Kursplan

Idrott, Sport management i praktiken, 30 högskolepoäng

Sport Science, Sport Management in Practice, 30 Credits

Kurskod: ID032G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2021-09-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-15 Litteraturlista fastställd: 2021-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursen är indelad i fem delkurser.

Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 5 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

• jämföra två olika idrottsverksamheter (i bemärkelsen vilken form av idrott som ligger till grund för verksamheten) med avseende på deras organisation och dagliga verksamhet,
• identifiera och kommunicera centrala aspekter inom planering, organisering, ledning och utveckling av idrottsverksamheter, och
• utifrån erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningen reflektera över och kommunicera sitt eget kunskapsbehov.

Delkurs 2. Introduktion till företagsekonomi för sport managers, 3 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

• beskriva, förklara och använda grundläggande koncept inom företagsekonomi med relevans för sport management, och
• utifrån teoretiska koncept inom företagsekonomi diskutera och reflektera över relationen mellan idrott och företagsverksamhet.

Delkurs 3. Marknadsföring, 6 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

• förklara grundläggande begrepp och deras historiska utveckling inom marknadsföringsområdet,
• identifiera och analysera företagsekonomiska målsättningar, problem och möjligheter utifrån en helhetsförståelse av ämnet, och
• relatera olika företagsekonomiska funktioner till ett hållbart samhälle.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
• analysera och diskutera företaget/organisationen som ett exempel på en problemställning
• söka och sammanställa information på ett systematiskt och källkritiskt sätt,
• kommunicera, leverera och presentera självständigt arbete i olika former, och
• tillämpa vetenskapliga modeller, metoder och verktyg inom delämnesområdet marknadsföring.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

• värdera företagsekonomiska mål, möjligheter och problem i relation till hållbarhet ur ett omvärlds- och samhällsperspektiv.

Delkurs 4. Organisation, 6 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

• förklara grundläggande begrepp och deras historiska utveckling inom organisationsområdet,
• identifiera och analysera företagsekonomiska målsättningar, problem och möjligheter utifrån en helhetsförståelse av ämnet, och
• relatera olika företagsekonomiska funktioner till ett hållbart samhälle.

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

• analysera och diskutera företaget/organisationen som ett exempel på en problemställning,
• söka och sammanställa information på ett systematiskt och källkritiskt sätt,
• kommunicera, leverera och presentera självständigt arbete i olika former, och
• tillämpa vetenskapliga modeller, metoder och verktyg inom delämnesområdet organisation.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

• värdera företagsekonomiska mål, möjligheter och problem i relation till hållbarhet ur ett omvärlds- och samhällsperspektiv.

Delkurs 5. Hållbar sport management, 10 högskolepoäng

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

• redogöra för begreppet hållbarhet och ge exempel på vad hållbar sport management kan innebära,
• utifrån en vetenskaplig process för hållbar utveckling hantera olika ohållbara fall eller dilemman som en sport manager kan ställas inför,
• syntetisera och presentera vetenskaplig litteratur, och
• redogöra för och jämföra olika datainsamlingsmetoder.

Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning I, 5 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att studenterna ska få en inblick i vad sport management kan innebära i praktiken i olika former av organisationer, föreningar, myndigheter och företag där idrott i vid bemärkelse ligger till grund för verksamheten. För att få en förståelse för olika former av idrottsverksamheter ska studenterna vara ute i två verksamheter som skiljer sig ifrån varandra i bemärkelsen vilken form av idrott (elit-, bredd-, ungdoms-, tävlings-, motions-, upplevelse- och så vidare) som ligger till grund för verksamheten.

Kursen sträcker sig över hela terminen och är utformad på det sätt att studenterna är ute på sina två VFU-platser motsvarande cirka 60 timmar per plats. Mer precis när studenterna är ute på sina VFU-platser bestäms i samråd med den specifika VFU-platsen.

Inom ramen för kursen sker den andra terminens portfolioarbete. I relation till VFU:n ska studenterna reflektera över innehållet i de delkurser som löper parallellt med VFU:n, vad de lärt sig samt sitt eget kunskapsbehov. Studenterna ska också fortsätta arbetet med att utveckla sin sport managementfilosofi.

Delkurs 2. Introduktion till företagsekonomi för sport managers, 3 högskolepoäng

Företagandets problem och möjligheter analyseras, diskuteras och värderas utifrån ett sport managementperspektiv med hjälp av grundläggande vetenskapliga begrepp av betydelse för ämnet företagsekonomi.

