Kursplan
Idrott, Tränarskap med inriktning mot fotboll, 30 högskolepoäng
Coaching in Soccer, 30 Credits
Kurskod: | ID019G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2019-09-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2017-11-14 | Litteraturlista fastställd: | 2019-09-13 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Den studerande ska vid avslutad kurs kunna
Delkurs 1: Idrottsvetenskap-ledarskap i fotboll med inriktning barn och ungdom, 7,5 hp
Sport Science - leadarship in soccer with a focus on children and youth, 7.5 credits
- diskutera och reflektera kring barns och ungdomars utveckling i och genom idrotten,
- förstå hur psykologiska, sociala, och motoriska faktorer i barns och ungdomars utveckling påverkar ledarskapet,
- utveckla och reflektera över en personlig ledarfilosofi,
- tillämpa metoder utifrån barns och ungdomars utvecklingsnivå i fotbollsmässig praktik,
- diskutera och reflektera om problematiken kring genus-, etnicitets- och mångfaldighetsfrågor,
Delkurs 2: Idrottsvetenskap - inriktning mot lärande och coaching inom fotboll, 7,5 hp
Sport didactics with focus on soccer I, 7.5 credits
- redogöra för relevanta pedagogiska, psykologiska och psykosociala begrepp relaterat till träning och ledarskap,
- förstå hur individer i grupper utvecklas, interagerar och hur en god motivations- och prestationsmiljö byggs upp,
- kunna tillämpa vetenskapliga teorier i tillämpningssituationer avseende motorisk/teknisk träning och spelförståelse,
Delkurs 3 Fotbollens Träningslära, 7,5 hp
Exercise training in soccer 7.5 credits
- kunna förstå och integrera grundläggande kunskaper inom arbetsfysiologi, nutrition, fotbollens arbetskrav och medicinska riskfaktorer till ett helhetsperspektiv kring planering av träning och återhämtning.
- kunna genomföra relvanta arbetsfysiologiska tester som är anpassade till fotboll
Delkurs 4: Idrottsdidaktik med inriktning fotboll, 7,5 hp
Sport didactics with focus on soccer, 7.5 credits
- planera, organisera, leda och motivera verksamhet inom fotboll på ett professionellt sätt,
- utveckla en ledarfilosofi som vägledning för sitt eget ledarskap,
- visa färdigheter vad gäller inlärning i praktiska tillämpningssituationer exempelvis motorisk/teknisk träning och spelförståelse.
Kursens huvudsakliga innehåll
Ledarskap i fotboll med inriktning barn och ungdom, 7,5 högskolepoäng
- olika perspektiv på ledarskap samt barns och ungdomars utveckling genom idrott,
- kognitiv, emotionell, social och motorisk utveckling,
- föräldrainvolvering och kamratrelationer påverkar barns idrottande och relationen till träning och tränare,
- problematik kring avhopp från idrotten,
- barns och ungdomars idrottande ur ett ledar- och tränarperspektiv.
Coaching och ledarskap inom fotboll, 7,5 högskolepoäng
- grundläggande idrottsvetenskapliga begrepp, teorier, metoder och problemställningar,
- granska det egna ledarskapet utifrån teorier och forskning om coaching, lärande/träning,
- kommunikation och psykologiska förberedelser,
- teoribildning kring gruppdynamik, grupprocesser motivations- och prestationspsykologi,
- praktiska tillämpade moment.
Träningslära med inriktning fotboll, 7,5 högskolepoäng
- arbetsfysiologiska grundbegrepp med inriktning mot träning av uthållighet, snabbhet, styrka och prestation,
- fotbollsspecifika träningsmetoder för uthållighet, snabbhet, funktionell styrka och prestation fokuseras.
- nutrition för fotbollsspelare
- fotbollsmedicin
- individanpassning utifrån ett helhetsperspektiv, inklusive fotbollsfilosofi, spelposition, situation och kapacitetsprofil,
- planering av träning och återhämtning ur ett helhetsperspektiv
Idrottsdidaktik med inriktning fotboll, 7,5 högskolepoäng
- didaktiska kunskaper inom lagbollspel med inriktning mot fotboll,
- metoder och praktiskt ledarskap,
- specialförbundets teoretiska och praktiska uppläggning och utbildningskrav.
