Kursplan

Idrott och hälsa för lärare 4-6 (1-30). Ingår i Lärarlyftet, 30 högskolepoäng

Physical Education and Health, with a Specialization in Compulsory School Grades 4-6, 30 Credits

Kurskod: ID409U Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Idrott Fördjupning: GXX
Senast ändrad: 2024-03-12    
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-08-26 Litteraturlista fastställd: 2024-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2024 Revision: 5

Mål

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska frågor och utmaningar
  • utifrån ämnesdidaktisk teori diskutera val av arbetssätt och arbetsformer i relation till skolämnets mål och elevers lärande
  • anpassa idrottsundervisning utifrån perspektiven genus och etnicitet
  • beskriva perspektiv på hälsa utifrån olika hälsoteorier och relatera dessa till skolämnet idrott och hälsa

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 hp

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:

  • identifiera och beskriva anatomiska strukturers uppbyggnad, funktion och anpassning relaterat till fysisk aktivitet och biologisk mognad
  • identifiera och beskriva fysiologiska faktorer och dess anpassningar relaterat till fysisk aktivitet och biologisk mognad
  • redogöra för grundläggande principer inom träningslära samt ergonomi
  • diskutera betydelsen av fysisk aktivitet och goda matvanor för barns hälsoutveckling, samt problematisera detta i relation till faktorer såsom kön, socioekonomi och kulturell bakgrund

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för huvuddragen i barns fysiska och motoriska utveckling
  • redogöra för lekens och rörelseaktiviteters betydelse för barns utveckling och lärande
  • planera och genomföra undervisning som utvecklar allsidiga rörelseförmågor hos elever i grundskolan
  • använda digitala verktyg i undervisningen
  • utföra första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR)
  • utföra livräddning i vatten
  • värdera och reflektera över didaktiska val vid planering och genomförande av undervisning

Delkurs 4. Bedömning för och av lärande, 3 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • redogöra för olika syften och funktioner med bedömning i ämnet idrott och hälsa
  • planera undervisning som möjliggör en bedömning för och av lärande i ämnet idrott och hälsa, i enlighet med aktuella styrdokument
  • reflektera kritiskt kring olika didaktiska utmaningar relaterade till bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsa, med stöd i relevant forskning

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • beskriva naturkontaktens och friluftslivets roll i dagens samhälle samt allemansrätten och dess tillämpningar
  • redogöra för friluftslivets möjligheter at utveckla människors hälsa
  • redogöra för hur utevistelse kan användas för samverkan mellan ämnen och som ett komplement till undervisning inomhus
  • använda digitala verktyg i undervisningen
  • planera, organisera och genomföra friluftsliv och orientering anpassat för olika åldrar
  • visa förmåga att planera, undervisa och utföra moment i friluftsliv och orientering anpassat för olika åldrar
  • värdera och beakta säkerhetsaspekter i samband med friluftsliv och utevistelse

Innehåll

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 högskolepoäng

Delkursen tar utgångspunkt i styrdokumenten och aktuell didaktisk forskning om skolämnet idrott och hälsa med inriktning mot barn i olika åldrar. Ämnets mål och innehåll diskuteras och problematiseras och sätts också i relation till idrottens värden utanför skolan. Deltagarna utvecklar också kunskap om hur olika arbetssätt och arbetsformer kan användas för att stödja elevers lärande i ämnet idrott och hälsa. I delkursen får deltagarna vidare reflektera över undervisning utifrån perspektiven genus och etnicitet. Dessutom får deltagarna beskriva perspektiv på hälsa utifrån olika hälsoteorier och relatera dessa till skolämnet idrott och hälsa.

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 högskolepoäng

Med fokus på det växande barnet ger delkursen deltagarna grundläggande kunskaper om människokroppens förutsättningar för fysisk aktivitet, samt dess förmåga till anpassning vid perioder av olika typer av fysisk aktivitet. Grundläggande principer inom träningslära, riktat mot olika åldrar, behandlas. Även grundläggande principer inom ergonomi behandlas. Vidare diskuteras och problematiseras betydelsen av fysisk aktivitet och goda matvanor för barns hälsoutveckling i relation till faktorer såsom kön, socioekonomi och kulturell bakgrund.

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 högskolepoäng

Delkursen tar sin utgångspunkt i barns fysiska och motoriska utveckling samt lekens betydelse för lärande och utveckling av rörelseförmåga. Genom undervisningsmomenten inom olika rörelseaktiviteter, som lekar, gymnastik, bollspel, dans samt simning och livräddning får deltagare reflektera över didaktiska val vid planering och genomförande av undervisning med syfte att utveckla allsidig rörelseförmåga samt individers intresse för att vara fysiskt aktiva. Även säkerhetsaspekter i samband med undervisning tas upp. I delkursen får deltagarna också reflektera över inkluderande undervisning där elever med behov av särskilt stöd beaktas samt utveckla sin förmåga att använda digitala verktyg i undervisningen.

