Kursplan
Idrott, grundkurs, 30 högskolepoäng
Sport Science, Basic Course, 30 Credits
Kurskod: | ID006G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2019-03-14 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2014-11-25 | Litteraturlista fastställd: | 2019-03-14 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2019 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha grundläggande kunskaper om idrotten som fenomen, dess olika kunskapsområden och idrottens vetenskapliga grund.
Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Sport in Society 6 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs
- visa kunskap om idrottens historiska utveckling från antiken till modern tid med tonvikt på det västerländska samhället
- visa förmåga att tillämpa centrala begrepp inom idrottshistorisk forskning på idrottens historiska utveckling.
- kunna redogöra för idrottsrörelsens organisation samt finansiering
- kunna förklara skillnader i värden mellan olika idrottsliga praktiker och verksamhetsformer
- kunna använda centrala sociologiska begrepp för att beskriva relationen mellan kropp, individ och samhälle i relation till olika idrottsrelaterade områden
- kunna beskriva och diskutera idrottsutövande i relation till ålder, socioekonomi, kön och etnicitet.
Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Introduction to Science and Research Methods 5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
- visa kunskap om vad forskning är och hur och var man kan finna vetenskaplig litteratur
- sammanställa och presentera kvantitativt datamaterial
- använda ett vetenskapligt skrivande med avseende på formalia och struktur.
Delkurs 3. Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Sport Physiology, Training methods and Nutrition 7,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för fysiologiska processer som möjliggör olika typer av fysiska aktiviteter
- redogöra för akuta och långvariga fysiologiska anpassningar som sker till följd av olika typer av fysiska aktiviteter
- värdera olika typer av fysiska aktiviteter utifrån arbetsfysiologiska träningsprinciper
- beskriva träningsprogram för egenskaper relaterat till styrka och uthållighet, anpassat till olika målgrupper
- ange kroppens näringsbehov i vila, samt diskutera näringsintagets betydelse i samband med olika typer av fysiska aktiveter och psykisk hälsa
Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
Sport Psychology 6 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva det idrottspsykologiska vetenskapsområdet samt de olika tillämpnings- och forskningsområden som det omfattar
- redogöra för psykologiska perspektiv som kan förklara mänskliga beteenden
- redogöra för mänskliga drivkrafter och behov (motivationsfaktorer) kopplat till idrottslig miljö
- redogöra för personlighetens roll i idrottsutövandet
- förklara begreppen stress, ängslan/oro och anspänning kopplat till fysisk aktivitet och psykisk hälsa
- redogöra för vad begreppen coaching och ledarskap omfattar
- ha övergripande kunskap om idrottens fallgropar ( tex idrottslig utbrändhet, överträning, negativ perfektionism, skador)
Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Sport Pedagogy/Didactics 5,5 Credits
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- redogöra för begreppen lärande och socialisation inom idrott med betoning på barn- och ungdomsidrott
- analysera idrott utifrån ett genusperspektiv
- planera och organisera idrottsaktiviteter utifrån ett specifikt syfte.
Kursens huvudsakliga innehåll
Idrotten i samhället, 6 högskolepoäng
- idrottens historiska utveckling
- idrottsrörelsens organisation
- idrottens olika praktiker och verksamhetsformer
- sociologiska teorier och begrepp i relation till idrott
- idrotts- och motionsvanor i relation till ålder, kön, socioekonomi och etnicitet.
Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng
- vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
- söka och läsa vetenskaplig litteratur
- deskriptiv redovisning av kvantitativt datamaterial
- vetenskapligt skrivande.
Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition, 7,5 högskolepoäng
- arbetsfysiologiska träningsprinciper
- träningsmetoder för styrka och kondition
- fysiologiska effekter av fysisk träning
- idrottsnutrition
Idrottspsykologi, 6 högskolepoäng
- idrottspsykologins framväxt utveckling som vetenskap
- grunder i mental träning
- motivationsteorier
- olika perspektiv på personlighet
- teoretiska förklaringsmodeller av stress, ängslan/oro och anspänning kopplat till fysisk aktivitet
- grunder i coaching och ledarskap
- grunder i beteendeförändringsprocesser
- idrottens fallgropar
- motions och hälsopsykologins grunder
Idrottspedagogik/didaktik, 5,5 högskolepoäng
- barn- och ungdomsidrott
- lär- och socialisationsprocesser inom idrott
- didaktiska modeller och teorier inom idrott
- planering och genomförande av idrottsaktiviteter.