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och gruppövningar.
Praktiska tillämpningar förekommer inom alla moment. Praktiska tillämpningar förekommer inom samtliga moment och är den huvudsakliga undervisningsformen under delkurs 4. Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Ledarskap i fotboll med inriktning barn och ungdom
Ledarskap i fotboll med inriktning barn och ungdom, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift.
Coaching och ledarskap inom fotboll
Coaching och ledarskap inom fotboll, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom skriftlig inlämningsuppgift.
Träningslära med inriktning fotboll
Träningslära med inriktning fotboll, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom skriftlig salstentamen.
Idrottsdidaktik med inriktning fotboll
Idrottsdidaktik med inriktning fotboll, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Examination sker genom praktisk examination och skriftlig inlämningsuppgift.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Ledarskap i fotboll med inriktning barn och ungdom
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Coaching och ledarskap inom fotboll
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Träningslära med inriktning fotboll
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Idrottsdidaktik med inriktning fotboll
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Betyg på hel kurs
För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs (VG) på minst 15 högskolepoäng.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ledarskap i fotboll med inriktning barn och ungdom, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Annerstedt, C. (2006).
Framgångsrikt ledarskap inom elitidrott.
Göteborg: Göteborgs Universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Idrottsvetenskapliga rapporter. 2006:03. sidor: 1-127
Stratton, G., Reilly, T., Williams A. M., & Richardson, D. (2004).
Youth Soccer. From science to performance.
Routledge. Sidor 1-216
Ståhl, M., m.fl. (2018).
Idrottens ledarskap.
Sisu idrottsböcker
Wagnsson, S. (2009).
Föreningsidrott som socialisationsmiljö: En studie av idrottens betydelse för barn och ungdomars psykosociala utveckling.
Karlstad:Karlstad University studies 2009:53. sidor: 1-243
Coaching och ledarskap inom fotboll, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Annerstedt, C. (2006).
Framgångsrikt ledarskap inom elitidrott.
Göteborg: Göteborgs Universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Idrottsvetenskapliga rapporter. 2006:03. sidor: 1-127
Edler, K., Sjöström, M., Gustafsson, H. och Claeson, A. (2015).
Motiverande samtal - Handbok för coacher och tränare inom idrotten.
Stockholm: Sisu idrottsböcker.
Lindvall, M., Johnson, U., & Rylander, P. (2016)
Gruppdynamik inom idrotten. Nycklar till världens bästa lag.
SISU Idrottsböcker. sidor: 1-309
Ståhl, M., m.fl. (2018).
Idrottens ledarskap.
Sisu idrottsböcker
Träningslära med inriktning fotboll, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore. (2011)
Träningslära för idrotterna
SISU idrottsböcker, 368 sidor.
Jan Van Winckel; David Tenney; Werner Helsen; Kenny McMillan; Jean-Pierre Meert; Paul Bradley (2014)
Fitness in Soccer: The science and practical application
Manipal Technologies Ltd. India. E-bok.
Idrottsdidaktik med inriktning fotboll, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Annerstedt, C. (2006).
Framgångsrikt ledarskap inom elitidrott
Göteborg: Göteborgs Universitet: Institutionen för pedagogik och didaktik. Idrottsvetenskapliga rapporter. 2006:03. sidor: 1-127
Edler, K., Sjöström, M., Gustafsson, H. och Claeson, A. (2015).
Motiverande samtal - Handbok för coacher och tränare inom idrotten
Stockholm: Sisu idrottsböcker.
Stratton, G., Reilly, T., Williams A. M., & Richardson, D. (2004).
Youth Soccer. From science to performance
Routledge. Sidor 1-216
Obligatorisk litteratur
Svenska Fotbollförbundet Tränarutbildning C.
Sisu idrottsböcker
Svenska Fotbollförbundets Tränarutbildning A Ungdom.
Sisu idrottsböcker
Svenska Fotbollförbundets Tränarutbildning B Ungdom.
Sisu idrottsböcker
Svenska Fotbollförbundets Tränarutbildning UEFA B.
Sisu idrottsböcker
Svenska Fotbollförbundets Spelarutbildningsplan.
Sisu idrottsböcker
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Aktuella vetenskapliga artiklar tillkommer.