Delkurs 4. Bedömning för och av lärande, 3 högskolepoäng

Delkursen tar utgångspunkt i aktuell forskning om betyg och bedömning i skolämnet idrott och hälsa. Formativ och summativ bedömning behandlas utifrån ett didaktiskt perspektiv och sätts i relation till begreppet likvärdighet. Deltagarna utvecklar också med utgångspunkt i kursplan och bedömningsstöd för ämnet idrott och hälsa, förmåga att bedöma elevers kunskaper och rörelseförmågor.

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 högskolepoäng

I delkursen behandlas kunskaper om friluftsliv och förmågan att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevers intresse för att vistas i naturen. Delkursen belyser också hur utomhusvistelse kan användas för samverkan mellan ämnen. Delkursen behandlar även friluftslivets möjligheter att utveckla människors hälsa samt allemansrättens grunder. Deltagarna utvecklar också förmåga att undervisa i orientering samt att hantera säkerhetsaspekter vid utomhusaktiviteter.

Examinationer och betyg

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik

Introduktion idrott och hälsas didaktik, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ämnesdidaktiska teman, 2 högskolepoäng (Provkod: B002)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ia, 3 högskolepoäng (Provkod: B013)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ib, 3 högskolepoäng (Provkod: B014)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar II, 4 högskolepoäng (Provkod: B004)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse

Lek, idrott och rörelse, 3 högskolepoäng (Provkod: B005)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planering och genomförande av undervisning, 2 högskolepoäng (Provkod: B006)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Praktiska rörelseaktiviteter, 2 högskolepoäng (Provkod: B007)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Genomförande av grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR) (Provkod: B008)
Som betyg används Deltagit (DT).

Delkurs 4. Bedömning för och av lärande

Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng (Provkod: B009)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse

Friluftsliv och utevistelse, 2 högskolepoäng (Provkod: B016)
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Förmåga att utföra och undervisa, 2 högskolepoäng (Provkod: B011)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Friluftsmoment, 1 högskolepoäng (Provkod: B015)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 12 högskolepoäng

Examinationsformer

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik
Introduktion idrott och hälsas didaktik, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Skriftlig inlämningsuppgift

Ämnesdidaktiska teman, 2 högskolepoäng (Provkod: B002)
Obligatoriskt deltagande i seminarier och workshops samt genomförda skriftliga uppgifter

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar
Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ia, 3 högskolepoäng (Provkod: B013)
Muntlig examination

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ib, 3 högskolepoäng (Provkod: B014)
Skriftlig tentamen

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar II, 4 högskolepoäng (Provkod: B004)
Parvisa skriftliga uppgifter som redovisas muntligt vid seminarier

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse
Lek, idrott och rörelse, 3 högskolepoäng (Provkod: B005)
Skriftlig tentamen

Planering och genomförande av undervisning, 2 högskolepoäng (Provkod: B006)
Parvis praktisk examination med tillhörande skriftlig uppgift.

Praktiska rörelseaktiviteter, 2 högskolepoäng (Provkod: B007)
Obligatoriskt deltagande samt genomförda moment

Genomförande av grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR) (Provkod: B008)
Deltagande i grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning

Delkurs 4. Bedömning för och av lärande
Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng (Provkod: B009)
Skriftlig inlämningsuppgift

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse
Friluftsliv och utevistelse, 2 högskolepoäng (Provkod: B016)
Skriftlig inlämningsuppgift

Förmåga att utföra och undervisa, 2 högskolepoäng (Provkod: B011)
Praktisk examination med tillhörande skriftlig respektive muntlig uppgift.

Friluftsmoment, 1 högskolepoäng (Provkod: B015)
Obligatoriska och individuellt utförda praktiska moment

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Övriga föreskrifter

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Litteratur och övriga lärresurser

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Alsarve, Daniel, Jakobsson, Johan & Helgesson, Jens (2017).
Idrottsundervisning och maskulinitetens hegemoni. Genus och inflytande i gymnasieskolans ämne ”Idrott och hälsa”.
Scandinavian Sport Studies, vol. 18, 197-219.

Caldeborg, Annica (2022).
Physical contact in physical education – immigrant students’ perspectives.
Sport, Education and Society, 27:1, p. 72-84. DOI: 10.1080/13573322.2020.1816539

Engström, Lars-Magnus (2010).
Smak för motion.
Stockholm: Stockholms universitetsförlag, 152 sidor (valda delar)

Hedlin, Maria (2010).
Lilla genushäftet 2.0. Om genus och skolans jämställdhetsmål.
Linnéuniversitetet. Rapport från institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap.

Larsson, Håkan (2016).
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon.
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)

Quennerstedt, Mikael (2006).
Att lära sig hälsa.
Örebro: Örebro Studies in Education, 15 sidor

Redelius, K., Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015).
Communicating aims and learning goals in physical part of a subject for learning?
Sport, Education and Society.

