Kursplan

Idrott, Idrottspsykologi och coaching, 30 högskolepoäng

Sport Science, Sport Psychology and Coaching, 30 Credits

Kurskod: ID014G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2022-09-06
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-02-19 Litteraturlista fastställd: 2022-09-06
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 10 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för olika ledarskapsteorier och omsätta detta till en etiskt grundad och hållbar coaching- och ledarskapsfilosofi med respekt för integritet och säkerhet
  • analysera olika coachande- och ledarskapsbeteenden i en idrottslig miljö
  • praktiskt tillämpa och analysera ett coachande förhållningssätt samt ha kunskap om kommunikation och feedback
  • redogöra för och kritiskt analysera gruppsykologiska teorier och socialpsykologiska fenomen med fokus på en framtida roll som ledare inom idrotten
  • analysera gruppsykologiska processer i en idrottslig miljö samt redogöra för betydelsen av motivationsklimat och ge förslag på förbättringsstrategier
  • genomföra och redovisa en processanalys utifrån en modell för effektiva team
  • identifiera och ha kunskap om konflikthantering

Delkurs 2. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för grunderna i beteendeanalys och neuropsykologiska processer
  • planera och utveckla en coachplan
  • beskriva och analysera evidensbaserade mentala tekniker, metoder och teorier inom prestationsidrott
  • utveckla förståelse för och tillämpa mentala tekniker för prestationsutveckling
  • redogöra för hur idrottspsykologiska metoder kan integreras i träningen med respekt för den aktives integritet och säkerhet och trygghet


Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi, 7,5hp

Den studerande ska efter avslutad kurs:

  • kunna redogöra för och förklara teorier och begrepp inom området samtalsmetodik
  • redogöra för och kritiskt analysera teoretiska beteendemodeller och evidensbaserade metoder för att främja fysisk aktivitet och träning för hälsoutveckling
  • ha förmåga att tillämpa ett coachande förhållningssätt vid beteendeförändring inom idrotts- och hälsorelaterade verksamheter
  • kunna redogöra för och värdera forskning inom motions- och hälsopsykologi

Delkurs 4. Idrottspsykologiska forskningsmetoder, 3,5hp

Den studerande ska efter avslutad kurs:

  • ha grundläggande kunskap om forskningsprocessens olika delar
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt granska evidensbaserade mätmetoder inom idrottspsykologifältet
  • ha kunskap om samt kunna tillämpa forskningsintervjuer
  • ha kunskap om samt kunna värdera idrottspsykologiska tester/enkäter
  • reflektera och värdera kring idrottspsykologins olika forskningsområden samt forskningsetik

Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 10 högskolepoäng

  • Hållbart ledarskap
  • Ledarskapsteorier
  • Coaching
  • Kommunikation och feedback
  • Etik, ledarfilosofi och värdegrund inom idrotten
  • Grupp, grupprocesser och samarbete
  • Roller, normer och socialpåverkan
  • Konflikthantering
  • Självkännedom och självreflektion

Delkurs 2. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng

  • Prestationspsykologi
  • Coachplan
  • Mentala tekniker
  • Kognitiva faktorer och processer
  • Beteendeanalys, neuropsykologi
  • Självkännedom och självreflektion
  • Coaching för prestationsutveckling

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom motion- och hälsopsykologi, 7,5 högskolepoäng

  • Beteendeförändring till att utveckla hållbara aktivitetsvanor
  • Fysisk aktivitet och psykisk hälsa
  • Samtalsmetodik och coaching
  • Motions- och hälsopsykologi
  • Coaching för hälsoutveckling

Delkurs 4. Idrottspsykologiska forskningsmetoder, 3,5 högskolepoäng

  • Psykometri (enkäter och frågeformulär)
  • Forskningsintervju
  • Forskningsetik
  • Idrottspsykologiska forskningsområdet

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare

Ledarskap, coaching och grupprocesser I - Ledarskapsfilosofi, 2 högskolepoäng (Provkod: B014)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift

Ledarskap, coaching och grupprocesser II - Ledarbeteenden och coachingsamtal, 2 högskolepoäng (Provkod: B015)
Skriftlig uppgift som redovisas vid seminarier

Ledarskap, coaching och grupprocesser III - Gruppsykologiska teorier, 3 högskolepoäng (Provkod: B016)
Individuell skriftlig hemtentamen

Ledarskap, coaching och grupprocesser IV - Socialpsykologi och grupprocesser, 3 högskolepoäng (Provkod: B017)
Skriftliga uppgifter som redovisas vid seminarier

Delkurs 2. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi

Tillämpad prestationspsykologi I - Teori, 2 högskolepoäng (Provkod: B005)
Individuell skriftlig salstentamen

Tillämpad prestationspsykologi II - Coachplan, 2 högskolepoäng (Provkod: B006)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Tillämpad prestationspsykologi III - Praktisk tillämpning, 3 högskolepoäng (Provkod: B018)
Individuella skriftliga uppgifter som redovisas vid seminarier

