Kursplan

Idrott, kandidatkurs, 30 högskolepoäng

Sport Science, Advanced Course, 30 Credits

Kurskod: ID007G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: G2E
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-11-25 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 3

Mål

Delkurs 1. Idrott som forskningsområde, 10 högskolepoäng
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
• identifiera ett forskningsämne inom forskningsområdet idrott,
• tematiskt sammanställa forskningsresultat inom ett valt ämnesområde,
• kritiskt granska examensarbeten utifrån givna bedömningskriterier,
• skriftligen och muntligen kommunicera forskningsresultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt, och
• reflektera över och kommunicera forskningens betydelse för idrott i praktiken samt sitt eget kunskapsbehov vad gäller konsumtion, sammanställning och produktion av forskningsresultat.


Delkurs 2. Forskningsmetod, 5 högskolepoäng
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
• redogöra för, motivera och kritiskt diskutera en vald forskningsmetod, ett valt analysförfarande samt de etiska överväganden som följer med dessa val, och
• analysera, tolka och presentera data från en vald forskningsmetod.

Delkurs 3. Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
• formulera ett relevant syfte och relevanta forskningsfrågor inom en vald inriktning inom forskningsområdet idrott,
• tillämpa relevanta metoder för datainsamling och analys i relation till ett specifikt syfte och specifika forskningsfrågor,
• självständigt planera, genomföra, redovisa och kritiskt granska en studie av vetenskaplig karaktär, och
• diskutera resultatet av egen genomförd studie i relation till idrottsvetenskaplig forskning och dess betydelse för idrottsverksamheter av olika slag.

Innehåll

Idrott som forskningsområde, 10 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenterna ska få kunskap om idrott som forskningsområde samt fördjupad förståelse för och praktisk erfarenhet av forskningsprocessen. Under kursen presenteras olika idrottsvetenskapliga forskningsinriktningar, forskningsprojekt och förslag på uppsatsämnen med huvudfokus på idrottsvetenskap. Studenterna får utifrån dessa presentationer och förslag sedan arbeta med olika steg i forskningsprocessen inklusive datainsamlingsmetoderna enkät och intervju. Studenterna får också parvis, men med stöd av grupphandledningar och en workshop i databassökning, producera en forskningsöversikt innefattandes en problembeskrivning för det ämne de planerar att skriva uppsats om. Denna översikt lägger således grunden till den kommande kandidatuppsatsen. Kursen innefattar även en populärvetenskaplig posterpresentation av uppsatsen med inbjuden publik bestående av några av idrottens olika aktörer.

Forskningsmetod, 5 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenterna ska få fördjupad kunskap om och erfarenhet av att genomföra antingen en kvantitativ eller kvalitativ forskningsmetod. Under arbetet med forskningsöversikten och problembeskrivningen i delkurs 1 uppmanas studenterna att reflektera över vilken metod som passar bäst för att samla in den data som behövs för att kunna besvara den tänkta forskningsfrågan. Utifrån denna reflektion väljer studenterna antingen en kvantitativ eller kvalitativ metodinriktning att fördjupa sig inom. I båda inriktningarna behandlas val av syfte, frågeställningar och metod utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter och tidigare forskning samt fördjupad analys, tolkning och presentation av data. Kursen innefattar också en pilotstudie för det kommande uppsatsarbetet samt författande av ett metod-PM där studenterna gör en plan för den kommande uppsatsens metod.

Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng

Delkursen syftar till att studenterna ska få fördjupad kunskap om och erfarenhet av att genomföra forskningsprocessens samtliga steg. Under handledning får de självständigt planera, genomföra och redovisa en kandidatuppsats. Uppsatsen skrivs företrädesvis i par, men presenteras och försvaras enskilt. Delkursen innefattar även individuell granskning av en annan kandidatuppsats.

Examinationer och betyg

Idrott som forskningsområde

Identifiering av forskningsämne och sammanställning av forskningsresultat, 6 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Granskning av examensarbeten, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Reflektion, 1 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kommunikation av forskningsresultat (Provkod: B004)
Som betyg används Deltagit (DT).

Forskningsmetod

Redogörelse för och motivering av forskningsmetod, 3,5 högskolepoäng (Provkod: C005)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Analys, tolkning och presentation av data, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Kandidatuppsats

Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng (Provkod: B007)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på provkod B007.

Examinationsformer

  • B001: Skriftlig inlämningsuppgift, muntlig examination
  • B002: Skriftlig inlämningsuppgift
  • B003: Skriftlig inlämningsuppgift
  • B004: Skriftlig inlämningsuppgift, muntlig examination
  • C005: Skriftlig inlämningsuppgift, muntlig examination
  • B006: Skriftlig inlämningsuppgift
  • B007: Skriftlig inlämningsuppgift, muntlig examination

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Idrott, grundkurs, 30 högskolepoäng och Idrott, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kandidatuppsatsen ska genomföras i par. Examinator kan besluta om att kandidatuppsatsen utförs individuellt. Respondentskap och opponentskap utförs alltid individuellt.

I fall där kandidatuppsatsen i huvudsak uppfyller kriterier för betyget Godkänd men uppvisar bristande formalia av ringa omfattning kan examinator besluta att studenten skyndsamt inkommer med en kompletterad version utan väntan på formellt omtentamenstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Idrott som forskningsområde, 10 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Backman Jarl Senaste upplagan
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur

Vetenskapsrådet (2017)
God forskningssed
Stockholm: Vetenskapsrådet

Jones, Ian (2015)
Research methods for sport studies
London and New York: Routledge

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar med särskild relevans för forskningsöversikten och problembeskrivningen väljs i samråd med lärare.

Forskningsmetod, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Armour, Kathleen & Macdonald, Doune (red) (2012)
Research Methods in Physical Education and Youth Sport
London: Routledge

Thrane, Christer (senaste upplagan)
Kvantitativ metod - en praktisk introduktion
Lund: Studentlitteratur AB

Larsson, Staffan (2009)
A pluralist view of generalization in qualitative research
International Journal of Research & Method in Education

Smith, B (2018)
Generalizability in qualitative research: Misunderstandings, opportunities and recommendations for the sport and excercise sciences
Qualitative research in sport, exercise and health, 10(1), 137-149

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar samt fördjupningslitteratur inom vald metod tillkommer. Tilläggslitteraturen väljs i samråd med lärare.

Kandidatuppsats, 15 högskolepoäng

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer litteratur med särskild relevans för det valda området för examensarbetet, väljs i samråd med handledare.