Kursplan

Idrott och hälsa Ia, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng

Physical Education and Health, with a Specialisation in Upper Secondary School, 30 Credits

Kurskod: ID020G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2023-09-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-02-27 Litteraturlista fastställd: 2023-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2024 Revision: 4

Mål

Idrott och hälsas didaktik I, 15 högskolepoäng
Teaching and Learning in Physical Education and Health, 15 Credits

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• redogöra för skolämnet idrott och hälsas innehåll utifrån dagens styrdokument
• analysera skolämnet idrott och hälsas historiska utveckling i relation till dagens kursplaner
• redogöra för huvuddragen i barns fysiska och motoriska utveckling samt leken och den fysiska aktivitetens betydelse för utveckling och lärande
• redogöra för och exemplifiera relationen mellan kropp, individ och samhälle utifrån några teoretiska perspektiv
• identifiera utmaningar med koppling till kropp, kroppslighet och kroppsideal i idrott och hälsa och ge underbyggda förslag på hur utmaningarna kan hanteras
• förklara skillnader i värden mellan olika idrottsliga praktiker och verksamhetsformer
• planera och genomföra undervisning som utvecklar rörelseförmåga hos elever samt reflektera över didaktiska val i relation till aktuella styrdokument
• visa förmåga att undervisa och utföra moment i vinterfriluftsliv såsom skridskoåkning och skidåkning
• visa förmåga att undervisa och utföra moment i gymnastik, dans och bollspel
• uttrycka sina kunskaper muntligt och skriftligt på ett i huvudsak korrekt och tydligt sätt

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng
Placement Studies 2, 7,5 Credits

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

• genomföra undervisning med olika elevgrupper och innehåll
• planera och genomföra undervisning utifrån olika syften med stöd av handledaren
• värdera didaktiska val utifrån deras konsekvenser för undervisningen
• göra grundläggande reflektioner över undervisningen utifrån erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningen.
• visa ett professionellt förhållningssätt gentemot elever, lärare och vårdnadshavare

Friluftsliv, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education and Recreation, 7,5 Credits

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

• beskriva naturkontaktens och friluftslivets roll i dagens samhälle samt allemansrätten och dess tillämpningar
• redogöra för friluftslivets möjligheter att utveckla människors hälsa.
• visa förmåga att undervisa och utföra moment i friluftsliv och orientering
• använda friluftsliv som en utgångspunkt för att utveckla människors relation till naturen
• utföra HLR samt första hjälpen i samband med skador och nödsituationer
• kritiskt beakta olika säkerhetsaspekter i samband med friluftsliv

Innehåll

Idrott och hälsas didaktik I, 15 högskolepoäng

Delkursen syftar till att ge en introduktion i idrott och hälsas didaktik och samhällsvetenskapliga perspektiv på kropp. Med utgångspunkt i aktuella styrdokument och ämnets historiska utveckling diskuteras idrott och hälsas innehåll och centrala utmaningar. I delkursen behandlas barns fysiska och motoriska utveckling samt undervisning mot barn i grundskolan. Under delkursen får den studerande reflektera kring didaktiska val vid planering och genomförande av undervisning som utvecklar allsidig rörelseförmåga. Delkursen behandlar vinterfriluftsliv med rörelseaktiviteter såsom skidor och skridskor och den studerande får också möta grunderna i dans, gymnastik och bollspel. I delkursen behandlas vidare relationen mellan kropp, individ och samhälle samt hur samtidens kroppsideal påverkar människors hälsa och hur dessa utmaningar kan hanteras inom idrott och hälsa.

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng

Den verksamhetsförlagda utbildningen syftar till att studenten ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att planera, genomföra och reflektera kring undervisning i ämnet idrott och hälsa.

Friluftsliv, 7,5 högskolepoäng

Kursen syftar till att ge dig som student kunskap om relationen mellan natur, hälsa och miljö samt även olika perspektiv på friluftsliv, bland annat ett didaktiskt. Du kommer att få träna på, och tillämpa olika friluftstekniker och under delkursens gång får du även möta grunderna i orientering. I kursen ingår dessutom utbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning samt en kanottur.

Examinationer och betyg

Idrott och hälsas didaktik I

Idrott och hälsas didaktik I, 4 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Idrott, kropp och samhälle, 3 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planering och genomförande av undervisning, 2 högskolepoäng (Provkod: B003)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Vinterfriluftsliv, 3 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förmåga att utföra och undervisa - Dans, 1 högskolepoäng (Provkod: B005)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förmåga att utföra och undervisa - Gymnastik, 1 högskolepoäng (Provkod: B006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förmåga att utföra och undervisa – bollspel, 1 högskolepoäng (Provkod: B007)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Verksamhetsförlagd utbildning 2

VFU 2 - Skriftlig uppgift, 3 högskolepoäng (Provkod: A009)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

VFU 2, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A010)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

VFU 2 - Förberedelser och uppföljning (Provkod: A011)
Som betyg används Deltagit (DT).

Friluftsliv

Friluftsliv, 3 högskolepoäng (Provkod: B013)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kanottur, 3 högskolepoäng (Provkod: B014)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förmåga att utföra och undervisa - Orientering, 1 högskolepoäng (Provkod: B015)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Friluftslivstekniker, 0,5 högskolepoäng (Provkod: B016)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

Betyg på helkurs
För betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs Väl godkänd på minst 14 högskolepoäng.

Examinationsformer

Idrott och hälsas didaktik I

• B001, Skriftlig tentamen. Momentansvarig lärare får medge komplettering/revidering för betyget G. I händelse av att examinationen, efter komplettering/revidering, erhåller betyget U, får studenten en ny uppgift.