Tillämpad prestationspsykologi IV - Seminarium, 2 högskolepoäng (Provkod: B019)
Individuella skriftliga uppgifter som redovisas vid seminarier

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom motion- och hälsopsykologi

Tillämpad motions- och hälsopsykologi I - Coachingworkshop, 1 högskolepoäng (Provkod: B026)
Individuell muntlig presentation

Tillämpad motions- och hälsopsykologi II - Genomföra coachingsamtal mot hälsoutveckling II, 3 högskolepoäng (Provkod: B027)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift

Tillämpad motions- och hälsopsykologi III - Fördjupningsarbete inom fysisk aktivitet och psykisk hälsa, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B028)
Individuell skriftlig uppgift med muntlig redovisning

Delkurs 4. Idrottspsykologiska forskningsmetoder

Idrottspsykologiska forskningsmetoder I - Forskningsmetoder och etik, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B023)
Parvis muntlig presentation

Idrottspsykologiska forskningsmetoder II - Psykometri, 1 högskolepoäng (Provkod: B029)
Individuell skriftlig uppgift som redovisas vid seminarium

Idrottspsykologiska forskningsmetoder III – Forskningsintervju, 1 högskolepoäng (Provkod: B025)
Individuell skriftlig uppgift som redovisas vid seminarium


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap, coaching och grupprocesser I - Ledarskapsfilosofi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap, coaching och grupprocesser II - Ledarbeteenden och coachingsamtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Ledarskap, coaching och grupprocesser III - Gruppsykologiska teorier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap, coaching och grupprocesser IV - Socialpsykologi och grupprocesser
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tillämpad prestationspsykologi I - Teori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Tillämpad prestationspsykologi II - Coachplan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Tillämpad prestationspsykologi III - Praktisk tillämpning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tillämpad prestationspsykologi IV - Seminarium
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tillämpad motions- och hälsopsykologi I - Coachingworkshop
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Tillämpad motions- och hälsopsykologi II - Genomföra coachingsamtal mot hälsoutveckling II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Tillämpad motions- och hälsopsykologi III - Fördjupningsarbete inom fysisk aktivitet och psykisk hälsa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Idrottspsykologiska forskningsmetoder I - Forskningsmetoder och etik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Idrottspsykologiska forskningsmetoder II - Psykometri
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrottspsykologiska forskningsmetoder III – Forskningsintervju
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på examinerande kursmoment motsvarande 9 högskolepoäng och minst godkänd (G) på övriga examinerande kursmoment.

Särskild behörighet och andra villkor

5 högskolepoäng från Idrott, grundkurs inriktning träningslära, 30 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 10 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hilmarsson, Hilmar (2016)
Coachande ledarskap - för samarbete, effektivitet och hälsa
Studentlitteratur: Lund, 203 sidor

Lindwall, Magnus, Johnson, Urban, & Rylander, Pär (2016)
Gruppdynamik inom idrott – nycklar till världens bästa lag
SISU Idrottsböcker: Stockholm, 309 sidor

Thelwell, Richard, Harwood, Christ, & Greenlees, Iain (2017)
Psychology of Sports Coaching. Research and practice
Taylor Francis: Milton Park, 290 sidor

Wheelan, Susan (2010)
Att skapa effektiva team: en handledning för ledare och medlemmar
Studentlitteratur: Lund, 176 sidor

Weinberg, Robert (2019)
Foundations of Sport and Exercise Psychology 7th Edition
Human Kinetics Publishers, 680 sidor, valda delar

Referenslitteratur

Beachamp, Mark. R & Eys, Mark. A (2007)
Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology
New York: Routledge, 256 sidor

Hassmén, Peter & Hassmén, Nathalie (m.fl.) (2010)
Idrottsledarskap
Stockholm: Natur och Kultur, 416 sidor

Delkurs 2. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Josefsson, Torbjörn., Tornberg, Rasmus., Gustafsson, Henrik., & Ivarsson, Andreas (2018)
Practitioners reflections of working with the mindfulness-acceptance-commitment (MAC) approach in team sport setting
Journal of Sport Psychology in Action
https://doi.org/10.1080/21520704.2018.1549641

Jouper, John (2016)
Mental tuffhet - fokus på uppgiften
SISU Idrottsböcker. Stockholm, 254 sidor

Röthlin, Philipp & Birrer, Daniel (2019)
Mental training in group settings: Intervention protocols of a mindfulness and acceptance-based and a psychological skills training Program.
Journal of Sport Psychology in Action.
DOI: 10.1080/21520704.2018.1557771

Thelwell, Richard, Harwood, Christ, & Greenlees, Iain (2017)
Psychology of Sports Coaching. Research and Practice
Taylor Francis: Milton Park, 290 sidor

Tornberg, Rasmus, Gustafsson, Henrik, & Ekvall, Daniel (2019)
Applied behavioural analysis in top-level football. Theory and application.
In Football Psychology. From theory to practice. (Eds. Erkut Konter, Jürgen Beckmann, & Todd M. Loughead) pp. 255-266.
Routledge: London & New York.

