Kursplan
Informatik, Objektorienterad programmering med C#, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng
Informatics, Object Oriented Programming with C#, Intermediate Course, 7,5 Credits
Kurskod: | IK202G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Informatik | Fördjupning: | G1F |
Senast ändrad: | 2019-03-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2015-11-20 | Litteraturlista fastställd: | 2019-03-12 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2019 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Den studerande skall efter avslutad kurs ha ökade kunskaper om
- objektorienterade programmeringens principer: arv, inkapsling, polymorfism, återanvändning
- generella objektorienterade datastrukturer
- komponentbaserad systemarkitektur.
Efter avslutad kurs skall den studerande med ökad självständighet kunna
- jämföra och prioritera alternativa programmeringstekniska lösningar
- implementera generella objektorienterade datastrukturer i ett objektorienterat programspråk
- implementera komponentorienterade lösningar i ett objektorienterat programspråk
- söka, tyda och använda programmeringsdokumentationer (APIs).
Efter avslutad kurs har studenten ökad förmåga att
- tillämpa objektorienterade programmeringens principer i programutvecklingsprojekt
- tillämpa generella objektorienterade datastrukturer i programutvecklingsprojekt
- tillämpa komponentorienterad utveckling i ett programutvecklingsprojekt.
Kursens huvudsakliga innehåll
Utifrån det objektorienterade synsättet på programmering konstrueras, implementeras och analyseras algoritmer och objektorienterade datastrukturer i relation till olika givna problems karaktär. Inom kursens ramar behandlas även utformningen av objektorienterade och komponentbaserade programsystem och dess systemarkitektur.
Nyckelbegrepp för de moment som fokuseras är: arv, inkapsling, polymorfism, återanvändning, I/O-hantering (vilket även innefattar filhantering och serialisering), undantagshantering, händelsehantering, strängar, arrayer och samlingar samt grafiskt gränssnitt.
Fundamentala termer som frekvent används inom kursen är: klass, objekt, interface (gränssnitt), metod, medlemsvariabel, synlighetsmodifierare, överlagring, överskuggning, referens, datatyp, operator, indentering, komponent, formulär och läsbarhet.
Programspråket som används i kursen är C# men jämförelser görs även med programspråket Java.
Studieformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, grupparbete samt laborationer i datorsal. Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Projektuppgift, 3,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Redovisning av en obligatorisk projektuppgift i grupp
Skriftlig tentamen, 4 högskolepoäng (Provkod: A002)
Individuell skriftlig salstentamen
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Projektuppgift
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Skriftlig tentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget G på kursen som helhet skall både tentamen och projektuppgiften ha betyget G. För att erhålla betyget VG på kursen som helhet skall tentamen ha givits betyget VG och projektuppgiften betyget G.
Särskild behörighet och andra villkor
21 högskolepoäng från Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 högskolepoäng som ska innehålla introduktion till systemutveckling och datalogi, datamodellering och databassystem samt objektorienterad programmering och problemlösning.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.
Undervisning kan ske på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Murach, Joel & Anne Boehm (latest edition)
Murach's C# 2015
Fresno, CA: Mike Murach & Associates, 883 sidor