. Undervisning kan ske genom webbstödda föreläsningar, nätbaserade läraktiviteter och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Fakta-fiktion-faktion I, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig presentation.

Fakta-fiktion-faktion II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Fakta-fiktion-faktion III, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig presentation.

Fakta-fiktion-faktion IV, 4 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fakta-fiktion-faktion I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Fakta-fiktion-faktion II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Fakta-fiktion-faktion III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Fakta-fiktion-faktion IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 4 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andersson, Greger, Carlsson Wetterberg, Christina, Lidström, Carina & Wistrand, Sten (red.) (2014)
Berättande-Liv-Mening
Örebro: Örebro universitet, (valda delar)

De Groot, Jerome (2016)
Consuming history. Historians and heritage in contemporary popular culture
London: Routledge, Taylor & Francis Group, (andra upplagan), (valda delar )

Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.) (2014)
Historien är närvarande. Historiedidaktik som teori och tillämpning
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Referenslitteratur

Gustafsson, Tommy & Arnberg, Klara (2013)
Moralpanik och lågkultur. Genus- och mediehistoriska analyser 1900-2012
Stockholm: Atlas

Tillägg och kommentarer
Litteratur om ca 300 sidor kan tillkomma.
Ett antal filmer kan tillkomma och innebära extra kostnader.