UTBILDNINGSPLAN

Språk, retorik och kommunikativt ledarskap, 180 högskolepoäng

Language, Rhetoric and Communicative Leadership, 180 Credits

Programkod: HSR1K
Utbildningsnivå: Grundnivå
Inrättat: 2018-09-07 (ORU 2018/04378)
Fastställd: 2018-09-07 (ORU 2018/04378)
Ikraftträdande: Höstterminen 2019
Beslutad av: Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN

Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

  • Retorik och kommunikativt ledarskap, 30 hp (Retorik, G1N)
  • Svenska för arbetslivet, 30 hp (Svenska språket, G1N)
  • Engelska för arbetslivet, 30 hp (Engelska, G1N)
  • Språk och retorik i ett internationellt perspektiv - retorik, 30 hp (Retorik, G1F).
  • Språk och retorik i ett internationellt perspektiv – svenska språket, 30 hp (Svenska språket, G1F)
  • Språk och retorik i ett internationellt perspektiv – engelska, 30 hp (Engelska, G1F)
  • Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud omfattande totalt 30 högskolepoäng
  • Praktik i språk och retorik - retorik, 30 hp, (Retorik, GXX)
  • Praktik i språk och retorik – svenska språket, 30 hp, (Svenska språket, GXX)
  • Praktik i språk och retorik - engelska, 30 hp, (Engelska, GXX)
  • Språk, retorik och kommunikativt ledarskap – retorik, kandidatkurs, 30 hp (Retorik, G2E)
  • Språk, retorik och kommunikativt ledarskap – svenska språket, kandidatkurs, 30 hp (Svenska språket, G2E)
  • Språk, retorik och kommunikativt ledarskap – engelska, kandidatkurs, 30 hp (Engelska, G2E)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Under första året läser studenten Retorik och kommunikativt ledarskap, 30 högskolepoäng (hp) och Svenska för arbetslivet, 30 hp.

Det andra året inleds med Engelska för arbetslivet, 30 hp. Därefter ska studenten söka ett av de tre fortsättningskursalternativen i Språk och retorik i ett internationellt perspektiv, 30 hp, beroende på vilket ämne som ska utgöra studentens huvudområde (Retorik, Svenska språket eller Engelska).

Det sista året börjar med en termin med valfria kurser, 30 hp. Studenten kan då välja att studera utomlands, läsa en valfri kurs inom universitetets kursutbud eller göra en praktiktermin i Sverige eller utomlands (Praktik i språk och retorik, 30 hp). Sista terminen läser studenten en kandidatkurs om 30 hp, där det ingår ett självständigt arbete om 15 hp i valt huvudområde.

EXAMEN

En filosofie kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav

  • minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde inrättat för examen med förledet filosofie (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E,
  • minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden inrättat/de för examen med förledet filosofie.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.