Kursplan
Idrott, Idrottspsykologi och coaching, 30 högskolepoäng
Sport Science, Sport Psychology and Coaching, 30 Credits
Kurskod: | ID014G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Fördjupning: | G1F |
Senast ändrad: | 2023-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2016-02-19 | Litteraturlista fastställd: | 2023-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2024 | Revision: | 5 |
Mål
Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för idrottspsykologiska grunder relaterat till ledarskap, coaching och grupprocesser
- redogöra för olika ledarskapsteorier och omsätta detta till etiskt grundad och hållbar coaching med respekt för integritet och säkerhet
- analysera olika coachande- och ledarskapsbeteenden
- praktiskt tillämpa och analysera ett coachande förhållningssätt samt ha kunskap om kommunikation och feedback
- redogöra för och kritiskt analysera gruppsykologiska- och socialpsykologiska teorier
- analysera gruppsykologiska processer samt redogöra för betydelsen av motivationsklimat och ge förslag på förbättringsstrategier
- identifiera konfliktskapande faktorer och ha kunskap om konflikthantering
Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II, 4hp
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- visagrundläggande kunskap om forskningsprocessens olika delar samt akademiskt skrivande
- visa förståelse för evidensbaserade mätmetoder inom idrottspsykologi
- visa kunskap om samt tillämpa forskningsintervjuer och frågeformulär som idrottspsykologiska forskningsmetoder
Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för idrottspsykologiska grunder relaterat prestationspsykologi
- redogöra för grunderna i beteendeanalys
- beskriva, analysera och tillämpa idrottspsykologiska modeller och metoder inom prestationsidrott
- redogöra för hur idrottspsykologiska metoder kan integreras i idrottarens träning, med respekt för den aktives integritet, säkerhet och trygghet
Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi, 8hp
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för idrottspsykologiska grunder relaterat till motions- och hälsopsykologi
- kunna redogöra för teorier och begrepp inom området samtalsmetodik
- redogöra för och kritiskt analysera teoretiska beteendemodeller och evidensbaserade metoder för att främja fysisk aktivitet och träning för hälsoutveckling
- tillämpa ett evidensbaserat förhållningssätt vid beteendeförändring inom idrotts- och hälsorelaterade verksamheter
- kunna redogöra för och värdera forskning inom motions- och hälsopsykologi
- beskriva och visa förståelse för olika hälsoperspektiv, relaterat till exempelvis folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer
Innehåll
Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska koncept inom ledarskap och grupprocesser. Under kursen behandlas ledarskapsteorier, olika typer av ledarskap, kommunikation, konflikthantering, etik och grupprocesser. Studenterna kommer sedan öva på att översätta teorin till praktik.
Delkurs 2. Idrottspsykologiska forskningsmetoder, 4 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och koncept inom idrottspsykologisk forskning. Under kursen behandlas psykometri, forskningsintervjuer, forskningsetik, forskningsprocessens olika delar samt akademiskt skrivande.
Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och teorier inom idrottspsykologi med fokus på prestation. Under kursen behandlas känslor, tankar, beteenden, självkännedom, samt olika metoder, med idrottspsykologisk grund, för att förbättra prestation. Studenterna kommer även att öva på att använda samt tolka evidens för prestationspsykologiska metoder.
Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom motion- och hälsopsykologi, 8 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska teorier och koncept inom motion och hälsopsykologi. Under kursen behandlas beteendeförändring, samtalsmetodik, hälsans bestämningsfaktorer, motivation, skadepsykologi och andra psykologiska faktorer som kan påverka hälsan. Studenterna kommer även att praktisera hälsoutvecklande samtal.
Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska koncept inom ledarskap och grupprocesser. Under kursen behandlas ledarskapsteorier, olika typer av ledarskap, kommunikation, konflikthantering, etik och grupprocesser. Studenterna kommer sedan öva på att översätta teorin till praktik.
Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II, 4 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och koncept inom idrottspsykologisk forskning. Under kursen behandlas psykometri, forskningsintervjuer, forskningsetik, forskningsprocessens olika delar samt akademiskt skrivande.
Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och teorier inom idrottspsykologi med fokus på prestation. Under kursen behandlas känslor, tankar, beteenden, självkännedom, samt olika metoder, med idrottspsykologisk grund, för att förbättra prestation. Studenterna kommer även att öva på att använda samt tolka evidens för prestationspsykologiska metoder.
Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi, 8 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska teorier och koncept inom motion och hälsopsykologi. Under kursen behandlas beteendeförändring, samtalsmetodik, hälsans bestämningsfaktorer, motivation, skadepsykologi och andra psykologiska faktorer som kan påverka hälsan. Studenterna kommer även att praktisera hälsoutvecklande samtal.
