Kursplan
Människor och maskiner, 7,5 högskolepoäng
Humans and Machines, 7,5 Credits
Kurskod: | HI011G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Historia | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2019-03-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2018-12-04 | Litteraturlista fastställd: | 2019-03-12 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2019 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- viss kunskap om den historiska och sociala genealogin bakom den nuvarande teknologiska revolutionen inom artificiell intelligens (AI) och robotik,
- grundläggande kunskaper om den historiska och sociala genealogins utveckling i samhället i ljuset av relationen mellan människa och maskin,
- viss kunskap om de diskurser, koncept och händelser som utgör grunden i den moderna teknikhistorien sedan 1700-talet, i synnerhet de olika industriella revolutionerna och den samtida AI-robotiken, och
- grundläggande kunskaper om idéhistoriska och kulturhistoriska synsätt på teknikhistorien.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna diskutera
- människa/maskin-dialektiken ur ett historiskt och kritiskt perspektiv, och
- diskutera nutida samhällsdebatter och policy kring AI och robotik.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna kritiskt reflektera över
- vikten av att historisera diskurser kring människa och maskin, samt placera dem i givna globala, kulturella, samhälleliga, ideologiska och genusrelaterade kontexter, och
- relationerna mellan samhälle, kultur och teknologi.
Kursens huvudsakliga innehåll
Förhållandet mellan människa och maskin genomsyrar hela den moderna historien och har under århundraden präglats av förväntningar, förhoppningar, rädslor och frågor om hur man kan betrakta den mänskliga naturen. Kursen ställer frågor om relationen mellan människa och maskin utifrån kulturhistoriska, idéhistoriska och teknikfilosofiska perspektiv. Kursen syftar till att förstå de historiska och intellektuella rötterna till människans nuvarande symbios med digitala maskiner och att följa utvecklingen mot det vi kallar den fjärde industriella revolutionen - det vill säga samtidens cyber-fysiska system. Kursen tar avstamp i sjutton- och artonhundratalets fascination för automaten och tanken att människokroppen är en maskin. Vi kommer att titta på den första industriella revolutionen och dess förlopp under artonhundratalet med fokus på mekaniska maskiner såsom vävstolar. Kursen kommer vidare att ge perspektiv på den andra industriella revolutionen karaktäriserad av massproduktion, rationalisering och fordism. I den här tekniska utvecklingen spelar bilen en symbolisk roll. Slutligen läggs fokus på datorn och representationer av datorer.
Studieformer
Undervisning kan ske genom föreläsningar, webbstödda föreläsningar, nätbaserade läraktiviteter, seminarier och workshops.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Människor och maskiner I, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig presentation.
Människor och maskiner II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftlig uppgift.
Människor och maskiner III, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig presentation.
Människor och maskiner IV, 4 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig uppgift.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
Människor och maskiner I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Människor och maskiner II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Människor och maskiner III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Människor och maskiner IV
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Rektor har den 13 november 2018 medgett undantag från betygsskalan U-G-VG och att betygsskalan A-F från och med höstterminen 2019 får användas på internationella utbildningar (ärendenummer ORU 2018/06084).
Betyg på hel kurs grundas på betyget på examinationen Människor och maskiner IV, 4 högskolepoäng. För godkänt kursbetyg krävs dock G på övriga examinationer.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Studenten väljer ett av följande verk:
Husbands, Phil, Holland, Owen & Wheeler, Michael (2008)
The Mechanical Mind in History
Cambridge: MIT Press
Mindell, David (2002)
Between Human and Machine: Feedback, Control, and Computing before Cybernetics
Baltimore: Johns Hopkins University Press
Mumford, Lewis (2010 [1934])
Technics and Civilization
Chicago: University of Chicago Press
Referenslitteratur
Cohn, Jonathan (Mar. 2013)
The robot will see you now
Atlantic, https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2013/03/the-robot-will-see-you-now/309216/
Edgerton, David (2007)
The Shock of the Old: Technology and Global History Since 1900
Oxford: Oxford University Press
Haraway, Donna (1991)
Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature
New York: Routledge
Hayles, N. Katherine (1999)
How We Became Post-Human
Chicago: University of Chicago Press
Kang, Minsoo (2011)
Sublime Dreams of Living Machines: The Automaton in the European Imagination
Cambridge: Harvard University Press
Mayor, Adrienne (2018)
Gods and Robots: Myths, Machines, and Ancient Dreams of Technology
Princeton: Princeton University Press
Noble, David (1984)
Forces of Production: A Social History of Industrial Automation
New York: Knopf
Prabhakar, Arati (2017)
The merging of humans and machines is happening now
Wired, https://www.wired.co.uk/article/darpa-arati-prabhakar-humans-machines
Voskuhl, Adelheid (2013)
Androids in the Enlightenment: Mechanics, Artisans, and Cultures of the Self
Chicago: University of Chicago Press
Tillägg och kommentarer
Obligatorisk litteratur om ca 100 sidor kan tillkomma.