Kursplan

Informatik, Interaktionsdesign, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng

Informatics, Interaction Design, Intermediate Course, 7,5 Credits

Kurskod: IK208G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Informatik Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-09-09
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-11-20 Litteraturlista fastställd: 2020-09-09
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter kursen skall studenten

  • ha kännedom om standarder och interaktionsprinciper för design och formgivning av IT-baserade informationssystem
  • kunna tillämpa standarder och interaktionsprinciper för design och formgivning av IT-baserade informationssystem
  • kunna förstå och tillämpa användarcentrerad- och målbaserad design
  • ha förståelse för kreativitet i designprocesser
  • ha förståelse för och praktiskt kunna tillämpa kognitionspsykologiska teorier
  • praktiskt kunna tillämpa utvärderingsmetoder för användbarhet och ha kännedom om teorigrunderna för sådana metoder
  • ha kännedom om och praktiskt kunna tillämpa prototyping
  • ha förmåga att muntligt och skriftligt presentera resultat av utfört projektarbete
  • analysera vetenskaplig litteratur inom informatikområdet med fokus på kognitionspsykologi.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens uppbyggnad är baserad på den användarcentrerade designprocessen och en öppen projektuppgift är i fokus, dvs en uppgift där studenter själva får definiera ett problem och sedan ta fram en designlösning som adresserar problemet. Följande huvudsakliga moment ingår:

1. Interaktionsdesign och Användarcentrerad design:

  • Perspektiv på design, människa-datorinteraktion, användbarhet, kreativitet och den användarcentrerade designprocessen.

2. Projektarbete - projektet omfattar:

  • Att designa IT-system med hjälp av en användarcentrerad ansats
  • Designa och utvärdera prototyper i en utvecklingsprocess
  • Att beakta användbarhets- och interaktionsdesignsaspekter i utvecklingsarbetet.

3. Individuell litteraturuppgift med fokus på kognitionspsykologi
4. Riktlinjer för hur en muntlig presentation skall utformas.

Studieformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, handledning av projekt och praktikfall.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Individuell litteraturstudie, 3 högskolepoäng (Provkod: B001)
Examination sker enskilt genom skriftlig rapport. Möjlighet till komplettering ges enligt en av läraren fastställd deadline.

Projektarbete, 4,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Examination sker genom projektbloggar. Projekten examineras på gruppnivå, dvs alla projektmedlemmar får ett och samma projektbetyg. Möjlighet till komplettering ges enligt en av läraren fastställd deadline.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Individuell litteraturstudie
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Projektarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd på kursen som helhet skall studenten erhålla betyget godkänt på alla examinationer, samt ha varit närvarande vid alla seminarier (alt. lämnat in kompletteringar för missad närvaro). Kursens slutbetyg ges av en sammanvägning av resultaten på projektet och den individuella litteraturuppgiften.

Särskild behörighet och andra villkor

21 högskolepoäng från Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 högskolepoäng som ska innehålla introduktion till systemutveckling och datalogi, datamodellering och databassystem samt objektorienterad programmering och problemlösning.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

Omexamination av vårterminens sista delkurs infaller i augusti och ersätter då uppsamlingsexaminationen.

Samtliga av kursens seminarier är obligatoriska. Missat seminarium måste kompletteras genom en restuppgift.

Undervisning kan ske på engelska.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arvola, Mattias (2014)
Interaktionsdesign och UX : om att skapa en god användarupplevelse
Studentlitteratur AB, 168 sidor

Tillägg och kommentarer

Aktuella artiklar om ca 100 sidor tillkommer.