Kursplan

Idrott, Idrottspsykologi och coaching, 30 högskolepoäng

Sport Science, Sport Psychology and Coaching, 30 Credits

Kurskod: ID014G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: G1F
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-02-19 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 5

Mål

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för idrottspsykologiska grunder relaterat till ledarskap, coaching och grupprocesser
  • redogöra för olika ledarskapsteorier och omsätta detta till etiskt grundad och hållbar coaching med respekt för integritet och säkerhet
  • analysera olika coachande- och ledarskapsbeteenden
  • praktiskt tillämpa och analysera ett coachande förhållningssätt samt ha kunskap om kommunikation och feedback
  • redogöra för och kritiskt analysera gruppsykologiska- och socialpsykologiska teorier
  • analysera gruppsykologiska processer samt redogöra för betydelsen av motivationsklimat och ge förslag på förbättringsstrategier
  • identifiera konfliktskapande faktorer och ha kunskap om konflikthantering

Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II, 4hp
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • visagrundläggande kunskap om forskningsprocessens olika delar samt akademiskt skrivande
  • visa förståelse för evidensbaserade mätmetoder inom idrottspsykologi
  • visa kunskap om samt tillämpa forskningsintervjuer och frågeformulär som idrottspsykologiska forskningsmetoder

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för idrottspsykologiska grunder relaterat prestationspsykologi
  • redogöra för grunderna i beteendeanalys
  • beskriva, analysera och tillämpa idrottspsykologiska modeller och metoder inom prestationsidrott
  • redogöra för hur idrottspsykologiska metoder kan integreras i idrottarens träning, med respekt för den aktives integritet, säkerhet och trygghet

Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi, 8hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för idrottspsykologiska grunder relaterat till motions- och hälsopsykologi
  • kunna redogöra för teorier och begrepp inom området samtalsmetodik
  • redogöra för och kritiskt analysera teoretiska beteendemodeller och evidensbaserade metoder för att främja fysisk aktivitet och träning för hälsoutveckling
  • tillämpa ett evidensbaserat förhållningssätt vid beteendeförändring inom idrotts- och hälsorelaterade verksamheter
  • kunna redogöra för och värdera forskning inom motions- och hälsopsykologi
  • beskriva och visa förståelse för olika hälsoperspektiv, relaterat till exempelvis folkhälsa och hälsans bestämningsfaktorer

Innehåll

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska koncept inom ledarskap och grupprocesser. Under kursen behandlas ledarskapsteorier, olika typer av ledarskap, kommunikation, konflikthantering, etik och grupprocesser. Studenterna kommer sedan öva på att översätta teorin till praktik.


Delkurs 2. Idrottspsykologiska forskningsmetoder, 4 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och koncept inom idrottspsykologisk forskning. Under kursen behandlas psykometri, forskningsintervjuer, forskningsetik, forskningsprocessens olika delar samt akademiskt skrivande.

 

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och teorier inom idrottspsykologi med fokus på prestation. Under kursen behandlas känslor, tankar, beteenden, självkännedom, samt olika metoder, med idrottspsykologisk grund, för att förbättra prestation. Studenterna kommer även att öva på att använda samt tolka evidens för prestationspsykologiska metoder.

 

Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom motion- och hälsopsykologi, 8 högskolepoäng
Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska teorier och koncept inom motion och hälsopsykologi. Under kursen behandlas beteendeförändring, samtalsmetodik, hälsans bestämningsfaktorer, motivation, skadepsykologi och andra psykologiska faktorer som kan påverka hälsan. Studenterna kommer även att praktisera hälsoutvecklande samtal.

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska koncept inom ledarskap och grupprocesser. Under kursen behandlas ledarskapsteorier, olika typer av ledarskap, kommunikation, konflikthantering, etik och grupprocesser. Studenterna kommer sedan öva på att översätta teorin till praktik.

Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II, 4 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och koncept inom idrottspsykologisk forskning. Under kursen behandlas psykometri, forskningsintervjuer, forskningsetik, forskningsprocessens olika delar samt akademiskt skrivande.

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande metoder och teorier inom idrottspsykologi med fokus på prestation. Under kursen behandlas känslor, tankar, beteenden, självkännedom, samt olika metoder, med idrottspsykologisk grund, för att förbättra prestation. Studenterna kommer även att öva på att använda samt tolka evidens för prestationspsykologiska metoder.

Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi, 8 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att introducera studenterna till grundläggande idrottspsykologiska teorier och koncept inom motion och hälsopsykologi. Under kursen behandlas beteendeförändring, samtalsmetodik, hälsans bestämningsfaktorer, motivation, skadepsykologi och andra psykologiska faktorer som kan påverka hälsan. Studenterna kommer även att praktisera hälsoutvecklande samtal.

Examinationer och betyg

Fördjupningsarbete inom fysisk aktivitet och psykisk hälsa, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B038)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare

Kommunikation, 3 högskolepoäng (Provkod: B030)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Gruppsykologiska och socialpsykologiska teorier, 3 högskolepoäng (Provkod: B031)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Grupprocesser, 3 högskolepoäng (Provkod: B032)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II

Idrottspsykologiska forskningsmetoder I - Forskningsmetoder och etik, 1 högskolepoäng (Provkod: B033)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Idrottspsykologiska forskningsmetoder II – Psykometri och forskningsintervju, 3 högskolepoäng (Provkod: B034)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi

Evidensbaserad idrottspsykologi - prestationspsykologi, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B035)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Praktiska tillämpningar - prestationspsykologi, 5,5 högskolepoäng (Provkod: B036)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi

Hälsoutvecklande samtal, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B037)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) på hela kursen krävs VG på examinerande kursmoment motsvarande 9 högskolepoäng och minst godkänd (G) på övriga examinerande kursmoment.