Studieformer
Moment från delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs integreras i alla de övriga delkurserna och examineras därmed löpande under hela terminen.
Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier och workshops
Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier och workshops (som samtliga sker i de övriga delkurserna).
Delkurs 3. Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Introducerande föreläsningar, laborationer och gruppdiskussioner
Delkurs 4. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
Föreläsningar, grupparbeten, praktiska moment, seminarier samt muntlig presentation.
Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Föreläsningar, praktiska moment, fältstudier och seminarier
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Idrotten i samhället
Idrotten i samhället, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen
Momentansvarig lärare får medge komplettering/revidering för betyget G. I händelse av att examinationen, efter komplettering/revidering, erhåller betyget U, får studenten en ny uppgift.
Vetenskaplig grundkurs
Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
En skriftlig inlämningsuppgift (Delkurs 2), en genomförd sammanställning och presentation av datamaterial (Delkurs 3) samt tre uppgifter som redovisas vid seminarium (Delkurs 1, 4 och 5).
Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition
Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition I, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig salstentamen
Idrottens fysiologi, träningslära, och nutrition II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Parvis skriftlig rapport samt genomförda laborationer
Idrottspsykologi
Idrottspsykologi I, 4 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuell skriftlig salstentamen
Idrottspsykologi II, 2 högskolepoäng (Provkod: A006)
Gruppuppgifter och skriftlig uppgift samt genomförda seminarier.
Idrottspedagogik/didaktik
Idrottspedagogik/didaktik I, 3 högskolepoäng (Provkod: A007)
Individuell skriftlig uppgift
Idrottspedagogik/didaktik II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A008)
Parvis skriftlig uppgift som redovisas vid ett seminarium samt genomförd workshop. Indelningen i par sker i samråd med studenterna.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Idrotten i samhället
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Vetenskaplig grundkurs
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Idrottens fysiologi, träningslära, och nutrition II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Idrottspsykologi I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Idrottspsykologi II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Idrottspedagogik/didaktik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Idrottspedagogik/didaktik II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på minst 12 högskolepoäng.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A15)
eller
Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida
Kurslitteratur och övriga läromedel
Idrotten i samhället, 6 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, 152 sidor
Guttmann, Allen (2004)
From ritual to record: the nature of modern sports (Updated with a new afterword.)
New York: Columbia University Press
Lindroth, Jan (2011)
Idrott under 5000 år
Stockholm: SISU idrottsböcker, 286 sidor
SOU 2008:59 (2008)
Föreningsfostran och tävlingsfostran
http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/66/71/bc89126c.pdf, sid. 189-272
Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Backman, Jarl (2016)
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur
Gratton, Chris & Jones, Ian (2015)
Research methods for sport studies
London and New York: Routledge
Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Blomstrand, Eva, Apro, William (2009)
Kunskapsöversikt: Kost- och näringslära inom idrotten
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011)
Träningslära för idrotterna
Stockholm: SISU Idrottsböcker, 368 sidor
Nordiska Näringsrekommendationer (2012)
Rekommendationer om näring och fysisk aktivitet
Idrottspsykologi, 6 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Magnus Lindwall, Andreas Stenling & Karin Weman-Josefsson (2019)
Motivation inom träning, hälsa och idrott. 447 sidor, valda delar.
Idrottens ledarskap (2018). SISU Idrottsböcker, 125 sidor.
Weinberg, Robert S & Gould, Daniel (2019)
Foundations of Sport and Exercise Psychology, seventh edition
Champaign, IL: Human Kinetics,664 sidor, (valda delar), 664 sidor
Idrottspedagogik/didaktik, 5,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Armour, Kathleen (red) (2011)
Sport Pedagogy
Harlow: Prentice Hall, 368 sidor, (valda delar)
Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, s.41-77
Referenslitteratur
Högberg, Jan-Ola (2008)
Effektiv idrottsträning. Rörelselära i teori & praktik
Stockholm: SISU Idrottsböcker, 128 sidor
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Artiklar tillkommer.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om senare upplaga än den angivna finns, läses denna.