Wadström, Olle & Ekvall, Daniel (2013)
Idrottsglädje prestation utveckling
Psykologinsats, 168 sidor

Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019)
Foundations of Sport and Exercise Psychology 7th Edition
Human Kinetics Publishers, 680 sidor, valda delar

Referenslitteratur

Hassmén, Peter, Kenttä, Göran & Gustafsson, Henrik (2009)
Praktisk idrottspsykologi
Stockholm: SISU idrottsböcker, 252 sidor

Zizzi, Sam J. & Andersen Mark B. (2017)
Being mindful in sport and exercise psychology: Pathways for practitioners and students
FIT Publishing, 293 sidor

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom motion- och hälsopsykologi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Edler, Karolina, Sjöström, Malin, Gustafsson, Henrik, & Claeson, Andreas (2015)
Motiverande samtal – Handbok för coacher och tränare inom idrotten
SISU Idrottsböcker: Stockholm, 267 sidor

Faskunger, Johan, & Nylund, Kamilla (2014)
Motivation för motion. Hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet
SISU idrottsböcker, Stockholm. 156 sidor.

Gillison, Fiona B., Rouse, Peter, Standage, Martyn, Sebire, Simon J. & Ryan, Richard J. (2019)
A meta-analysis of techniques to promote motivation for health behaviour change from a self-determination theory perspective.
Health Psychology Review, 13:1, 110-130, DOI: 10.1080/17437199.2018.1534071

Hardcastle, Sarah & Hagger Martin S. (2011)
“You Can’t Do It on Your Own”: Experiences of a motivational interviewing intervention on physical activity and dietary behavior.
Psychology of Sport and Exercise, 12, 314-323.

Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas, & Weman- Josefsson, Karin (2019)
Motivation inom träning hälsa och idrott
Studentlitteratur: Lund. 340 sidor

Thelwell, Richard, Harwood, Christ, & Greenlees, Iain (2017)
Psychology of Sports Coaching. Research and Practice
Taylor Francis: Milton Park, 290 sidor

Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2019)
Foundations of Sport and Exercise Psychology 7th Edition
Human Kinetics Publishers, 680 sidor, valda delar

Referenslitteratur

Lox, Curt L., Martin Ginis, Kathleen A., & Petruzzello, Stephen J. (2012)
The Psychology of Exercise: Integrating Theory and Practice
Scottsdale, AZ: Holcomb Hathaway

Miller, William R. & Rollnick, Stephen (2013)
Motiverande samtal: Att hjälpa människor till förändring
Natur Kultur Akademisk, 516 sidor

Otto, Michael, W. & Smits, Jasper, A. J (2010)
Exercise for mood and anxiety. Proven strategies for overcoming depression and enhancing well-being
Oxford: Oxford University Press

Delkurs 4. Idrottspsykologiska forskningsmetoder, 3,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Hagger, Martin S. and Chatzisarantis, Nikos L. D. (2011)
Never the twain shall meet? Quantitative psychological researchers’ perspectives on qualitative research.
Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 3, 266–277.

Jones, Ian (2015)
Research methods for sport studies
London and New York: Routledge

Lindahl, Jonas., Stenling, Andreas., Lindwall, Magnus., and Colliander, Christian. (2015).
Trends and knowledge base in sport and exercise psychology research: a bibliometric review study. International Review of Sport and Exercise Psychology. 8, 71–94

Lindwall, Magnus, Johnson, Urban, & Rylander, Pär (2016).
Det vetenskapliga studiet av grupper. I Gruppdynamik inom idrott – nycklar till världens bästa lag
SISU Idrottsböcker: Stockholm, 20 sidor.

Munroe-Chandler, Krista., & Guerro, Michelle. D. (2019)
Applied sport and exercise or physical activity psychology.
In Advances in Sport and Exercise Psychology. (Eds. T. S. Horn, & A. L. Smith), pp. 37-53.
Human Kinetics: Champaign.

Razon, Selen & Tenenbaum, Gershon. (2014)
Measurement in Sport and exercise psychology.
Pp.279-296. (Eds. J. L., Van Raalte, & B. W. Brewer.
Exploring sport and exercise psychology. Washington, DC: American Psychological Association

Referenslitteratur

Tenenbaum, Eklund, Kamata (2012)
Measurement in Sport and exercise psychology
Champaign: Human Kinetics, 552sidor

Thomas Jerry, Nelson Jack, Silverman Stephen (2015)
Research methods in physical activity
Human Kinetics, 496 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

  • Viss litteratur används inte i sin helhet.
  • Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
  • Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.