• B002, Skriftlig tentamen.

• B003, Praktisk examination samt tillhörande skriftlig uppgift och obligatoriska moment
Omexamination sker senast inom kursens tidsram innevarande termin.

• B004, Praktisk examination i vinterfriluftsliv. Obligatoriska och individuellt utförda moment i vinterfriluftsliv samt tillhörande uppgift.

• B005, Praktisk examination. Obligatoriska och individuellt utförda moment.

• B006, Praktisk examination. Obligatoriska och individuellt utförda moment.

• B007, Praktisk examination. Obligatoriska och individuellt utförda moment.

VFU

• A009, Skriftlig uppgift.
• A010, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Student som påbörjar men inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
• A011, Deltagande i seminarier. Då flera studenter är berörda sker nytt lektionstillfälle inom 5 veckor efter ordinarie tillfälle annars sker ersättningsuppgift efter anvisningar från ansvarig lärare.

Friluftsliv

• B013, Skriftlig tentamen.
• B014, Planerad och genomförd kanottur med tillhörande seminarier.
• B015, Praktisk examination. Individuella praktiska moment.
• B016, Praktisk examination. Obligatoriska och individuellt utförda moment.

För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Verksamhetsförlagd utbildning 1 I, 4,5 högskolepoäng från Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Övriga föreskrifter

VFU görs i de kommuner där Örebro universitet har slutit avtal om samverkan. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Innan påbörjad VFU ska utdrag ur belastningsregistret överlämnas till rektor eller motsvarande vid
den skola där den studerande har sin VFU.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en handlingsplan upprättas i enlighet med gällande riktlinjer för åtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning, där det framgår vad som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle. Innan åtgärderna i handlingsplanen är uppfyllda ska studenten inte placeras på ny VFU.
En student som påbörjar och inte, utan särskilda skäl, fullföljer VFU ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.

För verksamhetsförlagd utbildning inom lärarprogrammet 180-330 högskolepoäng har den studerande rätt till endast en förnyad prövning (Dnr ORU 2018/01721). Vid ej godkänd VFU ska handläggningen av studentens rätt till förnyad VFU handläggas i enlighet med Samverkansdokumentet bilaga 5. Begränsning av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning. Riktlinjer för stödåtgärder. https://vfu.oru.se/lp/

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med skolhuvudmän i regionen (Dnr CF 59-214/2010). Avtalen innebär att VFU ska göras inom skolhuvudmännens ansvarsområde. Den studerande anmäler önskemål om VFU-placering genom Lärarutbildningsverktyget (LUV), som nås via https://vfu.oru.se/. För att kunna anmäla önskemål om VFU-placering måste den studerande använda den e-postadress som tilldelats av universitetet. Örebro universitet beslutar om slutlig VFU-placering utifrån anmälda önskemål. Beslutet kan avvika från önskemålen.

Den studerande, som är antagen på lärarprogrammet, ska anmäla önskemål inom (alternativt : förskola, förskoleklass, grundskolans årskurs 1-3, grundskolans årskurs 4-6, fritidshem, grundskolans årskurs 7-9, gymnasieskolan)
Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för en arbetsvecka enligt lärares arbetstidsavtal.

Kostnader i samband med resa och boende vid vinterutbildning tillkommer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Litteratur och övriga lärresurser

Idrott och hälsas didaktik I, 15 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Engdahl, Christopher, Heikkinen, Satu & Arvidson, Markus (red.) (Senaste upplagan)
Hur kan vi förstå rörelse?
Stockholm: Liber

Engström, Lars-Magnus (Senaste upplagan)
Smak för motion
Stockholm: Stockholms universitets förlag

Ericsson, Ingegerd (Senaste upplagan)
Rör dig - Lär dig, Motorik och inlärning
Farsta: SISU Idrottsböcker

Huitfeldt, Åke, Bergström, Mike, Tärnklev, Conny, Huitfeldt, Susanne & Ågren, Åsa (2010)
Rörelse & Idrott
Stockholm: Liber

Larsson, Håkan (Senaste upplagan)
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon
Stockholm: Liber

Redelius, Karin, Quennerstedt, Mikael & Öhman, Marie (2015)
Communicating aims and learning goals in physical education: part of a subject for learning?
Sport, Education and Society, DOI: 10.1080/13573322.2014.987745

Lundvall, Suzanne (red.) (Senaste upplagan)
Boll och bollspel i skolan: lek, lärande och rörelse
Stockholm: Liber

Oliver, K. & Kirk, David (Senaste upplagan)
Girls, Gender and Physical Education: An Activist Approach
London/New York: Routledge

Öhman, Marie (2007)
Kropp och makt i rörelse
Örebro: Studies in Sociology, 9

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Svenska skidförbundet, https://www.skidor.com.
Vetenskaplig och annan litteratur tillkommer.

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 7,5 högskolepoäng

Referenslitteratur

Kurslitteraturen från Idrott och hälsas didaktik I.

Friluftsliv, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (Senaste upplagan)
Friluftslivets pedagogik – En miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet.
Stockholm: Liber

Mårtensson, Fredrika, Lisberg Jensen, Ebba, Söderström, Margareta & Öhman, Johan (2011)
Den nyttiga utevistelsen, forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang, rapport 6407
Stockholm: Naturvårdsverket

Svenska orienteringsförbundet (Senaste upplagan)
Orientera i skolan
SISU idrottsböcker

Det är möjligt att upp till 100 sidor text kan adderas till ovanstående som studenterna i så fall tillhandahålls.