Kursplan
Idrott, kandidatkurs, 30 högskolepoäng
Sport Science, Advanced Course, 30 Credits
Kurskod: | ID007G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Fördjupning: | G2E |
Senast ändrad: | 2020-03-11 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2014-11-25 | Litteraturlista fastställd: | 2020-03-11 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2020 | Revision: | 2 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha utvecklat fördjupad kunskap inom ett valbart idrottsvetenskapligt område
- kunna redogöra för olika forskningsansatser inom idrottsvetenskap, samt visa förståelse för relationen mellan forskningsfråga och forskningsansats
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande
- kunna kritiskt diskutera relationen mellan forskningsfråga, val av metod, redovisning av resultat samt tillhörande slutsatser i en studie
- kunna formulera relevanta forskningsfrågor inom ett valbart idrottsvetenskapligt område och tillämpa relevanta metoder för datainsamling, analyser, samt redovisning av resultat
- kunna självständigt planera och genomföra en studie av vetenskaplig karaktär
- kunna kommunicera ett vetenskapligt arbete på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt, muntlig såväl som skriftligt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- utifrån ett kritiskt förhållningssätt värdera vetenskapliga arbeten inom idrottsvetenskap
- värdera vetenskapliga arbeten utifrån forskningsetiska principer
- göra bedömningar av resultatet av egen genomförd studie i relation till idrottsvetenskaplig forskning, samt diskutera resultatens betydelse ur ett samhälleligt perspektiv.
Kursens huvudsakliga innehåll
Idrott som forskningsområde, 10 högskolepoäng
- forskningsetik
- forskningsprocessen
- idrottsvetenskaplig metod, kvalitativ och kvantitativ
- vetenskapsteoretiska frågor rörande relationen mellan metod, resultatredovisning och slutsatser i olika typer av studier
- söka och kritiskt granska vetenskapliga arbeten
- genomförande av en litteratursammanställning över kunskapsläget inom ett avgränsat problemområde
- formulera en forskningsöversikt och problembeskrivning av vetenskaplig karaktär
- muntlig och skriftlig presentation av forskning
Valbar kurs, 5 högskolepoäng
Alternativ 1. Kvantitativ metod, 5 högskolepoäng
Quantitative methods, 5 Credits
- fördjupad analys, tolkning och presentation av kvantitativa data
- val av syfte, frågeställningar och metod utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsresultat
- pilotstudie för kommande uppsatsarbete
Alternativ 2. Kvalitativ metod, 5 högskolepoäng
Qualitative Methods, 5 Credits
- fördjupad analys, tolkning och presentation av kvalitativa data
- val av syfte, frågeställningar och metod utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter och forskningsresultat
- pilotstudie för kommande uppsatsarbete
Examensarbete, 15 högskolepoäng
- under handledning, självständigt planera, genomföra och redovisa ett vetenskapligt examensarbete
- opponering på ett annat examensarbete
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, handledning, litteraturstudier och seminarier.
Vissa moment i utbildningen kan komma att ges på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Idrott som forskningsområde
Forskningsöversikt och problembeskrivning, 6 högskolepoäng (Provkod: A010)
Parvis skriftlig uppgift som redovisas vid seminarium
Granskning av examensarbeten, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Parvis skriftlig uppgift som presenteras vid seminarium
Opponentskap, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig uppgift
Muntlig och skriftlig presentation av forskning (Provkod: A012)
Parvis presentation av examensarbete i posterform
Valbar kurs
Kvantitativ metod - Metod-PM, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A013)
Parvis skriftlig uppgift som presenteras och försvaras under ett seminarium
Kvantitativ metod - Fördjupad analys och resultatpresentation, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A014)
Parvis skriftlig uppgift
Kvalitativ metod - Metod-PM, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A015)
Parvis skriftlig uppgift som presenteras och försvaras under ett seminarium
Kvalitativ metod - Fördjupad analys och resultatpresentation, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A016)
Parvis skriftlig uppgift
Examensarbete
Examensarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: A017)
Parvis examensarbete, presentation och försvar (respondentskap) av examensarbete i ett seminarium, kritisk granskning (opponentskap) av annat examensarbete
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Forskningsöversikt och problembeskrivning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Granskning av examensarbeten
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Opponentskap
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Muntlig och skriftlig presentation av forskning
Som betyg används Deltagit (DT).
Kvantitativ metod - Metod-PM
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kvantitativ metod - Fördjupad analys och resultatpresentation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kvalitativ metod - Metod-PM
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Kvalitativ metod - Fördjupad analys och resultatpresentation
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på Examensarbete 15 högskolepoäng.
Särskild behörighet och andra villkor
Idrott, grundkurs, 30 högskolepoäng och Idrott, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Examensarbetet ska genomföras i par. Examinator kan besluta om att examensarbetet utförs individuellt. Respondentskap och opponentskap utförs alltid individuellt.
I fall där examensarbetet i huvudsak uppfyller kriterier för betyget Godkänd men uppvisar bristande formalia av ringa omfattning kan examinator besluta att studenten skyndsamt inkommer med en kompletterad version utan väntan på formellt omtentamenstillfälle.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Idrott som forskningsområde, 10 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Backman Jarl Senaste upplagan
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur
Vetenskapsrådet (2017)
God forskningssed
Stockholm: Vetenskapsrådet
Jones, Ian (2015)
Research methods for sport studies
London and New York: Routledge
Valbar kurs, 5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Armour, Kathleen & Macdonald, Doune (red) (2012)
Research Methods in Physical Education and Youth Sport
London: Routledge
Ejlertsson, Göran (2019)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 275 sidor
Larsson, Staffan (2009)
A pluralist view of generalization in qualitative research
International Journal of Research & Method in Education
Smith, B (2018)
Generalizability in qualitative research: Misunderstandings, opportunities and recommendations for the sport and excercise sciences
Qualitative research in sport, exercise and health, 10(1), 137-149
Idrott som forskningsområde, 10 högskolepoäng
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Vetenskapliga artiklar med särskild relevans för forskningsöversikten och problembeskrivningen väljs i samråd med lärare.
Valbar kurs, 5 högskolepoäng
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Vetenskapliga artiklar samt fördjupningslitteratur inom vald metod tillkommer. Tilläggslitteraturen väljs i samråd med lärare.
Examensarbete, 15 högskolepoäng
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Tillkommer litteratur med särskild relevans för det valda området för examensarbetet, väljs i samråd med handledare.