Delkurs 3. Marknadsföring, 6 högskolepoäng

Delkursen handlar om hur företag agerar på varu- och tjänstemarknader för att skapa värde tillsammans med kunder och leverantörer. Den behandlar även hur företag organiserar sina aktiviteter för att skaffa kunskap om och etablera eller upprätthålla lönsamma relationer med externa aktörer. Företagets marknadsföringsaktiviteter är nära sammankopplade till företagets strategi, därför ges inledningsvis en introduktion till grundläggande begrepp och modeller inom strategiområdet.

Delkurs 4. Organisation, 6 högskolepoäng

Företagets/organisationens verksamhet behöver struktur, mål och samordning av olika slags processer. I delkursen behandlas olika begrepp och modeller för intern organisering.

Delkurs 5. Hållbar sport management, 10 högskolepoäng

Syftet med delkursen är att ge studenterna förmåga att utifrån ett hållbarhetsvetenskapligt perspektiv hantera ohållbara fall eller dilemman som kan uppstå inom idrott och som kan påverka idrottsorganisationer av olika slag. Under kursens första del introduceras studenterna till det hållbarhetsvetenskapliga perspektivet, vilket ligger till grund för Förenta Nationernas (FN) Agenda 2030 och de 17 globala målen för hållbar utveckling. Som del av introduktionen behandlas även de etiska dimensioner som det hållbarhetsvetenskapliga perspektivet innefattar. Under kursens andra del arbetar studenterna med autentiska ohållbara fall från idrottsverksamheter av olika slag. Studenterna ska 1) förstå fallen från olika intressenters perspektiv; 2) analysera dem utifrån olika vetenskapliga perspektiv; 3) utveckla en strategi för att hantera fallen; samt 4) överväga vilka konsekvenser hanterandet av fallen kan få.

Delkursen innefattar även progression i studenternas vetenskapliga skolning. Under kursens andra del får studenterna utveckla sin förmåga att söka och tolka litteratur från olika vetenskapliga discipliner och de får möjlighet att syntetisera den kunskap de finner för att förstå de ohållbara fall de arbetar med. I samband med att studenterna ska inhämta olika intressenters perspektiv på fallen introduceras de även till och får testa på olika vetenskapliga datainsamlingsmetoder.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, självstudier och verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen baseras i stor utsträckning på casemetodik.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Delkurs 1. Verksamhetsförlagd utbildning I

Jämförelse av idrottsverksamheter, 2 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell muntlig redovisning.

Centrala aspekter inom sport management, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppvis skriftlig uppgift. Vid betyget Underkänt har studenterna möjlighet att göra en komplettering för betyget Godkänd istället för att göra en omexamination. Kompletteringen ska göras utifrån bedömande lärares instruktioner och ska lämnas in inom en vecka efter att betyget Underkänd erhållits.

Portfolio, 1 högskolepoäng (Provkod: A003)
Individuell skriftlig uppgift med tillhörande muntlig redovisning. Vid betyget Underkänt har studenten möjlighet att göra en komplettering för betyget Godkänd istället för att göra en omexamination. Kompletteringen ska göras utifrån bedömande lärares instruktioner och ska lämnas in inom en vecka efter att betyget Underkänd erhållits.

Delkurs 2. Introduktion till företagsekonomi för sport managers

Analys av ett idrottsevenemang eller en klubb/förening, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell skriftlig uppgift.

Budgetering, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A005)
Gruppvis skriftlig uppgift med tillhörande muntlig redovisning och opponering av en annan grupp.

Delkurs 3. Marknadsföring

Marknadsföring, Skriftlig tentamen, 3 högskolepoäng (Provkod: A006)
Individuell skriftlig salstentamen.

Marknadsföring, Inlämningsuppgift, 3 högskolepoäng (Provkod: A007)
Gruppuppgift som redovisas skriftligt samt presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.

Delkurs 4. Organisation

Organisation, Inlämningsuppgift 1, 1 högskolepoäng (Provkod: A008)
Individuell skriftlig uppgift som presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.

Organisation, Skriftlig tentamen, 2 högskolepoäng (Provkod: A009)
Individuell skriftlig salstentamen.

Organisation, Inlämningsuppgift 2, 3 högskolepoäng (Provkod: A010)
Gruppuppgift som redovisas skriftligt samt presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.

Delkurs 5. Hållbar sport management

Bedömning av ett ohållbart fall, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A011)
Gruppvis muntlig redovisning.

