Kursplan

Idrott och hälsa för lärare 4-6 (1-30). Ingår i Lärarlyftet, 30 högskolepoäng

Physical Education and Health, with a Specialization in Compulsory School Grades 4-6, 30 Credits

Kurskod: ID409U Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-03-08
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-08-26 Litteraturlista fastställd: 2022-03-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- med utgångspunkt i styrdokument och aktuell forskning om idrott och hälsa redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska frågor och utmaningar
- diskutera val av arbetssätt och arbetsformer i relation till skolämnets mål och elevers lärande
- värdera och anpassa idrottsundervisning utifrån ett genusperspektiv
- kunna beskriva perspektiv på hälsa utifrån olika hälsoteorier och relatera dessa till
skolämnet idrott och hälsa

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 hp

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:
- identifiera och beskriva anatomiska strukturers uppbyggnad, funktion och anpassning relaterat till fysisk aktivitet och biologisk mognad
- identifiera och beskriva fysiologiska faktorer och dess anpassningar relaterat till fysisk aktivitet och biologisk mognad
- redogöra för grundläggande principer inom träningslära samt ergonomi
- diskutera betydelsen av fysisk aktivitet och goda matvanor för barns hälsoutveckling, samt problematisera detta i relation till faktorer såsom kön, socioekonomi och kulturell bakgrund

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för lekens betydelse för barns utveckling och lärande
- använda digitala verktyg i undervisningen
- planera och genomföra undervisning som utvecklar allsidiga rörelseförmågor i idrott och hälsa för yngre elever
- identifiera och värdera fysiska aktiviteter lämpade för det växande barnets motoriska och biologiska utveckling
- värdera och anpassa undervisning för elever med behov av särskilt stöd
- utföra första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR)
- utföra livräddning i vatten

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning, 3 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- kritiskt reflektera kring olika utmaningar relaterade till bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsas undervisningspraktik, utifrån relevant idrottsdidaktisk forskning
- kunna planera, genomföra och utvärdera undervisningssituationer som möjliggör en bedömning av rörelsekvaliteter

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för allemansrätten
- redogöra för hur friluftsliv kan användas som ett sätt att utveckla människors hälsa
- redogöra för hur utevistelse kan användas för samverkan mellan ämnen och som ett komplement till undervisning inomhus
- planera, organisera och genomföra friluftsliv och orientering anpassat för olika åldrar
- värdera och beakta säkerhetsaspekter i samband med friluftsliv och utevistelse

Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 högskolepoäng

Delkursen tar utgångspunkt i styrdokumenten och aktuell didaktisk forskning om skolämnet idrott och hälsa med inriktning mot barn i olika åldrar. Ämnets mål och innehåll diskuteras och problematiseras och sätts också i relation till idrottens värden utanför skolan. Deltagarna utvecklar också kunskap om hur olika arbetssätt och arbetsformer kan användas för att stödja elevers lärande i ämnet idrott och hälsa. I delkursen får deltagarna vidare reflektera över undervisning utifrån ett genusperspektiv. Dessutom får deltagarna beskriva perspektiv på hälsa utifrån olika hälsoteorier och relatera dessa till skolämnet idrott och hälsa.

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 högskolepoäng

Med fokus på det växande barnet ger delkursen deltagarna grundläggande kunskaper om människokroppens förutsättningar för fysisk aktivitet, samt dess förmåga till anpassning vid perioder av olika typer av fysisk aktivitet. Grundläggande principer inom träningslära, riktat mot olika åldrar, behandlas. Även grundläggande principer inom ergonomi behandlas. Vidare diskuteras och problematiseras betydelsen av fysisk aktivitet och goda matvanor för barns hälsoutveckling i relation till faktorer såsom kön, socioekonomi och kulturell bakgrund.

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 högskolepoäng

Delkursen ger deltagarna kunskaper som utvecklar förmågan att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevernas allsidiga rörelseförmågor samt intresse för att vara fysiskt aktiva. Lekens betydelse för lärande och barns motoriska utveckling behandlas. Deltagarna får möta olika rörelse-aktiviteter som lekar, spel och idrotter, simning samt danser och rörelser till musik. Inom momentet simning ingår även livräddning i vatten. I delkursen får deltagarna också reflektera över inkluderande undervisning där elever med särskilda behov kan behöva anpassningar och särskilt stöd. Delkursen tar dessutom upp hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. I delkursen ingår dessutom grundkurs i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR).