Skolverket (2010).
På pojkarnas planhalva – Ämnet idrott och hälsa ur ett jämställdhets- och likvärdighetsperspektiv.
Skolverkets rapport nr. 355. Stockholm: Skolverket och Fritzes.

Skolverket (2022).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Kursplan i idrott och hälsa.

Skolinspektionen (2018).
Kvalitetsgranskning av ämnet idrott och hälsa i årskurs 7-9. Diarienummer: 400-2017:3948

Öhman, Marie (2017).
Losing Touch – Teachers’ Self-regulation in Physical Education.
European Physical Education Review. DOI: 10.1177/1356336X15622159

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Kenney Larry W., Wilmore Jack H. & Costill David L. (2012).
Physiology of Sport and Exercise.
Champaign, IL: Human Kinetics (5th international edition) (valda delar)

Livsmedelsverket (2018).
Riksmaten ungdom 2016-17.
Livsmedelverkets rapportserie nr 14 2018

Norberg, J & Pihlblad J (red.) (2011)
För barnets bästa – En antologi om idrott ur ett barnrättsperspektiv
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Wirhed, Rolf (2007).
Anatomi med rörelselära och styrketräning.
Örebro: Harpoon Publications AB, 150 sidor

Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (2017).
FYSS 2017 Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling.
Läkartidningen Förlag, 650 sidor (valda delar)

Referenslitteratur

Faigenbaum, Lloyd & Oliver (2019).
Essentials of Youth Fitness.
Human Kinetics

Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011).
Träningslära för idrotterna.
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Tonkonogi, Michail. (2012).
Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom för hälsa, prestation och individuell utveckling.
Stockholm: SISU idrottsböcker.

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Huitfeldt, Åke, Bergström, Mike, Tärnklev, Conny, Huitfeldt, Susanne & Ågren, Åsa (2022).
Rörelse & idrott. ([Reviderad upplaga]).
Umeå: Mandatus, 288 sidor (valda delar).

Jerlinder, Kajsa (2010).
Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder - en utopi?
Örebro: Örebro universitet (valda delar)

Larsson, Håkan (2016).
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon.
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)

Lundvall, Suzanne (2023).
Boll och bollspel i skolan: lek, lärande och rörelse.
Stockholm: Liber, 256 sidor (valda delar)

Osnes, Heid; Skaug, Hilde Nancy & Eid Kararby, Karen Marie (2012).
Kropp, rörelse och hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur, 179 sidor

Sandberg, Anette (red) (2008).
Miljöer för lek, lärande och samspel.
Lund: Studentlitteratur, 168 sidor.

Skolforskningsinstitutet. (2020).
En tillgänglig lärmiljö för alla i ämnet idrott och hälsa – med fokus på socialt samspel. Systematisk översikt.
Solna: Skolforskningsinstitutet

Thoren, Anna, Quennerstedt, Mikael & Maivorsdotter, Ninitha (2021).
What physical education becomes when pupils with neurodevelopmental disorders are integrated: a transactional understanding,
Physical Education and Sport Pedagogy, 26:6, 578-592, DOI: 10.1080/17408989.2020.1834525

Tolgfors, Börje (1985).
Leka, dyka, simma.
Esselte Studium. Svenska Livräddningssällskapet, 86 sidor, (Opublicerat material)

Delkurs 4. Bedömning för och av lärande, 3 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Seger, Izabela (2014).
Betygsättningsprocess i ämnet idrott och hälsa. En studie om betygssättningsdilemman på högstadiet
Örebro university, (valda delar)

Skolverket (2013).
Bedömningsstöd Idrott och hälsa. Skriftlig del samt film
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se

Skolverket (2022).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: Kursplan i idrott och hälsa.

Svennberg, Lena, Meckbach, Jane & Redelius, Karin (2014).
Exploring PE teachers’‘gut feelings’ An attempt to verbalise and discuss teachers’ internalised grading criteria. European Physical Education Review 20(2), 199-214.

Tolgfors, Björn (2017).
Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa
Örebro University, 2, 3, 7 och 8

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (2018).
Friluftslivets pedagogik - kunskap, känsla och livskvalitet.
Stockholm: Liber, 288 sidor

Faskunger, Johan (2020).
Friluftslivets möjligheter: En kunskapssammanställning av friluftslivets nytta för individ och samhälle. Proactivity AB.

Mårtensson, Fredrika, Lisberg Jensen, Ebba, Söderström, Margareta & Öhman, Johan (2011).
Den nyttiga utevistelsen, forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang, rapport 6407.
Stockholm: Naturvårdsverket

Svenska orienteringsförbundet (2007).
Orientera i skolan.
SISU idrottsböcker, 84 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

All litteratur används inte i sin helhet och viss litteratur används som referenslitteratur. Artiklar tillkommer.