Kursplan

Idrott och hälsa för lärare 7-9 (1-45). Ingår i Lärarlyftet, 45 högskolepoäng

Physical Education and Health, with a Specialization in Compulsory School Grades 7-9, 45 Credits

Kurskod: ID410U Högskolepoäng: 45
Huvudområde: Idrott Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-03-08
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-03-30 Litteraturlista fastställd: 2022-03-08
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- med utgångspunkt i styrdokument och aktuell forskning om idrott och hälsa redogöra för grundläggande ämnesdidaktiska frågor och utmaningar
- diskutera val av arbetssätt och arbetsformer i relation till skolämnets mål och elevers lärande
- värdera och anpassa idrottsundervisning utifrån ett genusperspektiv
- kunna beskriva perspektiv på hälsa utifrån olika hälsoteorier och relatera dessa till skolämnet idrott och hälsa

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 hp

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:
- identifiera och beskriva anatomiska strukturers uppbyggnad, funktion och anpassning relaterat till fysisk aktivitet och biologisk mognad
- identifiera och beskriva fysiologiska faktorer och dess anpassningar relaterat till fysisk aktivitet och biologisk mognad
- redogöra för grundläggande principer inom träningslära samt ergonomi
- diskutera betydelsen av fysisk aktivitet och goda matvanor för barns hälsoutveckling, samt problematisera detta i relation till faktorer såsom kön, socioekonomi och kulturell bakgrund

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för lekens betydelse för barns utveckling och lärande
- använda digitala verktyg i undervisningen
- planera och genomföra undervisning som utvecklar allsidiga rörelseförmågor i idrott och hälsa för yngre elever
- identifiera och värdera fysiska aktiviteter lämpade för det växande barnets motoriska och biologiska utveckling
- värdera och anpassa undervisning för elever med behov av särskilt stöd
- utföra första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR)
- utföra livräddning i vatten

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning, 3 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- kritiskt reflektera kring olika utmaningar relaterade till bedömning och betygssättning i ämnet idrott och hälsas undervisningspraktik, utifrån relevant idrottsdidaktisk forskning
- kunna planera, genomföra och utvärdera undervisningssituationer som möjliggör en bedömning av rörelsekvaliteter

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- redogöra för allemansrätten
- redogöra för hur friluftsliv kan användas som ett sätt att utveckla människors hälsa
- redogöra för hur utevistelse kan användas för samverkan mellan ämnen och som ett komplement till undervisning inomhus
- planera, organisera och genomföra friluftsliv och orientering anpassat för olika åldrar
- värdera och beakta säkerhetsaspekter i samband med friluftsliv och utevistelse

Delkurs 6. Fördjupning idrott och hälsas didaktik, 9 hp

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:
- ta hänsyn till ämnesdidaktiska teman som genus, etnicitet, social bakgrund och fysiska förutsättningar vid planering och genomförande av undervisning
- värdera och reflektera över didaktiska val vid planering, genomförande och utvärdering av undervisning i olika rörelseaktiviteter som utvecklar allsidiga rörelseförmågor i idrott och hälsa för äldre elever
- visa förmåga att undervisa och utföra moment i bollspel, rörelse till musik, dans, gymnastik och simning
- ge exempel på relationen mellan kropp, individ och samhälle utifrån några teoretiska perspektiv
- kritiskt granska och värdera samtidens kroppsideal och dess konsekvenser
- redogöra för grunderna i stressteori, hur stress kan hanteras samt hur stress kan påverka människors hälsa
- beskriva hur fysisk aktivitet kan främja kroppsuppfattning, självförtroende och självkänsla

Delkurs 7. Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition, 6 hp

Den studerande ska efter avslutad delkurs kunna:
- redogöra för principer för träning av styrka, kondition och rörlighet
- planera, genomföra och utvärdera träning med olika syften för barn i olika ålder och biologisk mognad
- redogöra för grunder i näringslära, samt förklara näringsintagets betydelse vid fysisk aktivitet och träning
- bedöma näringsintag i relation till aktuella kostrekommendationer, diskutera olika dieter, kosttillskott och doping utifrån exempelvis fysiologiska, etiska och sociala aspekter
- planera, genomföra och värdera rörelseaktiviteter, samt bedöma näringsintag med hjälp av digitala och andra verktyg
- visa förmåga att undervisa och utföra enklare gruppträning till musik
- planera och genomföra utbildningar i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR)

Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 högskolepoäng

Delkursen tar utgångspunkt i styrdokumenten och aktuell didaktisk forskning om skolämnet idrott och hälsa med inriktning mot barn i olika åldrar. Ämnets mål och innehåll diskuteras och problematiseras och sätts också i relation till idrottens värden utanför skolan. Deltagarna utvecklar också kunskap om hur olika arbetssätt och arbetsformer kan användas för att stödja elevers lärande i ämnet idrott och hälsa. I delkursen får deltagarna vidare reflektera över undervisning utifrån ett genusperspektiv. Dessutom får deltagarna beskriva perspektiv på hälsa utifrån olika hälsoteorier och relatera dessa till skolämnet idrott och hälsa.

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 högskolepoäng

Med fokus på det växande barnet ger delkursen deltagarna grundläggande kunskaper om människokroppens förutsättningar för fysisk aktivitet, samt dess förmåga till anpassning vid perioder av olika typer av fysisk aktivitet. Grundläggande principer inom träningslära, riktat mot olika åldrar, behandlas. Även grundläggande principer inom ergonomi behandlas. Vidare diskuteras och problematiseras betydelsen av fysisk aktivitet och goda matvanor för barns hälsoutveckling i relation till faktorer såsom kön, socioekonomi och kulturell bakgrund.

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 högskolepoäng

Delkursen ger deltagarna kunskaper som utvecklar förmågan att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevernas allsidiga rörelseförmågor samt intresse för att vara fysiskt aktiva. Lekens betydelse för lärande och barns motoriska utveckling behandlas. Deltagarna får möta olika rörelse-aktiviteter som lekar, spel och idrotter, simning samt danser och rörelser till musik. Inom momentet simning ingår även livräddning i vatten. I delkursen får deltagarna också reflektera över inkluderande undervisning där elever med särskilda behov kan behöva anpassningar och särskilt stöd. Delkursen tar dessutom upp hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. I delkursen ingår dessutom grundkurs i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR).

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng

Delkursen tar utgångspunkt i aktuell forskning om betyg och bedömning i skolämnet idrott och hälsa. Formativ och summativ bedömning behandlas utifrån ett didaktiskt perspektiv och sätts i relation till begreppet likvärdighet. Deltagarna utvecklar också med utgångspunkt i Skolverkets bedömningsstöd, förmåga att bedöma elevers kunskaper och rörelseförmågor.

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 högskolepoäng

I delkursen behandlas kunskaper om friluftsliv och förmågan att planera och genomföra undervisning som utvecklar elevers intresse för att vistas i naturen. Delkursen belyser också hur utomhusvistelse kan användas för samverkan mellan ämnen. Delkursen behandlar även friluftslivets möjligheter att utveckla människors hälsa samt allemansrättens grunder. Deltagarna utvecklar också förmåga att undervisa i orientering samt att hantera säkerhetsaspekter vid utomhusaktiviteter.

Delkurs 6. Fördjupning idrott och hälsas didaktik, 9 högskolepoäng

I delkursen behandlas centrala utmaningar inom ämnet idrott och hälsa och didaktiska teman som genus, etnicitet, social bakgrund och fysiska förutsättningar vid planering och genomförande av undervisning. Under delkursen får deltagarna värdera och reflektera över didaktiska val vid planering och genomförande av undervisning i boll, dans, gymnastik och simning med inriktning mot åk 7–9. I delkursen ingår kunskaper om relationen mellan kropp, individ och samhälle samt reflektioner och granskning av samtidens kroppsideal och dess konsekvenser för människors hälsa. Vidare får deltagarna grundläggande kunskaper i stressteori, stresshantering och hur den påverkar hälsan. I delkursen diskuteras också hur fysisk aktivitet kan främja kroppsuppfattning, självförtroende och självkänsla.

