Kursplan

Idrott, grundkurs, 30 högskolepoäng

Sport Science, Basic Course, 30 Credits

Kurskod: ID006G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2020-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-11-25 Litteraturlista fastställd: 2020-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs

  • ha grundläggande kunskaper om idrotten som fenomen, dess olika kunskapsområden och idrottens vetenskapliga grund.

Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Sport in Society 6 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs

  • visa kunskap om idrottens historiska utveckling från antiken till modern tid med tonvikt på det västerländska samhället
  • visa förmåga att tillämpa centrala begrepp inom idrottshistorisk forskning på idrottens historiska utveckling.
  • kunna redogöra för idrottsrörelsens organisation samt finansiering
  • kunna förklara skillnader i värden mellan olika idrottsliga praktiker och verksamhetsformer
  • kunna använda centrala sociologiska begrepp för att beskriva relationen mellan kropp, individ och samhälle i relation till olika idrottsrelaterade områden
  • kunna beskriva och diskutera idrottsutövande i relation till ålder, socioekonomi, kön och etnicitet.

Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Introduction to Science and Research Methods 5 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva grundläggande vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
  • visa kunskap om vad forskning är och hur och var man kan finna vetenskaplig litteratur
  • sammanställa och presentera kvantitativt datamaterial
  • använda ett vetenskapligt skrivande med avseende på formalia och struktur.

Delkurs 3. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng

Sport Psychology 6 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • beskriva det idrottspsykologiska vetenskapsområdet samt de olika tillämpnings- och forskningsområden som det omfattar
  • redogöra för psykologiska perspektiv som kan förklara mänskliga beteenden
  • redogöra för mänskliga drivkrafter och behov (motivationsfaktorer) kopplat till idrottslig miljö
  • redogöra för personlighetens roll i idrottsutövandet
  • förklara begreppen stress, ängslan/oro och anspänning kopplat till fysisk aktivitet och psykisk hälsa
  • redogöra för vad begreppen coaching och ledarskap omfattar
  • ha övergripande kunskap om idrottens fallgropar ( tex idrottslig utbrändhet, överträning, negativ perfektionism, skador)

Delkurs 4. Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Sport Physiology, Training methods and Nutrition 7,5 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för fysiologiska processer som möjliggör olika typer av fysiska aktiviteter
  • redogöra för akuta och långvariga fysiologiska anpassningar som sker till följd av olika typer av fysiska aktiviteter
  • värdera olika typer av fysiska aktiviteter utifrån arbetsfysiologiska träningsprinciper
  • beskriva träningsprogram för egenskaper relaterat till styrka och uthållighet, anpassat till olika målgrupper
  • ange kroppens näringsbehov i vila, samt diskutera näringsintagets betydelse i samband med olika typer av fysiska aktiveter och psykisk hälsa

Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Sport Pedagogy/Didactics 5,5 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för begreppen lärande och socialisation inom idrott med betoning på barn- och ungdomsidrott
  • analysera idrott utifrån ett genusperspektiv
  • planera och organisera idrottsaktiviteter utifrån ett specifikt syfte.

Kursens huvudsakliga innehåll

Idrotten i samhället, 6 högskolepoäng

  • idrottens historiska utveckling
  • idrottsrörelsens organisation
  • idrottens olika praktiker och verksamhetsformer
  • sociologiska teorier och begrepp i relation till idrott
  • idrotts- och motionsvanor i relation till ålder, kön, socioekonomi och etnicitet.

Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng

  • vetenskapsteoretiska och metodologiska begrepp
  • söka och läsa vetenskaplig litteratur
  • deskriptiv redovisning av kvantitativt datamaterial
  • vetenskapligt skrivande.

Idrottspsykologi, 6 högskolepoäng

  • idrottspsykologins framväxt utveckling som vetenskap
  • grunder i mental träning
  • motivationsteorier
  • olika perspektiv på personlighet
  • teoretiska förklaringsmodeller av stress, ängslan/oro och anspänning kopplat till fysisk aktivitet
  • grunder i coaching och ledarskap
  • grunder i beteendeförändringsprocesser
  • idrottens fallgropar
  • motions och hälsopsykologins grunder

Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition, 7,5 högskolepoäng

  • arbetsfysiologiska träningsprinciper
  • träningsmetoder för styrka och kondition
  • fysiologiska effekter av fysisk träning
  • idrottsnutrition

Idrottspedagogik/didaktik, 5,5 högskolepoäng

  • barn- och ungdomsidrott
  • lär- och socialisationsprocesser inom idrott
  • didaktiska modeller och teorier inom idrott
  • planering och genomförande av idrottsaktiviteter.