Examinationer och betyg
Fördjupningsarbete inom fysisk aktivitet och psykisk hälsa, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B038)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare
Kommunikation, 3 högskolepoäng (Provkod: B030)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Gruppsykologiska och socialpsykologiska teorier, 3 högskolepoäng (Provkod: B031)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Grupprocesser, 3 högskolepoäng (Provkod: B032)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II
Idrottspsykologiska forskningsmetoder I - Forskningsmetoder och etik, 1 högskolepoäng (Provkod: B033)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Idrottspsykologiska forskningsmetoder II – Psykometri och forskningsintervju, 3 högskolepoäng (Provkod: B034)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi
Evidensbaserad idrottspsykologi - prestationspsykologi, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B035)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Praktiska tillämpningar - prestationspsykologi, 5,5 högskolepoäng (Provkod: B036)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi
Hälsoutvecklande samtal, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B037)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommentar till betyg
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på examinerande kursmoment motsvarande 9 högskolepoäng och minst godkänd (G) på övriga examinerande kursmoment.
Examinationsformer
Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare
Kommunikation, 3 högskolepoäng (Provkod: B030)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig examinationpraktisk examination
Gruppsykologiska och socialpsykologiska teorier, 3 högskolepoäng (Provkod: B031)
Individuell skriftlig tentamen
Grupprocesser, 3 högskolepoäng (Provkod: B032)
Gruppvis skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga examinationer
Delkurs 2. Idrottspsykologiska forskningsmetoder
Idrottspsykologiska forskningsmetoder I - Forskningsmetoder och etik, 1 högskolepoäng (Provkod: B033)Gruppvis muntlig examination
Idrottspsykologiska forskningsmetoder II – Psykometri och forskningsintervju, 3 högskolepoäng (Provkod: B034)
Individuella skriftliga inlämningsuppgifter och praktiska examinationer
Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi
Evidensbaserad idrottspsykologi - prestationspsykologi 3,5 högskolepoäng (Provkod: B035)
Gruppvis skriftlig inlämningsuppgift.
Praktiska tillämpningar - prestationspsykologi, 5.5 högskolepoäng (Provkod: B036)
Individuella skriftliga inlämningsuppgifter och praktisk examination
Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom motion- och hälsopsykologi
Hälsoutvecklande samtal, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B037)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt praktisk examination
Fördjupningsarbete inom fysisk aktivitet och psykisk hälsa, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B038)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt gruppvis muntlig examination
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Särskild behörighet och andra villkor
5 högskolepoäng från Idrott, grundkurs inriktning träningslära, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Övriga föreskrifter
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Litteratur och övriga lärresurser
Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Lindwall, Magnus, Johnson, Urban, & Rylander, Pär (senaste upplagan)
Gruppdynamik inom idrott – nycklar till världens bästa lag
SISU Idrottsböcker: Stockholm
Thelwell, Richard, Harwood, Christ, & Greenlees, Iain (senaste upplagan)
Psychology of Sports Coaching. Research and practice
Taylor Francis: Milton Park
Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (senaste upplagan). Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. Routledge. *
Referenslitteratur
Beauchamp, Mark. R & Eys, Mark. A (senaste upplagan)
Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology
New York: Routledge
Edler, Karolina, Sjöström, Malin, Gustafsson, Henrik, & Claeson, Andreas (senaste upplagan)
Motiverande samtal – Handbok för coacher och tränare inom idrotten
SISU Idrottsböcker: Stockholm
Wadström, Olle & Ekvall, Daniel (senaste upplagan)
Idrottsglädje prestation utveckling
Psykologinsats
Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II, 4 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser (3.,[rev.] uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Lindahl, J., Stenling, A., Lindwall, M., & Colliander, C. (2015). Trends and knowledge base in sport and exercise psychology research: a bibliometric review study. International Review of Sport and Exercise Psychology, 8(1), 71-94.
Taherdoost, H. (2022). Designing a Questionnaire for a Research Paper: A Comprehensive Guide to Design and Develop an Effective Questionnaire. Asian Journal of Managerial Science, 11, 8-16.
Thomas, J. R., Martin, P., Etnier, J., & Silverman, S. J. (senaste upplagan). Research methods in physical activity. Human kinetics.
Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Wadström, Olle & Ekvall, Daniel (senaste upplagan)
Idrottsglädje prestation utveckling
Psykologinsats *
Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C. H. (senaste upplagan). Mindfulness and acceptance in sport: How to help athletes perform and thrive under pressure. Routledge.
Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (senaste upplagan). Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. Routledge. *
Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi, 8 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Edler, Karolina, Sjöström, Malin, Gustafsson, Henrik, & Claeson, Andreas (senaste upplagan) Motiverande samtal – Handbok för coacher och tränare inom idrotten
SISU Idrottsböcker: Stockholm
Faskunger, Johan, & Nylund, Kamilla (senaste upplagan)
Motivation för motion. Hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet
SISU idrottsböcker, Stockholm
Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (senaste upplagan). Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. Routledge. *
Referenslitteratur
Faskunger, J. (senaste upplagan). Fysisk aktivitet och folkhälsa. Studentlitteratur AB.
Miller, William R. & Rollnick, Stephen (senaste upplagan)
Motiverande samtal: Att hjälpa människor till förändring
Natur Kultur Akademisk
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- För återkommande litteratur i kursen används * för återkommande litteratur i programmet används **
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- När litteratur finns i flera upplagor fungerar oftast även äldre versioner. Mer info erhålls vid kursstart.