Delkurs 7. Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition, 6 högskolepoäng

I delkursen sker en fördjupning inom träningslära med fokus på träning av styrka, kondition och rörlighet hos barn med olika ålder och biologisk mognad. Under delkursen behandlas allmänna grunder i nutrition samt specifik betydelse av näringsintag i samband med fysik aktivitet och träning. Olika aspekter relaterat till dieter, kosttillskott och doping diskuteras. Digitala verktyg används för att bedömning av näringsintag samt vid planering, genomförande och värdering av rörelseaktiviteter. I delkursen ingår praktiska moment i form av metoder för träning av styrka, kondition och rörlighet, exempelvis i form av enklare gruppträning till musik. Dessutom ingår en instruktörsutbildning i första hjälpen och HLR.

Studieformer

Kursen ges som en kombination av webbaserad distansutbildning och undervisning på campus. Lärplattformen Blackboard kommer att användas som verktyg och rum för kommunikation. Webbföreläsningar kan förekomma. Vid campusundervisningen sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier, workshops, praktiska moment inne och utomhus. Undervisningen på campus sker vid tre tillfällen per termin, totalt 30 dagar. Den första träffen är 5 dagar, den 7:e träffen är 4 dagar resterande campusträffar är tre dagar

Examinationsformer

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik

Introduktion idrott och hälsas didaktik, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Individuell skriftlig hemtentamen

Ämnesdidaktiska teman, 2 högskolepoäng (Provkod: B002)
Obligatoriskt deltagande i seminarier och workshops samt genomförda skriftliga uppgifter

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ia, 3 högskolepoäng (Provkod: B021)
Individuell muntlig tentamen

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ib, 3 högskolepoäng (Provkod: B022)
Individuell skriftlig salstentamen

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar II, 4 högskolepoäng (Provkod: B004)
Parvisa skriftliga uppgifter som redovisas muntligt vid seminarier

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse

Lek, idrott och rörelse, 3 högskolepoäng (Provkod: B005)
Individuell skriftlig uppgift

Planering och genomförande av undervisning, 2 högskolepoäng (Provkod: B006)
Individuellt utfört praktiskt moment med tillhörande skriftlig uppgift

Praktiska rörelseaktiviteter, 2 högskolepoäng (Provkod: B007)
Obligatoriskt deltagande samt genomförda moment

Genomförande av grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR) (Provkod: B008)
Deltagande i grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning

Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng (Provkod: B009)
Individuell skriftlig uppgift

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse

Friluftsliv och utevistelse, 3 högskolepoäng (Provkod: B010)
Individuell skriftlig uppgift

Förmåga att utföra och undervisa, 2 högskolepoäng (Provkod: B011)
Individuellt utförda praktiska moment

Friluftsmoment (Provkod: B012)
Individuellt utförda praktiska moment

Delkurs 6. Fördjupning idrott och hälsas didaktik

Fördjupning idrott och hälsas didaktik, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B013)
Individuella skriftliga uppgifter

Planering och genomförande av undervisning, 2,5 högskolepoäng (Provkod: B014)
Parvis utfört praktiskt moment med tillhörande skriftlig uppgift

Förmåga att utföra och undervisa, 2 högskolepoäng (Provkod: B015)
Individuella praktiska moment

Delkurs 7. Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition

Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition I, 3 högskolepoäng (Provkod: B016)
Individuell skriftlig uppgift med tillhörande datainsamling

Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition II, 1,5 högskolepoäng (Provkod: B017)
Individuell muntlig uppgift med tillhörande datainsamling

Gruppträning till musik, 1 högskolepoäng (Provkod: B018)
Praktisk uppgift som genomförs i grupper om 2-3 personer

Instruktörsutbildning i Hjärt-lungräddning, 0,5 högskolepoäng (Provkod: B019)
Individuell praktisk och muntlig redovisning

Praktiska moment (Provkod: B020)
Praktiska moment


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Introduktion idrott och hälsas didaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ämnesdidaktiska teman
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ia
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar Ib
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Lek, idrott och rörelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planering och genomförande av undervisning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Praktiska rörelseaktiviteter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Genomförande av grundutbildning i första hjälpen och hjärt-lungräddning (HLR)
Som betyg används Deltagit (DT).