Examinationsformer

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare

Kommunikation, 3 högskolepoäng (Provkod: B030)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt muntlig examinationpraktisk examination

Gruppsykologiska och socialpsykologiska teorier, 3 högskolepoäng (Provkod: B031)
Individuell skriftlig tentamen

Grupprocesser, 3 högskolepoäng (Provkod: B032)
Gruppvis skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga examinationer

Delkurs 2. Idrottspsykologiska forskningsmetoder
Idrottspsykologiska forskningsmetoder I - Forskningsmetoder och etik, 1 högskolepoäng (Provkod: B033)Gruppvis muntlig examination

Idrottspsykologiska forskningsmetoder II – Psykometri och forskningsintervju, 3 högskolepoäng (Provkod: B034)
Individuella skriftliga inlämningsuppgifter och praktiska examinationer

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi
Evidensbaserad idrottspsykologi - prestationspsykologi 3,5 högskolepoäng (Provkod: B035)
Gruppvis skriftlig inlämningsuppgift.

Praktiska tillämpningar - prestationspsykologi, 5.5 högskolepoäng (Provkod: B036)
Individuella skriftliga inlämningsuppgifter och praktisk examination

Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom motion- och hälsopsykologi
Hälsoutvecklande samtal, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B037)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt praktisk examination

Fördjupningsarbete inom fysisk aktivitet och psykisk hälsa, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B038)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift samt gruppvis muntlig examination

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

5 högskolepoäng från Idrott, grundkurs inriktning träningslära, 30 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Delkurs 1. Ledarskap, coaching och grupprocesser för tränare, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Lindwall, Magnus, Johnson, Urban, & Rylander, Pär (senaste upplagan)

Gruppdynamik inom idrott – nycklar till världens bästa lag
SISU Idrottsböcker: Stockholm

Thelwell, Richard, Harwood, Christ, & Greenlees, Iain (senaste upplagan)

Psychology of Sports Coaching. Research and practice
Taylor Francis: Milton Park

Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (senaste upplagan). Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. Routledge. *

Referenslitteratur

Beauchamp, Mark. R & Eys, Mark. A (senaste upplagan)
Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology
New York: Routledge

Edler, Karolina, Sjöström, Malin, Gustafsson, Henrik, & Claeson, Andreas (senaste upplagan)
Motiverande samtal – Handbok för coacher och tränare inom idrotten
SISU Idrottsböcker: Stockholm

Wadström, Olle & Ekvall, Daniel (senaste upplagan)
Idrottsglädje prestation utveckling
Psykologinsats

Delkurs 2. Idrottsvetenskaplig metod II, 4 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Backman, J. (senaste upplagan). Rapporter och uppsatser (3.,[rev.] uppl.). Lund: Studentlitteratur.

Lindahl, J., Stenling, A., Lindwall, M., & Colliander, C. (2015). Trends and knowledge base in sport and exercise psychology research: a bibliometric review study. International Review of Sport and Exercise Psychology, 8(1), 71-94.

Taherdoost, H. (2022). Designing a Questionnaire for a Research Paper: A Comprehensive Guide to Design and Develop an Effective Questionnaire. Asian Journal of Managerial Science, 11, 8-16.

Thomas, J. R., Martin, P., Etnier, J., & Silverman, S. J. (senaste upplagan). Research methods in physical activity. Human kinetics.

Delkurs 3. Tillämpad idrottspsykologi – med fördjupning inom prestationspsykologi, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Wadström, Olle & Ekvall, Daniel (senaste upplagan)
Idrottsglädje prestation utveckling
Psykologinsats *

Henriksen, K., Hansen, J., & Larsen, C. H. (senaste upplagan). Mindfulness and acceptance in sport: How to help athletes perform and thrive under pressure. Routledge.

Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (senaste upplagan). Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. Routledge. *

Delkurs 4. Tillämpad idrottspsykologi med fördjupning inom motions- och hälsopsykologi, 8 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Edler, Karolina, Sjöström, Malin, Gustafsson, Henrik, & Claeson, Andreas (senaste upplagan) Motiverande samtal – Handbok för coacher och tränare inom idrotten

SISU Idrottsböcker: Stockholm

Faskunger, Johan, & Nylund, Kamilla (senaste upplagan)
Motivation för motion. Hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet
SISU idrottsböcker, Stockholm

Tod, D., Hodge, K., & Krane, V. (senaste upplagan). Routledge handbook of applied sport psychology: A comprehensive guide for students and practitioners. Routledge. *

Referenslitteratur

Faskunger, J. (senaste upplagan). Fysisk aktivitet och folkhälsa. Studentlitteratur AB.

Miller, William R. & Rollnick, Stephen (senaste upplagan)
Motiverande samtal: Att hjälpa människor till förändring
Natur Kultur Akademisk

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

  • Viss litteratur används inte i sin helhet.
  • För återkommande litteratur i kursen används * för återkommande litteratur i programmet används **
  • Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
  • När litteratur finns i flera upplagor fungerar oftast även äldre versioner. Mer info erhålls vid kursstart.