Kursplan

Idrott, kandidatkurs, 30 högskolepoäng

Sport Science, Advanced Course, 30 Credits

Kurskod: ID007G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-11-25 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs

  • ha utvecklat fördjupad kunskap inom ett valbart idrottsvetenskapligt område
  • kunna redogöra för olika forskningsansatser inom idrottsvetenskap, samt visa förståelse för relationen mellan forskningsfråga och forskningsansats

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande

  • kunna kritiskt diskutera relationen mellan forskningsfråga, val av metod, redovisning av resultat samt tillhörande slutsatser i en studie
  • kunna formulera relevanta forskningsfrågor inom ett valbart idrottsvetenskapligt område och tillämpa relevanta metoder för datainsamling, analyser, samt redovisning av resultat
  • kunna självständigt planera och genomföra en studie av vetenskaplig karaktär
  • kunna kommunicera ett vetenskapligt arbete på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt, muntlig såväl som skriftligt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att

  • utifrån ett kritiskt förhållningssätt värdera vetenskapliga arbeten inom idrottsvetenskap
  • värdera vetenskapliga arbeten utifrån forskningsetiska principer
  • göra bedömningar av resultatet av egen genomförd studie i relation till idrottsvetenskaplig forskning, samt diskutera resultatens betydelse ur ett samhälleligt perspektiv.

Kursens huvudsakliga innehåll

Idrott som forskningsområde, 9 högskolepoäng

  • granskning av vetenskapliga arbeten med olika forskningsansatser
  • etik i forskning
  • sökning av publicerad idrottsforskning inom ett avgränsat problemområde
  • genomförande av en litteratursammanställning över kunskapsläget inom ett avgränsat problemområde
  • opponentskap av vetenskapligt arbete
  • muntlig och skriftlig presentation av vetenskapliga resultat.

Valbar kurs, 6 högskolepoäng

Alternativ 1. Kvantitativ metod och statistik
Quantitative methods and Statistics, 6 Credits

  • statistisk analys, tolkning och presentation av kvantitativa data
  • val av studieupplägg, mätmetoder och analyser utifrån forskningsfrågor
  • utformande av en projektplan utifrån en forskningsfråga.

Alternativ 2. Kvalitativ metod
Qualitative Methods, 6 Credits

  • analys, tolkning och presentation av kvalitativa data.
  • val av val av studieupplägg, metoder och analyser utifrån forskningsfrågor
  • utformande av en projektplan utifrån en forskningsfråga.

Examensarbete, 15 högskolepoäng

  • under handledning, självständigt planera, genomföra och redovisa ett examensarbete

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och handledning.
Självständigt arbete. Handledning omfattar 8 x 45 minuter per examensarbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Idrott som forskningsområde

Forskningsöversikt, 6 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig uppgift som redovisas vid seminarium

Resultatredovisning, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Parvis skriftlig uppgift samt parvis posterpresentation av examensarbete

Opponentskap, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig uppgift

Valbar kurs

Metod-PM kvantitativ inriktning, 3 högskolepoäng (Provkod: A009)
Individuell skriftlig uppgift som redovisas vid seminarium

Valbar kurs - Projektplan kvalitativ inriktning, 3 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuell skriftlig uppgift som redovisas vid seminarium

Valbar kurs - Kvantitativa analysmetoder, 3 högskolepoäng (Provkod: A006)
Individuell skriftlig uppgift

Valbar kurs - Kvalitativa analysmetoder, 3 högskolepoäng (Provkod: A007)
Individuell skriftlig uppgift

Examensarbete

Examensarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A008)
Presentation och försvar (respondentskap) av examensarbete i ett seminarium


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Forskningsöversikt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Resultatredovisning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Opponentskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Metod-PM kvantitativ inriktning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Valbar kurs - Projektplan kvalitativ inriktning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Valbar kurs - Kvantitativa analysmetoder
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Valbar kurs - Kvalitativa analysmetoder
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Idrott, grundkurs, 30 högskolepoäng och Idrott, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Examensarbetet ska utgå ifrån någon av de befintliga ämnesinriktningarna; idrottsfysiologi,
idrottsdidaktik, idrottshistoria, idrottspsykologi och ledarskap.

Examensarbetet ska genomföras i par. Examinator kan besluta om att examensarbetet utförs
individuellt. Respondentskap utförs alltid individuellt.
I fall där examensarbetet i huvudsak uppfyller kriterier för betyget Godkänd men uppvisar bristande formalia av ringa omfattning kan examinator besluta att studenten skyndsamt inkommer med en kompletterad version utan väntan på formellt omtentamenstillfälle.
För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på Examensarbete 15 högskolepoäng.
Vissa moment i utbildningen kan komma att ges på engelska

Kurslitteratur och övriga läromedel

Idrott som forskningsområde, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Backman Jarl Senaste upplagan
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur

Gustafsson, Bengt & Hermerén, Göran & Petersson, Bo (2005)
Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel
Stockholm: Vetenskapsrådet

Valbar kurs, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Armour, Kathleen & Macdonald, Doune (red) (2012)
Research Methods in Physical Education and Youth Sport
London: Routledge, (Ingår i delkursen Kvalitativ metod)

Ejlertsson, Göran (2012)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 275 sidor (Ingår i delkursen Kvantitativ metod)

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Utöver angiven litteratur tillkommer litteratur i form av publicerad forskning, som väljs i samråd med handledare beroende på vald idrottsvetenskaplig inriktning.