Bedömning och betygssättning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Friluftsliv och utevistelse
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Förmåga att utföra och undervisa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Friluftsmoment
Som betyg används Deltagit (DT).

Fördjupning idrott och hälsas didaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planering och genomförande av undervisning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förmåga att utföra och undervisa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Gruppträning till musik
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Instruktörsutbildning i Hjärt-lungräddning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Praktiska moment
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 19,5 högskolepoäng.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1. Introduktion idrott och hälsas didaktik, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Engström, Lars-Magnus (2010).
Smak för motion.
Stockholm: Stockholms universitetsförlag, 152 sidor (valda delar)

Larsson, Håkan (2016).
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon.
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)

Larsson, Håkan, Redelius Karin & Fagrell, Birgitta (2007).
“Jag känner inte för att bli en…kille”. Om heteronormativitet i ämnet idrott och hälsa.
Utbildning & Demokrati 2007, vol 16, nr 2, 113–138.

Quennerstedt, Mikael (2006).
Att lära sig hälsa.
Örebro: Örebro Studies in Education, 15 sidor

Redelius, K., Quennerstedt, M. & Öhman, M. (2015).
Communicating aims and learning goals in physical education [Elektronisk resurs] part of a subject for learning?.
Sport, Education and Society. (20 5). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:gih:diva-3723

Rønholt, Helle (2010).
”It´s Only the Sissies…”: Analysis of Teaching and learning. Processen in Physical Education: A Contribution to the Hidden Curiculum.
Sport, Education and Society, 7(1) 25-36

Skolverket (2005).
Nationella utvärderingar av grundskolan 2003 - Idrott och hälsa.
Stockholm: Skolverket, 169 sidor

Skolverket (2010).
På pojkarnas planhalva – Ämnet idrott och hälsa ur ett jämställdhets- och likvärdighetsperspektiv.
Skolverkets rapport nr. 355. Stockholm: Skolverket och Fritzes.

Skolverket (2011).
Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Stockholm: Skolverket

Öhman, M., & Quennerstedt, A. (2017).
Questioning the no-touch discourse in physical education from a children's rights perspective.
Sport, Education and Society, 22(3), 305-320.

Öhman, Marie (2016).
Losing Touch – Teachers’ Self-regulation in Physical Education.
European Physical Education Review. DOI: 10.1177/1356336X15622159

Delkurs 2. Fysisk aktivitet och hälsa I: Det växande barnets fysiska förutsättningar, 10 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Kenney Larry W., Wilmore Jack H. & Costill David L. (2012)
Physiology of Sport and Exercise.
Champaign, IL: Human Kinetics (5th international edition) (valda delar)

Livsmedelsverket (2018)
Riksmaten ungdom 2016-17.
Livsmedelverkets rapportserie nr 14 2018

Norberg, J & Pihlblad J (red.) (2011)
För barnets bästa – En antologi om idrott ur ett barnrättsperspektiv
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Wirhed, Rolf (2007)
Anatomi med rörelselära och styrketräning.
Örebro: Harpoon Publications AB, 150 sidor

Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (2017)
FYSS 2017 Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling.
Läkartidningen Förlag, 650 sidor (valda delar)

Referenslitteratur

Faigenbaum, Lloyd & Oliver (2019).
Essentials of Youth Fitness.
Human Kinetics

Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011).
Träningslära för idrotterna.
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Tonkonogi, Michail. (2012).
Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom för hälsa, prestation och individuell utveckling.
Stockholm: SISU idrottsböcker.