Studieformer

Moment från delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs integreras i alla de övriga delkurserna och examineras därmed löpande under hela terminen.

Delkurs 1. Idrotten i samhället 6 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier och workshops

Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier och workshops (som samtliga sker i de övriga delkurserna).

Delkurs 3. Idrottspsykologi 6 högskolepoäng
Föreläsningar, grupparbeten, praktiska moment, seminarier samt muntlig presentation.

Delkurs 4. Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition 7,5 högskolepoäng
Introducerande föreläsningar, laborationer och gruppdiskussioner

Delkurs 5. Idrottspedagogik/didaktik 5,5 högskolepoäng
Föreläsningar, praktiska moment, fältstudier och seminarier

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Idrotten i samhället

Idrotten i samhället, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen
Momentansvarig lärare får medge komplettering/revidering för betyget G. I händelse av att examinationen, efter komplettering/revidering, erhåller betyget U, får studenten en ny uppgift.

Vetenskaplig grundkurs

Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng (Provkod: A009)
En skriftlig inlämningsuppgift (Delkurs 2), en genomförd sammanställning och presentation av datamaterial (Delkurs 4) samt två uppgifter som redovisas vid seminarium (Delkurs 1 och 3)

Idrottspsykologi

Idrottspsykologi I, 4 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuell skriftlig salstentamen

Idrottspsykologi II, 2 högskolepoäng (Provkod: A010)
Två moment; skriftlig och praktisk gruppuppgift samt artikelseminarium

Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition

Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition I, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig salstentamen

Idrottens fysiologi, träningslära, och nutrition II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Parvis skriftlig rapport samt genomförda laborationer

Idrottspedagogik/didaktik

Idrottspedagogik/didaktik I, 3 högskolepoäng (Provkod: A007)
Individuell skriftlig uppgift

Idrottspedagogik/didaktik II, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Fyra moment; två parvisa uppgifter som redovisas vid två seminarier, genomförd workshop om genus och olika begrepps värdeladdning samt gruppvis genomförd workshop


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrotten i samhället
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskaplig grundkurs
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottspsykologi I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottspsykologi II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottens fysiologi, träningslära, och nutrition II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Idrottspedagogik/didaktik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottspedagogik/didaktik II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på minst 12 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa 1, Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A15)

eller

Grundläggande behörighet samt Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17)

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida

Kurslitteratur och övriga läromedel

Idrotten i samhället, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, 152 sidor

Guttmann, Allen (2004)
From ritual to record: the nature of modern sports (Updated with a new afterword.)
New York: Columbia University Press

Lindroth, Jan (2011)
Idrott under 5000 år
Stockholm: SISU idrottsböcker, 286 sidor

SOU 2008:59 (2008)
Föreningsfostran och tävlingsfostran
http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/66/71/bc89126c.pdf, sid. 189-272

Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl (2016)
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur

Gratton, Chris & Jones, Ian (2015)
Research methods for sport studies
London and New York: Routledge

Idrottspsykologi, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas & Weman-Josefsson, Karin (red.) (2019).
Motivation inom träning, hälsa och idrott: ett självbestämmande perspektiv
Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (447 sidor, valda delar)

Idrottens ledarskap
Första upplagan (2018). SISU Idrottsböcker, 125 sidor.

Weinberg, Robert S & Gould, Daniel (2019)
Foundations of Sport and Exercise Psychology, seventh edition
Champaign, IL: Human Kinetics,664 sidor, (valda delar), 664 sidor

Idrottens fysiologi, träningslära och nutrition, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Blomstrand, Eva, Apro, William (2009)
Kunskapsöversikt: Kost- och näringslära inom idrotten

Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011)
Träningslära för idrotterna
Stockholm: SISU Idrottsböcker, 368 sidor

Nordiska Näringsrekommendationer (2012)
Rekommendationer om näring och fysisk aktivitet

Idrottspedagogik/didaktik, 5,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Armour, Kathleen (red) (2011)
Sport Pedagogy
Harlow: Prentice Hall, 368 sidor, (valda delar)

Engström, Lars-Magnus (2010)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag, s.41-77

Referenslitteratur

Högberg, Jan-Ola (2008)
Effektiv idrottsträning. Rörelselära i teori & praktik
Stockholm: SISU Idrottsböcker, 128 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar tillkommer.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om senare upplaga än den angivna finns, läses denna.