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng

Delkursen tar utgångspunkt i aktuell forskning om betyg och bedömning i skolämnet idrott och hälsa. Formativ och summativ bedömning behandlas utifrån ett didaktiskt perspektiv och sätts i relation till begreppet likvärdighet. Deltagarna utvecklar också med utgångspunkt i Skolverkets bedömningsstöd, förmåga att bedöma elevers kunskaper och rörelseförmågor.

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 högskolepoäng

I delkursen behandlas kunskaper om friluftsliv och förmågan att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevers intresse för att vistas i naturen. Delkursen belyser också hur utomhusvistelse kan användas för samverkan mellan ämnen. Delkursen behandlar även friluftslivets möjligheter att utveckla människors hälsa samt allemansrättens grunder. Deltagarna utvecklar också förmåga att undervisa i orientering samt att hantera säkerhetsaspekter vid utomhusaktiviteter.

Studieformer

Kursen ges som en kombination av webbaserad distansutbildning och undervisning på campus. Lärplattformen Blackboard kommer att användas som verktyg och rum för kommunikation. Webbföreläsningar kan förekomma. Vid campusundervisningen sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier, workshops, praktiska moment inne och utomhus. Undervisningen på campus sker vid tre tillfällen per termin, totalt 20 dagar. Den första träffen är 5 dagar resterande campusträffar är tre dagar.

Examinationsformer

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik

Introduktion idrott och hälsas didaktik, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig hemtentamen

Ämnesdidaktiska teman, 2 högskolepoäng (Provkod: B002)
Obligatoriskt deltagande i seminarier och workshops samt genomförda skriftliga uppgifter

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ia, 3 högskolepoäng (Provkod: B013)
Individuell muntlig tentamen

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ib, 3 högskolepoäng (Provkod: B014)
Individuell skriftlig salstentamen

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar II, 4 högskolepoäng (Provkod: B004)
Parvisa skriftliga uppgifter som redovisas muntligt vid seminarier

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse

Lek, idrott och rörelse, 3 högskolepoäng (Provkod: B005)
Individuell skriftlig uppgift

Planering och genomförande av undervisning, 2 högskolepoäng (Provkod: B006)
Individuellt utfört praktiskt moment med tillhörande skriftlig uppgift

Praktiska rörelseaktiviteter, 2 högskolepoäng (Provkod: B007)
Obligatoriskt deltagande samt genomförda moment

Genomförande av grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR) (Provkod: B008)
Deltagande i grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning

Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng (Provkod: B009)
Individuell skriftlig uppgift

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse

Friluftsliv och utevistelse, 3 högskolepoäng (Provkod: B010)
Individuell skriftlig uppgift

Förmåga att utföra och undervisa, 2 högskolepoäng (Provkod: B011)
Individuellt utförda praktiska moment

Friluftsmoment (Provkod: B012)
Individuellt utförda praktiska moment


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Introduktion idrott och hälsas didaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ämnesdidaktiska teman
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ia
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ib
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Lek, idrott och rörelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planering och genomförande av undervisning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Praktiska rörelseaktiviteter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Genomförande av grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR)
Som betyg används Deltagit (DT).

Bedömning och betygssättning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Friluftsliv och utevistelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Förmåga att utföra och undervisa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Friluftsmoment
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 17,5 högskolepoäng

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Engström, Lars-Magnus (2010).
Smak för motion.
Stockholm: Stockholms universitetsförlag, 152 sidor (valda delar)

Larsson, Håkan (2016).
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon.
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)

Larsson, Håkan, Redelius Karin & Fagrell, Birgitta (2007).
“Jag känner inte för att bli en…kille”. Om heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa.
Utbildning & Demokrati 2007, vol 16, nr 2, 113–138.

