Kursplan

Informatik, Systemutvecklingsprojekt, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Informatics, Systems Development Project, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: IK209G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Informatik Fördjupning: G1E
    Senast ändrad: 2019-09-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2015-11-20 Litteraturlista fastställd: 2019-09-12
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande skall efter avslutad kurs

  • ha fördjupade kunskaper om metoder och tekniker för att identifiera problem i verksamheter
  • ha fördjupade färdigheter i att strukturera och implementera datorbaserade lösningar på problem i verksamheter
  • ha fördjupad förmåga att värdera datorbaserade lösningar på problem i verksamheter.

Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen tillämpas och utvecklas sedan tidigare förvärvade informatikkunskaper i ett längre projektarbete. Projektet innebär att studenten planerar och genomför ett självständigt arbete där fokus är problemlösning och tillämpning. Verktyg för problemlösningen är lämpligen metoder, tekniker och programutvecklingssmiljöer vilka studenten tidigare försetts med under sin informatikutbildning. Även nya verktyg kan eventuellt komma ifråga utifrån handledningsresurser och överenskommelse med kursansvarig lärare.

Arbetet kan med fördel utföras i samarbete med externa aktörer. Detta till exempel med den externa aktören som uppdragsgivare/problemställare.

Kursen består av fyra moment

1) Problemanalys och planering (5 hp)
Momentet innefattar identifiering och analys av det problem projektarbetet fokuserar.

2) Teoretisk fördjupning (5 hp)
Momentet innefattar teoretisk fördjupning med inriktning mot arbete i systemutvecklingsprojekt, utvecklingsmetoder och utvecklingsmiljöer.

3) Analys, design och konstruktion I (10 hp)
Momentet innefattar analys, design och realisering av utvecklingsprojektet.

4) Analys, design och konstruktion II (10 hp)
Momentet innefattar analys, design och realisering av utvecklingsprojektet.

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, lektioner, seminarier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Problemanalys och planering, 5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examineras genom skriftlig rapport.

Teoretisk fördjupning, 5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examineras genom inlämningsuppgift.

Analys, design & konstruktion I, 10 högskolepoäng (Provkod: A003)
Muntlig och skriftlig presentation av projektuppgift.

Analys, design & konstruktion II, 10 högskolepoäng (Provkod: A004)
Muntlig och skriftlig presentation av projektuppgift.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Problemanalys och planering
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Teoretisk fördjupning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Analys, design & konstruktion I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Analys, design & konstruktion II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Godkänd på kursen som helhet skall alla fyra momenten lägst ha givits betyget Godkänd. För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen som helhet skall, utöver uppfyllda krav för godkänt, momentet "Analys, design och konstruktion II" ha givits betyget Väl Godkänd.

Särskild behörighet och andra villkor

Informatik med systemvetenskaplig inriktning, grundkurs, 30 högskolepoäng och 45 högskolepoäng inom informatik på fortsättningsnivå.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisning kan ske på engelska.

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning och i normalfallet senast inom 10 arbetsdagar efter meddelat resultat.

Omexamination efter vårterminens sista ordinarie examinationstillfälle infaller i augusti och ersätter då uppsamlingsexaminationen.

Kurslitteratur och övriga läromedel

 

Obligatorisk litteratur

Görling, Stefan (2009)
Att arbeta med IT-projekt
Lund:Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-9-14405-223-6, 308 sidor

Referenslitteratur

Eklund, Sven (2011)
Arbeta i projekt: individen, gruppen, ledaren
Studentlitteratur, 180 sidor, ISBN: 9789144072753

Eriksson, Ulf (2008)
Test och kvalitetssäkring av IT-system
Studentlitteratur, 392 sidor, ISBN: 9789144016016

Lindegren, Håkan (2003)
Programvaruprojekt : stabilitet, användbarhet och inkrementell utveckling
Lund : Studentlitteratur, 482 sidor

Lunell, Hans (2003)
Fyra rundor med RUP
Studentlitteratur AB, ISBN/ISSN: 978-91-44042-10-7, 344 sidor

Martin, Robert C. (2008)
Clean code - A handbook of agile software
Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, ISBN/ISSN: 978-0-13235-088-4, 431 sidor

Schwaber, Ken (2001)
Agile Software Development with Scrum
Prentice Hall, ISBN/ISSN: 978-01-306-7634-4, 158 sidor

Tillägg och kommentarer

Temarelaterad litteratur tillkommer. Individuell och projektanpassad litteraturlista avgörs i samråd med handledare.