Kursplan

Idrott, grundkurs, inriktning träningslära, 30 högskolepoäng

Sport Science, Exercise Training, Basic Course, 30 Credits

Kurskod: ID013G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2022-03-08
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-02-27 Litteraturlista fastställd: 2022-03-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1. Tränaren i samhället 10 högskolepoäng
The coach in Society 10 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

• redogöra för och exemplifiera hur idrotten i Sverige är organiserad och finansierad samt föra en välgrundad diskussion om hur detta sätt att organisera och finansiera idrott påverkar tränaren
• förklara skillnader i värden mellan olika idrottsliga praktiker, logiker och verksamhetsformer samt föra en välgrundad diskussion om tränarens uppdrag i relation till de olika praktikerna, logikerna och verksamhetsformerna
• redogöra för och utifrån sociologiska begrepp föra en välgrundad diskussion om idrottsutövande utifrån olika perspektiv så som kropp och identitet, ålder, genus, socioekonomi och etnicitet
• utifrån didaktiska överväganden planera och leda aktiviteter som syftar till att främja lärande och utveckla idrottsliga förmågor
• definiera förändringsprocesser inom idrotten såsom sportifiering, professionalisering och kommersialisering och föra ett välgrundat resonemang om hur dessa förändringsprocesser påverkar tränaren
• utifrån förändringsprocesser inom idrotten så som sportifiering, professionalisering och kommersialisering redogöra för idrottens historiska utveckling i Sverige med särskilt fokus på tränaren och träningsmetoder, samt reflektera över vilka möjligheter och begränsningar historia och traditioner skapar för dagens tränare.

Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Introduction to Science and Research Methods 5 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

• skriva vetenskapligt med fokus på textstruktur, sammanställning av numerisk information och referenshantering
• söka och identifiera relevant vetenskaplig litteratur
• använda relevanta metodologiska begrepp för att redogöra för och jämföra olika typer av idrottsvetenskaplig forskning

Delkurs 3. Idrottspsykologi 7,5 högskolepoäng
Sport Psychology 7,5 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

• beskriva de grundläggande idrottspsykologiska perspektiven: motions- och hälsopsykologi, prestationspsykologi samt tränarskap/ledarskap
• redogöra för psykologiska begrepp som kan förklara mänskliga beteenden och personlighet
• förklara centrala idrottspsykologiska begrepp och teorier inom personlighet, motivation, stress, anspänning, ängslan, oro, ledarskap, grupprocesser, beteendeförändringsprocesser samt mental träning
• beskriva olika sårbarhetsfaktorer och aspekter inom idrottspsykologin såsom negativ perfektionism, överträning, skador och idrottslig utbrändhet
• ge exempel på etiska aspekter av tränarskap

Delkurs 4. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
Sport Physiology 7,5 Credits

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

• redogöra för fysiologiska system som utgör en förutsättning för fysisk aktivitet/träning
• redogöra för akuta anpassningar i ovanstående fysiologiska system vid övergång från vila till olika typer av fysisk aktivitet/träning
• redogöra för långvariga anpassningar i ovanstående fysiologiska systemen efter perioder av fysisk aktivitet/träning, samt förändringar i ett livslångts perspektiv

Kursens huvudsakliga innehåll

Tränaren i samhället, 10 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till den svenska idrottskontexten och tränarens plats däri. Under kursen behandlas hur idrotten i Sverige är organiserad och finansierad, olika former av idrott (exempelvis elit-, bredd, tävlings-, motions-, barn- och ungdomsidrott) och tränarens uppdrag och pedagogik i relation till dem, förändringsprocesser inom idrotten som påverkar tränaren såsom sportifiering, professionalisering och kommersialisering, idrottsutövande utifrån olika perspektiv som exempelvis kropp och identitet, ålder, genus, socioekonomi och etnicitet samt idrottens historiska utveckling i Sverige från 1800-talet och framåt med särskilt fokus på tränaren och träningsmetoder.

Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande kunskaper om vetenskaplighet. Delkursen går som en strimma genom hela kursen (terminen) och de olika momenten integreras inom ramen för lärandemoment i alla delkurserna. Inom delkursen behandlas vetenskapligt skrivande, innefattande sammanställning av text och siffror samt referenshantering. Vidare behandlas övergripande vad kunskap är och hur vetenskaplig kunskap produceras och rapporteras (med exempel från både kvalitativ och kvantitativ forskning). Delkursen introducerar också sökning av kunskap i form av artikelsök och dess olika tekniker.

Idrottspsykologi, 7,5 högskolepoäng

Det övergripande syftet med delkursen är att ge en introduktion till ämnet idrottspsykologi. Idrottspsykologi innefattar tankar, känslor och beteenden och kan tillämpas med olika perspektiv, såsom: motions- och hälsopsykologi, prestationspsykologi och ledarskap/tränarskap. Delkursen är grundläggande vad gäller teorier, fenomen och begrepp. I delkursen introduceras teorier och psykologiska faktorers roll i människans beteende kopplat till idrotten. Delkursens fokus ligger framförallt i det beskrivande fältet. Kunskap om hur forskningen inom området utvecklats och de teorier och antaganden som både förenar och särskiljer idrottspsykologin från allmänpsykologin ingår i kursen. Ett viktigt inslag i delkursen är att studenterna får exemplifiera idrottspsykologi praktiskt och utifrån sina egna idrottserfarenheter samt får möjlighet till att ta del av aktuell forskning. Delkursen introducerar också grunder i etiska aspekter av tränarskap.

Idrottsfysiologi, 7,5 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att de studerande ska få grundläggande kunskaper om människans fysiologi i samband med utövande av olika former av fysisk aktivitet. Utöver grundläggande fysiologi inom de olika delarna, läggs därför extra uppmärksamhet vid fysiologiska förutsättningar för olika typer av fysiska aktiviteter samt fysiologiska förändringar vid övergång från vila till arbete. Dessutom syftar delkursen till att belysa olika fysiologiska faktorer genom olika laborationer/tester kopplat till fysiologiska kapaciteter och akuta anpassningar till fysisk aktivitet. Inom delkursens behandlas respiratoriska systemet, kardiovaskulära systemet, endokrina systemet samt neuromuskulära systemet, inklusive skelettmuskelns metabolism.

Studieformer

Delkurs 1. Tränaren i samhället 10 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier, workshops, praktiska moment och självstudier

Delkurs 2. Vetenskaplig grundkurs 5 högskolepoäng
Föreläsningar, seminarier och workshops. Moment i denna delkurs integreras huvudsakligen inom de övriga delkurserna.

Delkurs 3. Idrottspsykologi 7,5 högskolepoäng
Föreläsningar, grupparbeten, praktiska moment, seminarier samt muntlig presentation

Delkurs 4. Idrottsfysiologi 7,5 högskolepoäng
Föreläsningar, laborationer och seminarier

Viss undervisning på engelska kan förekomma.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Tränaren i samhället

Tränaren och idrottens organisering, finansiering, logiker och utövare, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A012)
Gruppvis muntlig redovisning.

Tränaren och idrottens förändringsprocesser, historia och utövare, 5 högskolepoäng (Provkod: A021)
Individuell skriftlig hemtentamen. Vid betyget Underkänd får examinator medge komplettering för godkänt betyg. Kompletteringen ska göras utifrån bedömande lärares instruktioner och ska lämnas in inom en vecka efter att betyget Underkänd erhållits. I händelse av att examinationen efter kompletteringen fortfarande bedöms som Underkänd, måste studenten göra en omexamination.

Planering och ledning av aktiviteter som främjar lärande och utveckling av idrottsliga förmågor, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A022)
Gruppvist praktiskt moment med tillhörande individuell skriftlig uppgift.

