Kursplan

Sverigebilder - Sveriges historia och kultur sedan 1800-talet, 7,5 högskolepoäng

Imagining Sweden - Swedish History and Culture Since the 19th Century, 7,5 Credits

Kurskod: HI013G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Historia Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-01 Litteraturlista fastställd: 2022-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för historiskt relevanta begrepp och utvecklingslinjer för välfärdsutveckling i det svenska och de nordiska samhällena under 1900-talets första hälft,
  • resonera kring arbetskraftsinvandringens betydelse för den svenska välfärdens utveckling fram till 1970-talet,
  • diskutera och ta ställning till Sveriges neutralitetspolitik och agerande på den internationella arenan under och efter andra världskriget,
  • redogöra för utvecklingen av den feministiska rörelsen i Sverige under 1900-talet fram till Kalla krigets slut,
  • analysera och jämföra kvinnans ställning i den svenska välfärdsstaten med ett annat land och
  • hantera vetenskapligt skrivande på grundläggande nivå.

Kursens huvudsakliga innehåll

Bilden av Sverige under 1900-talet är mångfacetterad, komplex och föränderlig. Ofta har landet betraktats som en progressiv, jämlik och jämställd välfärdsstat med en befolkning som solidariskt välkomnat människor i nöd. Den här bilden har under senare tid ifrågasatts och en alternativ bild har växt fram som präglas av ökande ekonomiska klyftor och ökande sociala motsättningar vilka bidragit till att främlingsfientliga och högerpopulistiska krafter växt sig starka. Frågan är hur man ska förstå dessa motsägelsefulla bilder?

Kursen behandlar svensk 1900-talshistoria utifrån ett internationellt perspektiv där bilden av den svenska framgångssagan sätts in i ett historiskt och kulturellt sammanhang. Under kursens gång diskuteras den historiska utvecklingen och sätts in i perspektiv där såväl svenskarnas egna som omvärldens föreställningar om Sverige problematiseras. På så sätt ges en ökad förståelse för hur olika bilder av Sverige och svenskhet har konstruerats och vilka syften dessa föreställningar fyller och har fyllt historiskt.

Studieformer

Kursen ges på distans med tre campusträffar. Undervisning kan ske genom webbstödda föreläsningar, nätbaserade läraktiviteter och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Sverigebilder I, 1 högskolepoäng (Provkod: A001)
Skriftlig inlämningsuppgift.

Sverigebilder II, 1 högskolepoäng (Provkod: A002)
Muntlig inlämningsuppgift.

Sverigebilder III, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig inlämningsuppgift.

Sverigebilder IV, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftlig inlämningsuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sverigebilder I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Sverigebilder II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Sverigebilder III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Sverigebilder IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på 4,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Byström, Mikael & Pär Frohnert (2013)
Reaching a state of hope: refugees, immigrants and the Swedish welfare state, 1930-2000
Lund: Nordic Academic Press

Lindkvist, Thomas m.fl. (2018)
A concise history of Sweden from the Viking Age to the present
Lund: Studentlitteratur

Tillägg och kommentarer
Texter på ca 300 sidor tillkommer.