Kursplan
Informatik, Systemutvecklingsprojekt med Scrum och Extreme Programming, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng
Informatics, Systems Development Project with Scrum and Extreme Programming, Intermediate Course, 7,5 Credits
Kurskod: | IK207G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Informatik | Fördjupning: | G1F |
Senast ändrad: | 2019-09-12 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2015-11-20 | Litteraturlista fastställd: | 2019-09-12 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2020 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Efter avslutad kurs skall den studerande ha kunskaper om
- de grundläggande värdena bakom agila metoder i allmänhet och Scrum och Extreme Programming i synnerhet
- grundläggande beståndsdelar och begrepp i Scrum och Extreme Programming
- teoretiska kunskaper om projektarbete med Scrum och Extreme Programming.
Efter avslutad kurs skall den studerande med ökad självständighet kunna
- situationsanpassa en systemutvecklingsmetod.
Efter avslutad kurs skall den studerande ha ökad förmåga att
- genomföra systemutvecklingsprojekt baserade på Scrum och Extreme Programming
- tidsplanera, arbetsfördela, hantera krav, genomföra implementation och kvalitetssäkra enligt Scrum och Extreme Programming
- värdera situationsanpassade systemutvecklingsmetoder och projektresultat
- analysera vetenskaplig litteratur inom informatikområdet med fokus på systemutvecklingsmetoder.
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursens fokus ligger på praktiskt projektarbete, med teoretiska inslag kring Scrum och Extreme Programming vilka är nödvändiga för att stödja projektarbetet. De praktiska momenten i projektarbetet består huvudsakligen av planera, utforma, implementera, dokumentera och presentera ett IT-baserat informationssystem utifrån krav och önskemål som fastställs under projektets gång.
Studieformer
Undervisningen består av kursträffar, föreläsningar, seminarier, grupparbete samt redovisning. Under varje vecka hålls ett projektmöte där en projektrapportering ges. Närvaro vid dessa projektmöten är obligatorisk.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Analys av sprintar, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Gruppuppgift. Muntlig presentation/analys av erfarenheter från planering och utfall av sprintar.
Analys & implementering av user stories & produkt-backlog, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Gruppuppgift. Skriftlig presentation av design av user stories och en produkt-backlog, samt implementation av prioriterade krav.
Reflektioner kring valda metodkomponenter, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Gruppuppgift. Skriftlig rapport gällande reflektioner och erfarenheter kring obligatoriska och valbara metodkomponenter för metoderna Scrum och Extreme Programming. Samt opposition och aktivt deltagande vid metodseminarium.
Reflektioner kring eget projektutförande, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Individuell hemtentamen gällande reflektion kring erfarenheter från att ha använt och anpassat Scrum och Extreme programming under ett systemutvecklingsprojekt.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Analys av sprintar
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Analys & implementering av user stories & produkt-backlog
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Reflektioner kring valda metodkomponenter
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Reflektioner kring eget projektutförande
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget Godkänd måste samtliga examinationer ha betyget Godkänd. För att erhålla betyget Väl Godkänd måste Reflektioner kring eget projektutförande ha betyget Väl Godkänd och alla andra examinationer betyget Godkänd.
Särskild behörighet och andra villkor
21 högskolepoäng från Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 högskolepoäng som ska innehålla introduktion till systemutveckling och datalogi, datamodellering och databassystem samt objektorienterad programmering och problemlösning.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Restuppgifter ska fullgöras enligt lärares anvisning.
Undervisning kan ske på engelska.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Beck, Kent och Cynthia Andres (2004)
Extreme Programming explained: embrace change
Boston, Addison-Wesley, ISBN/ISSN: 0-321-27865-8, 224 sidor
Cohn, Mike (2004)
User Stories Applied - For Agile Software Development
Addison-Wesley, Upper Saddle River, NJ, ISBN/ISSN: 978-03-21205-68-1, 224 sidor
Referenslitteratur
Schwaber, Ken och Mike Beedle (2001)
Agile Software Development with Scrum
Upper Saddle River, New Jersey, Prentice Hall, ISBN/ISSN: 0-130-67634-9, 158 sidor
Tillägg och kommentarer
Vetenskapliga artiklar tillkommer, tillgodoses av kursansvarig på plats.