Delkurs 3. Lek, idrott och rörelse, 7 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Jerlinder, Kajsa (2010).
Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder - en utopi?
Örebro: Örebro universitet (valda delar)

Larsson, Håkan (2016).
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon.
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)

Osnes, Heid; Skaug, Hilde Nancy & Eid Kararby, Karen Marie (2012).
Kropp, rörelse och hälsa i förskolan.
Lund: Studentlitteratur, 179 sidor

Sandberg, Anette (red) (2008).
Miljöer för lek, lärande och samspel.
Lund: Studentlitteratur, 168 sidor.

Tolgfors, Börje (1985).
Leka, dyka, simma.
Esselte Studium. Svenska Livräddningssällskapet, 86 sidor, (Opublicerat material)

Delkurs 4. Bedömning och betygssättning, 3 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Seger, Izabela (2014).
Betygsättningsprocess i ämnet idrott och hälsa. En studie om betygssättningsdilemman på högstadiet
Örebro university, (valda delar)

Skolverket (2013).
Bedömningsstöd Idrott och hälsa. (Skriftlig del samt film)
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se

Skolverket (2011).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11
Skolverket, 11 sidor

Tolgfors, Björn (2017).
Bedömning för vilket lärande? En studie av vad bedömning för lärande blir och gör i ämnet idrott och hälsa.
Örebro University, kap. 2, 3, 7 och 8

Delkurs 5. Friluftsliv och utevistelse, 5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (2018).
Friluftslivets pedagogik - kunskap, känsla och livskvalitet.
Stockholm: Liber, 288 sidor

Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (2004).
Utomhusdidaktik.
Lund: Studentlitteratur, 204 sidor, (valda delar)

Mårtensson, Fredrika, Lisberg Jensen, Ebba, Söderström, Margareta & Öhman, Johan (2011).
Den nyttiga utevistelsen, forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang, rapport 6407.
Stockholm: Naturvårdsverket

Svenska orienteringsförbundet (2007).
Orientera i skolan.
SISU idrottsböcker, 84 sidor

Delkurs 6. Fördjupning idrott och hälsas didaktik, 9 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson, Anton, Edling, Christofer & Rydgren, Jens (2017).
"In Sweden we shake hands" - but are we really?
Sociologisk Forskning, 54(4), s. 377–381. (tillgänglig via blackboard).

Berg, Ulla mfl (2008).
Metodik i redskap
Stockholm: Svenska Gymnastikförbundet, 81 sidor

Dagkas, Symeon; Benn, Tansin & Jawad Haifaa (2011).
Multiple voices: improving participation of Muslim girls in physical education and school sport
Sport, Education and Society, 16(2), s. 223-239.

Engström, Lars-Magnus (2010).
Smak för motion.
Stockholm: Stockholms universitetsförlag, 152 sidor

Hedlin, Maria (2010).
Lilla genushäftet 2.0. Om genus och skolans jämställdhetsmål.
Linnéuniversitetet. Rapport från institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap.

Huitfeldt, Åke (2015).
Passar jag in? Nyanlända ungdomars möte med idrottsundervisning
Örebro studies in Sport Science 22, s. 12–21, 66–113

Jerlinder, Kajsa (2010).
Social rättvisa i inkluderande idrottsundervisning för elever med rörelsehinder-en utopi?
Örebro universitet, (valda delar, ca 80 sidor)

Larsson, Håkan (2016).
Idrott och hälsa: igår, idag, i morgon
Stockholm: Liber, 333 sidor (valda delar)

Lindwall, Magnus, Stenling, Andreas, & Weman-Josefsson, Karin (2019).
Motivation inom träning, hälsa och idrott.
Studentlitteratur: Lund. 340 sidor. (valda delar)

Lundvall, Suzanne (2005).
På vems villkor? En pilotstudie om ungdomar från etniska minoritetskulturer och deras syn på idrott, fysisk aktivitet och idrott och hälsa.
I Redelius, Karin & Larsson, Håkan (red.) Leve idrottspedagogiken. En vänbok till Lars-Magnus Engström. Stockholm: HLS förlag, s. 155–273, (tillgänglig via Blackboard)

Lundvall, Suzanne (2006).
It's really about understanding human beings... Exploring PE teachers' perception off working in multicultural schools Idrottsforum (tillgänglig via Blackboard)

Oliver, K. & Kirk, D. (2015).
Girls, Gender and Physical Education: An Activist Approach.
London/New York: Routledge, s. 43-57.