Syntes av vetenskaplig kunskap, 2,5 högskolepoäng (Provkod: A012)
Individuell skriftlig uppgift med tillhörande muntlig redovisning. Vid betyget Underkänt har studenten möjlighet att göra en komplettering för betyget Godkänd istället för att göra en omexamination. Kompletteringen ska göras utifrån bedömande lärares instruktioner och ska lämnas in inom en vecka efter att betyget Underkänd erhållits.

Fallprotokoll, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A013)
Gruppvis skriftlig uppgift med tillhörande muntlig redovisning. Vid betyget Underkänt har studenterna möjlighet att göra en komplettering för betyget Godkänd istället för att göra en omexamination. Kompletteringen ska göras utifrån bedömande lärares instruktioner och ska lämnas in inom en vecka efter att betyget Underkänd erhållits.

Redogörelse för och jämförelse av datainsamlingsmetoder, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A014)
Individuell skriftlig hemtentamen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Jämförelse av idrottsverksamheter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Centrala aspekter inom sport management
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Portfolio
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Analys av ett idrottsevenemang eller en klubb/förening
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Budgetering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Marknadsföring, Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Marknadsföring, Inlämningsuppgift
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Organisation, Inlämningsuppgift 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Organisation, Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Organisation, Inlämningsuppgift 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Bedömning av ett ohållbart fall
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Syntes av vetenskaplig kunskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fallprotokoll
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Redogörelse för och jämförelse av datainsamlingsmetoder
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen, krävs VG på minst 14 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

7,5 högskolepoäng från Idrott, Introduktion till sport management, 30 högskolepoäng

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen innefattar verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Utifrån de VFU-platser som är tillgängliga får studenten lämna önskemål om i vilken verksamhet den vill bli placerad, men det är kursansvarig som bestämmer över placeringen. Den verksamhetsförlagda utbildningen fullgörs inom ramen för den aktuella verksamhetens tider, vilket kan innebära att VFU kan bedrivas även under kvällstid och/eller helger. Om det under VFU:n ingår arbete med barn ska utdrag ur belastningsregistret visas upp för kursansvarig och aktuell verksamhet innan VFU får påbörjas.

Vid frånvaro i samband med VFU ska studenten fullgöra denna vid lämpligt tillfälle. Omfattning och tidpunkt för detta bestäms i samråd med kursansvarig och/eller examinator, samt aktuell verksamhet.

Examinator har rätt att besluta om att underkänna en student under pågående VFU i de fall studenten uppvisar sådana brister avseende kunskap, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under placeringen kan komma att skada verksamheten eller någon person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin VFU i förtid och får betyget underkänt. I de fall detta inträffar ska vidarehanteringen följa aktuella riktlinjer om stödåtgärder vid problem under verksamhetsförlagd utbildning.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 2. Introduktion till företagsekonomi för sport managers, 3 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Emery, Paul (2011)
The sports management toolkit
New York: Routledge, 272 sidor

Fetchko, Michael, Roy, Donald & Clow, Kenneth (Senaste upplagan)
Sports marketing
USA: Routledge, 446 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Företagsekonomi och sport management - litteratur och artiklar max ca 100 sidor, kan tillkomma ytterligare litteratur. Max 200 sidor.

Delkurs 3. Marknadsföring, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Axelsson, Björn & Henrik Agndal (Senaste upplagan)
Professionell marknadsföring
Lund: Studentlitteratur, 603 sidor

Tillhandahålles av institutionen (Senaste versionen)
Strategi
[Kompendium]

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Värdeskapande marknadskommunikation - litteratur och artiklar max ca 100 sidor, kan tillkomma ytterligare litteratur. Max 200 sidor.

Delkurs 4. Organisation, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Börjesson, Mats & Rehn, Alf Senaste upplagan
Makt
Malmö: Liber, 128 sidor

Lindkvist, Lars, Bakka, Jörgen F & Fivelsdal, Egil (Senaste upplagan)
Organisationsteori
Stockholm: Liber, 344 sidor

Delkurs 5. Hållbar sport management, 10 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Barker-Ruchti, Natalie & Barker, Dean (red.) (2017)
Sustainability in high performance sport
London: Routledge, 128 sidor

Millington, Rob & Darnell, Simon (red.) (2019)
Sport, development and environmental sustainability
London: Routledge, 214 sidor

Salcines, Jean Luis Paramio, Babiak, Kathy, & Walters, Geoff. (red.) (2013)
Routledge handbook of sport and corporate social responsibility
London: Routledge, 384 sidor

Skinner, James, Edwards, Allan, & Corbett, Ben (2014)
Research methods for sport management
London: Routledge, 378 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer.

Viss litteratur används inte i sin helhet.

Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om senare upplaga än den angivna finns, används denna.