Vetenskaplig grundkurs

Vetenskaplig grundkurs I, 1 högskolepoäng (Provkod: A015)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift som också redovisas vid seminarium.

Vetenskaplig grundkurs II, 1 högskolepoäng (Provkod: A016)
Parvis muntlig redovisning vid seminarium.

Vetenskaplig grundkurs III, 1 högskolepoäng (Provkod: A017)
Gruppvis skriftlig rapport.

Vetenskaplig grundkurs IV, 2 högskolepoäng (Provkod: A018)
Individuell skriftlig uppgift.

Idrottspsykologi

Idrottspsykologi I, 4 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuell skriftlig salstentamen

Idrottspsykologi II, 2 högskolepoäng (Provkod: A010)
Två moment; skriftlig och praktisk gruppuppgift samt artikelseminarium

Idrottspsykologi III, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A023)
Gruppvis muntlig examination

Idrottsfysiologi

Idrottsfysiologi, 6 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig salstentamen.

Idrottsfysiologi, rapport, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A020)
Genomförda laborationer samt gruppvis skriftlig rapport.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Tränaren och idrottens organisering, finansiering, logiker och utövare
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tränaren och idrottens förändringsprocesser, historia och utövare
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planering och ledning av aktiviteter som främjar lärande och utveckling av idrottsliga förmågor
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Vetenskaplig grundkurs I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskaplig grundkurs II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskaplig grundkurs III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vetenskaplig grundkurs IV
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottspsykologi I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottspsykologi II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Idrottspsykologi III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottsfysiologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottsfysiologi, rapport
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på minst 12 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet + Idrott och hälsa 1, Matematik 2a eller 2b eller 2c och Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen ingår som obligatorisk kurs i Tränarprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida

Kurslitteratur och övriga läromedel

Tränaren i samhället, 10 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bäckström, Åsa, Book, Karin, Carlsson, Bo & Fahlström, PG (red.) (2018)
Sport management, del 1: Idrottens organisationer i en svensk kontext
Stockholm: SISU Idrottsböcker, 224 sidor

Engström, Lars-Magnus (2014)
Smak för motion: fysisk aktivitet som livsstil och social markör (andra upplagan)
Stockholm: Liber, 152 sidor

Guttmann, Allen (2004)
From ritual to record: the nature of modern sports (Updated with a new afterword)
New York: Columbia University Press, 224 sidor

Ljunggren, Jens (2020)
Den svenska idrottens historia
Stockholm: Natur & Kultur, 291 sidor

SOU 2008:59 (2008)
Föreningsfostran och tävlingsfostran. En utvärdering av statens stöd till idrotten
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2008/06/sou-200859/, 483 sidor

Åkesdotter, Cecilia & Kenttä, Göran (2018)
Idrottens ledarskap
Första upplagan (2018). SISU Idrottsböcker, 125 sidor.

Vetenskaplig grundkurs, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl (2016)
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur

Jones, Ian (2015)
Research methods for sport studies
London and New York: Routledge

Idrottspsykologi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas & Weman-Josefsson, Karin (red.) (2019).
Motivation inom träning, hälsa och idrott: ett självbestämmande perspektiv
Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur (447 sidor, valda delar)

Weinberg, Robert S & Gould, Daniel (2019)
Foundations of Sport and Exercise Psychology, seventh edition
Champaign, IL: Human Kinetics, 664 sidor

Åkesdotter, Cecilia & Kenttä, Göran (2018)
Idrottens ledarskap
Första upplagan (2018). SISU Idrottsböcker, 125 sidor.

Idrottsfysiologi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Kenney, W.L., Wilmore, J.H. & Costill, D. L. (2015)
Physiology of Sport and Exercise
6. uppl. Champaign: Human Kinetics, 621 s.

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar tillkommer.
Viss litteratur används inte i sin helhet.
Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.