Kursplan

Dans och rörelse för lärare, med inriktning mot skolans äldre åldrar, 7,5 högskolepoäng

Dance and Movement for Teachers, with a Specialisation in Teaching Grades 7 to Upper Secondary School, 7,5 Credits

Kurskod: ID037G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Idrott Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-09-06
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2021-02-16 Litteraturlista fastställd: 2022-09-06
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs:
- kunna undervisa i och om några utvalda former av dans och rörelse
- kunna använda dans och rörelse som ett redskap för att nå målen i ämnet Idrott och hälsa
- ha en förståelse för och kunna redogöra för hur rörelse- och dansdidaktik kan användas inom ramen för styrdokumenten i Idrott och hälsa

Delkurs 1: Rörelse, musik och dansteknik, 3,5hp

Den studerande ska efter avslutad delkurs:

- förstå musikens uppbyggnad i enkla drag samt förhålla sig till rytm och puls i relation till dans och rörelse
- få fördjupade kunskaper inom några grundläggande, traditionella och moderna, dansstilar utvalda av kursansvarig

Delkurs 2: Planering och genomförande av rörelse- och dansmoment, 4hp

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:

- planera och undervisa dansdidaktiska moment
- redogöra för och motivera val av dansdidaktiska arbetssätt
- diskutera olika sätt att förstå och förhålla sig till ungdomskultur, identitet och digitala medier utifrån rörelse och dans

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar dans och rörelse i förhållande till skolundervisningen i grundskolans åk 7-9 samt Idrott och hälsa 1 & 2 på gymnasienivå. Med en ingång i rytmik och rörelse får studenten undervisning i olika dansformer som ett pedagogiskt redskap för att sedan kunna använda dessa som en inspirations- och övningsbank till planering av lektioner inom skolans regi. Kursen går igenom olika kroppsliga rörelseformer, enklare musikbegrepp som puls och rytm samt dansdidaktiska arbetssätt inklusive planering och uppföljning.

Delkurs 1: Rörelse, musik och dansteknik, 3,5 högskolepoäng

Delkurs 1 behandlar musikens förhållande till dans. I enkla drag får studenten kännedom om musikens uppbyggnad samt hur puls och rytm används i dans. Delkurs 1 har huvudfokus kring några utvalda moderna och traditionella dansstilar som blandas med rörelse inspirerad av dans.

Delkurs 2: Planering och genomförande av rörelse- och dansmoment, 4 högskolepoäng

Delkurs 2 går igenom hur studenten kan planera och genomföra rörelse- respektive dansmoment. Studenten får redskap kring hur lektionsplanering och undervisning kan se ut. Delkursen behandlar också ungdomskultur och identitet genom digitala medier i förhållande till samt med utgångspunkt i rörelse och dans.

Studieformer

Undervisningen består av praktiska moment i form av danslektioner, seminarier och
litteraturstudier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Delkurs 1: Rörelse, musik och dansteknik

Rörelse och musik, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntlig och praktisk gruppredovisning.

Dansteknik, 2 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell praktisk redovisning.

Delkurs 2: Planering och genomförande av rörelse- och dansmoment

Genomförande av rörelse- och dansmoment, 2 högskolepoäng (Provkod: A005)
Individuell praktisk examination.

Planering och genomförande av rörelse- och dansmoment, 2 högskolepoäng (Provkod: A006)
Skriftlig individuell inlämning.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Vid betyget Underkänt har studenterna möjlighet att göra en komplettering för betyget Godkänd istället för att göra en omexamination. Kompletteringen ska göras utifrån bedömande lärares instruktioner och ska lämnas in inom en vecka efter att betyget Underkänd erhållits. I händelse av att examinationen efter kompletteringen fortfarande bedöms som Underkänd, måste studenterna vänta till nästa examinationstillfälle med att lämna in uppgiften.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Rörelse och musik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Dansteknik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Genomförande av rörelse- och dansmoment
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planering och genomförande av rörelse- och dansmoment
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Väl Godkänd (VG) på hela kursen krävs betyget VG på Genomförande av rörelse- och dansmoment, betyget VG på Planering av rörelse- och dansmoment samt betyget Godkänt på Rörelse och musik och betyget G på Dansteknik.

Särskild behörighet och andra villkor

30 hp inom Idrott eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med föreliggande kursplan anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Mattsson, Torun (2016).
Expressiva dansuppdrag : utmanande läruppgifter i ämnet idrott och hälsa.
Malmö: Bokförlaget idrottsforum.org
(Första upplagan, Diss. Malmö : Malmö högskola, Antal sidor: 312)

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Utöver obligatorisk litteratur tillkommer artiklar och kompendier om cirka 200 sidor som delas ut av kursansvarig.