Quennerstedt Mikael & Öhman, Marie (2007).
Tema: Kropp, hälsa och genus - kritiska perspektiv på idrott och hälsa?
Utbildning & Demokrati 2007, vol 16, nr 2, 5–17

Rongland, Lars Tore, Halling, Anders & Teng, Gunnar (2009).
Ballspill over grenser - skandinaviske tilnärminger til läring og utvikling
Oslo: Akilles

Statens folkhälsoinstitut (2010).
Barns och ungas hälsa. Kunskapsunderlag för Folkhälsopolitisk rapport 2010
www.fhi.se, Rapport 2011:114, 45 sidor

Sterner, Tage & Zangerl, Rudi (2011).
Trampett grundnivå: Lust- och lekbetonad undervisning
Stockholm: GIH, 14 sidor, 14 sidor, (tillhandahålls av institutionen)

Tischler, A. & McCaughtry, N. (2011).
PE is not for me.
Research Quarterly for exercise and sport. 82:1, s. 37-48.

Walseth, K., Tidslevold, T. (2019).
Young women’s constructions of valued bodies: Healthy, athletic, beautiful and dieting bodies.
International Review for the Sociology of Sports, 1-23.

Öhman, M. (2007).
Kropp och makt i rörelse.
Örebro: Studies in Sociology 9, s. 24-37

Delkurs 7. Fysisk aktivitet och hälsa II: Träningslära och nutrition, 6 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Blomstrand Eva & Apró William (2009).
Kunskapsöversikt: Kost- och näringslära inom idrotten FoU-rapport 2009:2.
Riksidrottsförbundet

Kenney Larry W., Wilmore Jack H. & Costill David L. (2012).
Physiology of Sport and Exercise.
Champaign, IL: Human Kinetics (5th international edition)

Livsmedelsverket (2018).
Riksmaten ungdom 2016-17.
Livsmedelverkets rapportserie nr 14 2018

Norberg, J & Pihlblad J (red.) (2011)
För barnets bästa – En antologi om idrott ur ett barnrättsperspektiv
Stockholm: SISU idrottsböcker

Nordiska näringsrekommendationer (2012).
Rekommendationer om näring och fysisk aktivitet.
Nordiska ministerrådet.

Svenska rådet för Hjärt-lungräddning (2016).
Hjärt-lungräddning Vuxen, instruktörsbok.
Stockholm: Svenska rådet för Hjärt-lungräddning (55 sidor)

Tonkonogi, Michail (2009).
Kunskapsöversikt: Styrketräning för barn och ungdom. FoU-rapport 2009:1.
Riksidrottsförbundet. Stockholm

Wirhed, Rolf (2007).
Anatomi med rörelselära och styrketräning.
Örebro: Harpoon Publications AB, 150 sidor

Referenslitteratur

Faigenbaum, Lloyd & Oliver (2019).
Essentials of Youth Fitness.
Human Kinetics

Hallén, Jostein & Ronglan, Lars Tore (2011).
Träningslära för idrotterna.
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Jeukendrup & Gleeson (2014).
Idrottsnutrition för bättre prestation.
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Larsen & Mattsson (2013).
Kondition och uthållighet. För träning, tävling och hälsa.
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Thomeé, Augustsson, Wernbom, Augustsson & Karlsson (2008).
Styrketräning för idrott, motion och rehabilitering.
Stockholm: SISU Idrottsböcker

Tonkonogi, Michail. (2012).
Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom för hälsa, prestation och individuell utveckling.
Stockholm: SISU idrottsböcker

Yrkesföreningar för fysisk aktivitet (2017).
FYSS 2017 Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling.
Läkartidningen Förlag, 650 sidor

Kommentar och tillägg till litteraturlistan

All litteratur används inte i sin helhet och viss litteratur används som referenslitteratur. Artiklar tillkommer.