Quennerstedt, Mikael (2006).
Att lära sig hälsa.
Örebro: Örebro Studies in Education, 15 sidor

Redelius, K., Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015).
Communicating aims and learning goals in physical education [Elektronisk resurs] part of a subject for learning?.
Sport, Education and Society. (20 5). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:gih:diva-3723

Rønholt, Helle (2010).
”It´s Only the Sissies…”: Analysis of Teaching and learning. Processen in Physical Education: A Contribution to the Hidden Curiculum.
Sport, Education and Society, 7(1) 25-36

Skolverket (2005).
Nationella utvärderingar av grundskolan 2003 - Idrott och hälsa.
Stockholm: Skolverket, 169 sidor

Skolverket (2010).
På pojkarnas planhalva – Ämnet idrott och hälsa ur ett jämställdhets- och likvärdighetsperspektiv.
Skolverkets rapport nr. 355. Stockholm: Skolverket och Fritzes.

Skolverket (2011).
Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm: Skolverket

Öhman, M., & Quennerstedt, A. (2017).
Questioning the no-touch discourse in physical education from a children's rights perspective.
Sport, Education and Society, 22(3), 305-320.

Öhman, Marie (2016).
Losing Touch – Teachers’ Self-regulation in Physical Education.
European Physical Education Review. DOI: 10.1177/1356336X15622159

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Kenney Larry W., Wilmore Jack H. & Costill David L. (2012).
Physiology of Sport and Exercise.
Champaign, IL: Human Kinetics (5th international edition) (valda delar)

Livsmedelsverket (2018).
Riksmaten ungdom 2016-17.
Livsmedelverkets rapportserie nr 14 2018

Norberg, J & Pihlblad J (red.) (2011)
För barnets bästa – En antologi om idrott ur ett barnrättsperspektiv
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Wirhed, Rolf (2007).
Anatomi med rörelselära och styrketräning.
Örebro: Harpoon Publications AB, 150 sidor

Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (2017).
FYSS 2017 Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling.
Läkartidningen Förlag, 650 sidor (valda delar)

Referenslitteratur

Faigenbaum, Lloyd & Oliver (2019).
Essentials of Youth Fitness.
Human Kinetics

Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011).
Träningslära för idrotterna.
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Tonkonogi, Michail. (2012).
Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom för hälsa, prestation och individuell utveckling.
Stockholm: SISU idrottsböcker.

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Jerlinder, Kajsa (2010).
Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder - en utopi?
Örebro: Örebro universitet (valda delar)

Larsson, Håkan (2016).
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon.
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)

Osnes, Heid; Skaug, Hilde Nancy & Eid Kararby, Karen Marie (2012).
Kropp, rörelse och hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur, 179 sidor

Sandberg, Anette (red) (2008).
Miljöer för lek, lärande och samspel.
Lund: Studentlitteratur, 168 sidor.

Tolgfors, Börje (1985).
Leka, dyka, simma.
Esselte Studium. Svenska Livräddningssällskapet, 86 sidor, (Opublicerat material)

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Seger, Izabela (2014).
Betygsättningsprocess i ämnet idrott och hälsa. En studie om betygssättningsdilemman på högstadiet
Örebro university, (valda delar)

Skolverket (2013).
Bedömningsstöd Idrott och hälsa. Skriftlig del samt film
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se

Skolverket (2011).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11
Skolverket, 11 sidor

Tolgfors, Björn (2017).
Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa
Örebro University, 2, 3, 7 och 8

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (2018).
Friluftslivets pedagogik - kunskap, känsla och livskvalitet.
Stockholm: Liber, 288 sidor

Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (2004).
Utomhusdidaktik.
Lund: Studentlitteratur, 204 sidor, (valda delar)

Mårtensson, Fredrika, Lisberg Jensen, Ebba, Söderström, Margareta & Öhman, Johan (2011).
Den nyttiga utevistelsen, forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang, rapport 6407.
Stockholm: Naturvårdsverket

Svenska orienteringsförbundet (2007).
Orientera i skolan.
SISU idrottsböcker, 84 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

All litteratur används inte i sin helhet och viss litteratur används som referenslitteratur. Artiklar tillkommer.